menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bosbessen

Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heeft er iemand al ervaring met Brazel Berry's (blauw bes) in zijn tuin. Ze moeten redelijk winterhard zijn. En ik wil ze planten als vervanging voor de aangetaste buxus. Dus niet in pot.
maandag 13 augustus 2018 - 14:06
Dany

Dany

Blauwe bessen groeien het best in zure grond pH ts. 4.5 en 5.5 en buxus heeft graag kalk. Dus als je blauwe bes wilt zetten op de plaats waar je buxus stond zou ik de grond controleren op de pH-waarde.
maandag 13 augustus 2018 - 17:13
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik ken ze van de uitgekiende marketingcampagne ...

De Brazel Berry's zijn geselecteerde vormen van Vaccinium corymbosum. Deze zijn in de regel niet wintergroen al kunnen sommige cultivars soms half-wintergroen zijn. Als je denkt dat de een Brazel Berry struik wintergroen is dan kom je bedrogen uit.

Vaccinium corymbosum soorten zijn niet de gemakkelijkste tuinplanten. In het vak worden ze ook wel 'Vaakziekium' genoemd. Ze zijn gevoelig voor phytophtora en taksterfte, en de taxuskever is dol op Vaccinium (daar hoor je in die marketingcampagne natuurlijk niets over!).

Ze stellen hoge eisen aan de grond. Die moet zuur zijn (aanplant op kleigrond is dus niet mogelijk) en moet niet te droog zijn maar wel goed water doorlatend zijn. Bij het aanplanten zul je een goede kwaliteit turf moeten gebruiken en in droge periodes water geven (bij voorkeur regenwater want in sommige gebieden zit er kalk in het leidingwater en daar houden Vacciniums niet van).

Mijn oordeel is dan ook dat Brazel Berry planten te veeleisend zijn om te dienen als een vervanger van buxus.


Gegroet, de tuinprins
maandag 13 augustus 2018 - 18:05
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Jammer. Dat klinkt niet goed. Bedankt voor de informatie. Mijn buxus krijgt kalk in het voorjaar. Later nog eens culterra korrels. Omdat ik op een erg natte veen/leemgrond teel. Dit jaar ben ik gestopt met bemesten vanwege aantasting buxusmot en schimmel. Het leek me een lekker idee als haagje die bessen en de grond is er wel geschikt voor dacht ik. Maar ik heb geen zin in nog meer zieke en zwakke planten.
maandag 13 augustus 2018 - 20:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon