menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vliegen op perzikkenboom

Ga naar meest recente reactie

PedroDG

Tekst aangepast

PedroDG

Hey beste tuinvrienden, Ik heb een perzikkenboom staan waar voor het eerst (boom = 7 jaar oud) mooie, grote perzikken op staan; de vruchten zijn nog niet rijp. Er is 1 probleem: de boom zit vol, maar dan ook vól vliegen en andere insecten. bepaalde blaadjes zien zwart van de vliegen... Het is zó erg dat het een opgave wordt om in de buurt van die boom te komen.
VRAAGJE: kent er iemand een (natuurlijk) middel om die vliegen van die boom weg te houden? Of nog beter: wat zou de oorzaak van dit probleem kunnen zijn? In de buurt van de perzikkenboom staan enkele notelaars (Juglans en Ronde de Montignac) die hier totaal geen last van hebben...
zaterdag 11 augustus 2018 - 12:26
pplakke

Pplakke

Bij mijn boom is het meestal zo dat eens ze bijna eetbaar zijn. Bepaalde insecten hier gaatjes in prikken en ze dan rotte plekken krijgen. Hoe je alle insecten weg houd geen idee. Met al die wespen heb ik gehoord dat azijn geur wespen afschrikt. Dus misschien een paar flessen vullen met een beetje azijn en ophangen in de takken.

zaterdag 11 augustus 2018 - 19:40
leerling

Leerling

Ik weet niet of je eraan wil beginnen, maar er bestaan hoesjes die je over rijpende vruchten kan trekken en dan kan vastmaken aan de tak. O.a. hier op de website te koop: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/21835/fruithoezen
zaterdag 11 augustus 2018 - 22:34
PedroDG

PedroDG

Thx guys! Zal eens proberen met die azijn. @Leerling: de vruchten afschermen is op zich geen probleem: hét probleem is dat de boom vol zit; bladeren, takken, stam,... Niet de vruchten zelf die nog redelijk hard zijn...
Thx anyway!
zondag 12 augustus 2018 - 21:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ze zijn nogal karig met hun info over de ecologische lokstof, maar op https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/9390/vliegenvangzak-met-lokstof wordt een vliegenval vangzak beschreven die een ecologische lokstof zou bevatten en een enzyme dat de vliegen verteert eens ze verdonken zijn. Zou goed zijn voor 40.000 vliegen.
(Is daar momenteel uitverkocht, maar zou ook te koop zijn bij Hubo en een rits andere plaatsen.)

Mocht je het kopen, dan graag hier wat feedback. In sommige vallen verdrinken meer nuttige insecten (zoals bijen) dan de beestjes die je het hoekje om wilde helpen.
zondag 12 augustus 2018 - 22:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon