menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortelstokken braamstruiken

Ga naar meest recente reactie

karin76

Karin76

Hallo

Ik zou graag een bramenstruik willen kweken in een kas. Ik heb gelezen dat de wortelstokken best lang kunnen worden. Kan je die op één of andere manier kort houden zonder dat de struik dood gaat? Ik zal namelijk de kas delen met anderen dus de wortelstokken mogen niet overal heen groeien. En ik wil zelf ook andere groenten kweken dus daarom wil ik ook niet dat de wortelstokken heel lang worden. Is in grote pot zetten een optie? Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

groetjes
maandag 15 april 2019 - 11:30
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Als je in het in een kas in vollegrond wil proberen zou ik misschien een grote kuip ingraven en de struik daarin zijn gang laten gaan. Indien gewoon geplant in vollegrond zal ie op termijn overal opduiken.
maandag 15 april 2019 - 13:18
Patrikc

Patrikc

Waarom zou je een bramenstruik in een serre willen zetten ? Die doet het prima in openlucht. Het zou een verspilling van serreruimte zijn en bovendien gaat die zo sterk groeien dat elk ander gebruik quasi onmogelijk wordt. Ik mat deze winter (buiten) braamtakken van 7 meter, in een serre komt daar zeker nog een stuk bij.
maandag 15 april 2019 - 14:08
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ik mat deze winter (buiten) braamtakken van 7 meter, in een serre komt daar zeker nog een stuk bij.


Als je ze laat gaan wel ja. Ik heb in de professionele bramenteelt gezeten en daar werden in jaar 1 de planten opgekweekt in een V-systeem waarbij ze werden getopt op 2m nadat er geen reactie meer te verwachten was in de struik. Deze scheuten waren dan de basis voor de vruchtlateralen in het volgende jaar. Tijdens de vruchtdracht een aantal nieuwe scheuten laten opkomen en de oude scheut na productie verwijderen.
maandag 15 april 2019 - 14:14
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Inderdaad, maar aangezien vraagstelster niet professioneel bezig is, blijf ik er bij dat het voor een beginnend tuinieramateur geen zin heeft om bramen in een serre te planten.
maandag 15 april 2019 - 14:58
WiPe

WiPe

De meeste bramensoorten vormen geen wortelstokken. Die gaan zich vermeerderen door de twijgen te laten uitbuigen en te wprtelen waar ze de grond raken. Wortelstokken vind je voornamelijk bij frambozen en aanverwanten. (Maar die worden ook tot de bramen gerekend. Die worden gewoonlijk aan een draad geplant en alles wat te ver van die draad opschiet wprdt afgestoken. Een serre is voor die soorten niet nodig.
maandag 22 april 2019 - 18:52
karin76

Karin76

Bedankt voor jullie reacties. Patrikc, ik wil de bramen struik niet in serre zetten. maar in kas. Ik heb geen tuin, dus dat zal ook niet gaan. Ik wil een stuk grond in kas huren en daar zou ik m neer willen zetten. Als zo'n struik te hoog wordt dan kan je die toch gewoon afknippen of gaat ie dan dood? HIj mag zeker niet heel breed en hoog worden.
zondag 28 april 2019 - 11:50
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

@ Karin 76: In Vlaanderen wordt een kas een serre genoemd. In Nederland is een serre een aanbouw aan een woonhuis die hoofdzakelijk uit glas bestaat.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 april 2019 - 12:02
Dany

Dany

In Nederland is een serre een aanbouw aan een woonhuis die hoofdzakelijk uit glas bestaat.

In België noemen ze dat een veranda en inderdaad wat jullie een kas noemen is bij ons een serre
zondag 28 april 2019 - 13:50
Patrikc

Patrikc

Inderdaad, maar aangezien vraagstelster niet professioneel bezig is, blijf ik er bij dat het voor een beginnend tuinieramateur geen zin heeft om bramen in een serre te planten.


Even vertalen uit het Vlaams naar het Nederlands:
Inderdaad,, maar aangezien vraagstelster niet professioneel bezig is, blijf ik er bij dat het voor een beginnend tuinieramateur geen zin heeft om bramen in een kas te planten.
zondag 28 april 2019 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon