menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Winterknotsen

Ga naar meest recente reactie

gerdadem11

Gerdadem11

In de jaren 1960 had mijn oma twee hele grote stoofperen bomen staan. Ze noemde hen "winterknotsen". Die peren waren zeer groot en onregelmatig bolvormig en héél hard. Ze hadden eigenlijk geen echte peervorm. Iemand enig idee wat de naam (latijnse) van die peren zouden kunnen zijn?
zondag 11 november 2018 - 11:14
minouke

Minouke

Zou dat niet Pyrus communis 'Dubbel Flip' (syn. 'Beurré de Mérode' , Doyenné de Mérode) kunnen zijn?
zondag 11 november 2018 - 11:54
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Of de pondspeer. Een oud perenras. Kijk maar op het internet. Goede beschrijving.
zondag 11 november 2018 - 11:56
Patrikc

Patrikc

Zeker geen dubbel Flip, dat is een zachte zomerpeer.

De stoofpeerrassen zijn meestal winterperen die ongestoofd zo hard zijn dat je er bij wijze van spreken iemand zou kunnen mee dood knotsen, vandaar wellicht ‘winterknotsen’.
Winterknotsen kan een lokale naam zijn voor een wijdverspreide perensoort, maar het kan ook een plaatselijke variëteit zijn die al dan niet nog bestaat...
Misschien kunnen ze je bij de Boomgaardenstichting verder helpen.

http://www.boomgaardenstichting.be
zondag 11 november 2018 - 12:17
minouke

Minouke

Patrikc, 'Dubbel Flip' is nochtans bekend als stoofpeer en wordt in de nazomer/vroege herfst geoogst.
zondag 11 november 2018 - 12:35
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ja, de dubbeleflip is een zachte en malse zomerpeer, die hoogstens enkele weken bewaart, zeker geen winterpeer die de naam ‘winterknots’ kan dragen.

Veel van die typische winterstoofperen zijn steenhard, helemaal het tegenovergestelde van de malse dubbele flip. Over dergelijke harde perensoort gaat het hier vast en zeker. Overigens worden die harde, rauw eigenlijk oneetbare winterstoofperen na bereiding boterzacht en overheerlijk.
zondag 11 november 2018 - 13:47
Ken M

Ken M

Zijn het toevallig geen kweeperen? Dat zijn alleszins grote en heel harde "peren". Ze lijken niet echt op peren , eerder bolvormig zijn dan de normale perenvorm.

Ken
maandag 12 november 2018 - 01:24
gerdadem11

Gerdadem11

Allemaal bedankt voor julllie reactie. Ik heb het! Neen kweeperen waren het niet. Maar inderdaad het zal de PONDSPEER geweest zijn. Die gelijkt er helemaal op. En ze werden door oma ook een tijd bewaard. De laatste peren weet ik nog, werden geoogst in het eerste weekend van oktober, dag waarop de ganse familie op de boerderij bijeen kwam. Het vlees was hard en grof korrelig en ik diende een aardappelmesje te nemen om er stukken uit te snijden om ervan te kunnen eten. Ik was trouwens de enige die ze graag rauw at. En bij het nalezen van de eigenschappen op het internet...... die was het! Nogmaals bedankt!
maandag 12 november 2018 - 14:50
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 1? (beveiligingscontrole) *