menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Honingbes

Ga naar meest recente reactie

900401541

900401541

Beste leden,

Ik ben benieuwd of jullie al ervaring hebben met de haskap/honingbes?

Voor mijn school doe ik een onderzoek naar de haskap/honingbes en wens ik met een enquête wat meer inzicht te krijgen. Ook al bent u niet bekend met de honingbes, dan kunt u mij een enorme dienst bewijzen door mijn enquête in te vullen. Daarnaast maakt u kans op een bol.com cadeaubon van €10.

Via deze manier hoop ik mensen te bereiken die interesse hebben in fruit, fruitteelt en die eventueel al bekend zijn met haskap/honingbessen. Zo wordt de spreiding zo breed mogelijk gehouden. Ik hoop dat u de tijd wil nemen om mijn enquête in te vullen. Op deze manier geeft u mij mooie inzichten en helpt u mij met afstuderen.

Link enquête:

Voor vragen over het onderzoek neemt u gerust contact op met mij via [email protected]

Met vriendelijke groet,

Sven
https://goo.gl/Uz9JuZ
vrijdag 14 december 2018 - 16:15
Dany

Dany

Is dat een synoniem van de Siberische blauwe bes?

vrijdag 14 december 2018 - 17:36
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

jep, Dat is hem. Waarom ze die honingbes noemen is mij een volkomen raadsel. Een gevalletje wishful thinking of een practical joke?

Ik heb die enquête bekeken. Dit lijkt veel meer op een marktonderzoek van een producent die een nieuw product op de markt wil brengen dan een werk van een student die mensen wil bereiken met interesse in fruit en fruitteelt en die eventueel al bekend zijn met honingbes.
Dit gaat zuiver over het commerciële aspect en heeft niks, maar dan ook niks, met een, interesse in fruit of fruitteelt te maken.
vrijdag 14 december 2018 - 19:19
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

@ WiPe: het emailadres heeft 'has' in de naam. 'has' staat voor Hogere Agrarische School. Ik vermoed dat het hier om een afstudeerproject van een HAS student gaat (toevalligerwijze in Den Bosch?).

Ik ben bekend met de honingbes. Die smaken goed mits ze echt rijp zijn. Het probleem is dat mensen ze vaak te vroeg oogsten. De bessen kleuren van buiten blauw maar zijn van binnen nog niet goed. Te vroeg geoogste bessen smaken wrang. Als ze aan de buitenkant blauw zijn moeten meestal nog een paar weken hangen.

Voordelen honingbes:

== extreem winterhard
== zeer vroege oogst (mei/juni)
== weinig gevoelig voor ziektes


Nadelen:

== het oogstmoment moet goed gekozen worden
== bij het plukken kunnen de bessen stuk gaan
== bloei kan zeer vroeg zijn, op een moment dat er nog weinig bestuivende insecten rondvliegen.
== kruisbestuiving met genetisch verschillende planten is nodig voor een goede opbrengst. Er moeten dus meerdere genetisch verschillende planten worden aangeplant.
== in sommige jaren nabloei in nazomer/herfst (= opbrengstverlies)


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 15 december 2018 - 07:35
WiPe

WiPe

Dat neemt niet weg dat dit een zuiver marktonderzoek is waarin uitgezocht wordt wat de beste manier is om die bessen op de markt te brengen. Met tuinieren heeft dit onderzoek niks te maken.

Ik heb twee planten staan. De ene is Lonicera caerula emphyllocalix. (25 jaar oud) Die heeft vrij zure bessen, zelfs als ze volledig rijp zijn. Die zijn wel heel goed geschikt voor verwerking oa in confituur.
Van de andere,(een jaar of vijf) variëteit Morena, heb ik nog geen vruchten gehad.
zaterdag 15 december 2018 - 12:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon