menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Prunus dulcis mandaline gezocht

Gillepils

Gillepils

Hoi,

blijkbaar is de Prunus Dulcis var. mandaline nog vrij recent. Het voordeel zou zijn dat deze laat bloeit en de bloesems minder kans op vervriezen hebben. Helaas vind ik deze nergens te koop.

Iemand een idee waar deze te vinden is?

dinsdag 29 januari 2019 - 23:17
c j de k

C j de k

Weet je zeker dat de naam goed is???
Prunus dulcis Amandel heb ik gevonden en die bloeit in april !!
woensdag 30 januari 2019 - 19:36
Gillepils

Gillepils

Ja, ik ben zeker, heb net nog even gechekt. Dit is één van de variëteiten die Martin Fowler aanraadt in zijn boek Creating a forest garden om wille van zijn late bloei en ziekte resistentie. Je vindt er ook beperkte info over als je Googlet, maar gaan winkel waar ze hem verkopen.
donderdag 31 januari 2019 - 09:11
Tuinprins

Tuinprins

Het genoemde boek is niet geschreven door Martin Fowler maar door Martin Crawford.

Deze cultivar van de amandel is in 1999 officieel geregistreerd. Googlen geeft geen adressen waar deze plant te koop is. Dit kan betekenen dat de plant gevoelig is gebleken voor ziektes en daarom niet meer wordt vermeerderd. Of dat de plant alleen voor commerciële verbouw beschikbaar is (net zoals sommige appelsoorten strikt gelimiteerd vermeerderd worden om de prijs van de appels op de veiling relatief hoog te houden). Maar zelfs als dit laatste het geval is dan zou je toch meer over deze amandel cultivar op internet moeten vinden. Ook Martin Crawfords eigen bedrijf (Agroforestry Research Trust) heeft deze amandel niet in zijn catalogus staan.

Blijft allemaal toch een beetje raadselachtig ...


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 februari 2019 - 15:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon