menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Pruimenboom

Ga naar meest recente reactie

brouwerke

Brouwerke

Vroeger stond in mijn tuin een halfstam pruimenboom (een heel oud ras) met heel zoete kleine roodbruine vruchten, met bruin vruchtvlees. De boom droeg om de 2 jaar.
Het laatste jaar dat de boom veel vruchten gaf heb ik er nog eens confituur van gemaakt, en de pitten naar de komposthoop gebracht. Nadien is de boom stilaan dood gegaaan, alle takken verdroogden en maakten geen nieuwe knoppen meer.
In de lente nadat ik de pitten in de kompost deed, zijn een veel pitten opgekomen en de mooiste heb ik herplant. Dit is nu 5 jaar geleden. De boom heb ik als leiboom gesnoeid met veel horizontale takken.

Wanneer mag ik de eerste bloemen verwachten, of komen op een boom afkomstig van een pit helemaal geen vruchten op .
zaterdag 2 maart 2019 - 09:19
Patrikc

Patrikc

Dat is een kwestie van geduld hebben, na 5 tot 10 jaar word je geduld beloond.

De vruchten kunnen wel of niet op die van de oude boom lijken.

De voldoening van je eigen boom opgekweekt te hebben zal er mede voor zorgen dat het de lekkerste pruimen ooit zullen zijn
zaterdag 2 maart 2019 - 09:31
brouwerke

Brouwerke

Patrikc, heb jij daar enige ervaring mee
zaterdag 2 maart 2019 - 11:24
c j de k
zaterdag 2 maart 2019 - 17:06
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

heb jij daar enige ervaring mee


In de tuin van mijn ouders staat een pruimeboom die ik meer dan 30 jaar geleden in mijn kinderjaren gezaaid heb. Wij vinden die pruimen heerlijk. Objectief geproefd zijn ze wellicht niet beter of niet slechter dan andere.
zaterdag 2 maart 2019 - 21:20
brouwerke

Brouwerke

Heb je toevallig een foto van de vruchten die nu op de gezaaide boom komen. Is de boom een hoogstam halfstam of laagstam. Weet je nog hoeveel jaar je hebt moeten wachten op de eerste bloemen.
zondag 3 maart 2019 - 08:39
Patrikc

Patrikc

Het zijn kleine blauwe lekkere pruimpjes op een relatief kleine hoogstamboom, maar dat zegt niets over wat jij kan verwachten.

Het is te lang geleden om het nog precies te weten, maar de boom was gezaaid toen ik een jaar of 10-11 was, en zeker al pruimpjes geoogst voor het einde van de middelbare school.

zondag 3 maart 2019 - 10:40
brouwerke

Brouwerke

Hip hip hoera, het is gelukt er is een takje waar enkele bloemknoppen op staan.
Nu is het afwachten of de vruchten gelijkaardig zijn aan die van de pitten waarmee de boom is gezaaid.
woensdag 13 maart 2019 - 16:05
Patrikc

Patrikc

Dan krijgen we in de zomer foto’s van en een verslag over lekkere pruimen
Tenzij nachtvorst roet in het eten gooit...
woensdag 13 maart 2019 - 20:37
brouwerke

Brouwerke

Is er een manier om deze draad voor mij ergens vast te pinnen zodat ik binnen 6 maanden niet eindeloos veel moet zoeken om deze draad op te pikken.
donderdag 14 maart 2019 - 10:20
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Je kan de link van deze pagina opslaan.. Dit kan zowel op computer als op smartphone. Oftewel even de link met jezelf delen via email. Zo vind je deze zeker en vast terug.. Trouwens wij willen ook een pruimenboom plaatsen.. Is dat mogelijk als laagstam? We hebben een kleinere tuin.
woensdag 3 april 2019 - 19:28
brouwerke

Tekst aangepast

Brouwerke

Verena161
Trouwens wij willen ook een pruimenboom plaatsen.. Is dat mogelijk als laagstam?

Ja dat kan, maar je bent wel heel laat om er nu nog een te planten. Hoewel als je er nu een koopt heeft de boom een jaar de tijd om goed in te wortelen. Leg als je kan een mulchlaag van 1 tot 1,5m in het rond, rond de stam maar laat tegen de stam een ruimte van 10 cm waar je niets legt.
Of anders koop begin februar volgend jaar bij een tuincentrum zoals Van Gastel een boom in een pot, eventueel met botten waar je kan zien dat het bloemen worden.

Vorig jaar ook te laat 2 appelbomen gekocht. Een dikke mulchlaag aan de wortels gelegd en dikwijls water gegeven vorig jaar. Van de vele bloemetjes is één appel volgroeid.

Hij staat nu vol met honderde bloemen.
zaterdag 20 april 2019 - 11:33
brouwerke

Tekst aangepast

Brouwerke

Patrikc
Dan krijgen we in de zomer foto’s van en een verslag over lekkere pruimen Tenzij nachtvorst roet in het eten gooit...

De bloemen hebben de afgelopen vorst goed overleefd. de vruchten hebben nu bijna de grootte van een erwt.
zaterdag 20 april 2019 - 11:38
brouwerke

Brouwerke

Vandaag de eerste vrucht geproefd en hoera het is helemaal dezelfde pruim. Dezelfde smaak en vorm.
Het is dus een soortvaste steen geweest die ik heb gebruikt om er een nieuwe boom uit te kweken.
Later volgt nog een foto.
donderdag 18 juli 2019 - 11:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon