menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bes verplanten

Wilson84

Wilson84

Ik heb vandaag 2 blauwe bes struikjes gekocht. Het gaat om de vaccinium corymbosum.
Mag ik deze 2 struikjes nu verplanten naar de tuin? Of wachte ik beter tot in het najaar?
Kan ik zo een struikje niet binnenshuis, in een voldoende grote bloempot behouden?
Nu staan er nog geen bessen op. Zou ik volgend jaar al kunnen oogsten?
Alvast bedankt voor de reacties!
maandag 30 juli 2018 - 10:58
Dany

Dany

Vorig jaar heb ik ook 3 blauwe bessen struikjes gekocht nl. Duke, Darrow en Elliot om gans de zomer en september blauwe bessen te hebben.
Bij aankoop zaten ze in een 3 liter pot, ik heb ze dan verpot naar een 10 liter pot in zure grond en afgedekt met een 4 cm schors regelmatig water gegeven met regenwater. In oktober heb ik 3 metserskuipen gekocht van 90 liter, in de onderkant heb ik enkele grote gaten van ongeveer 10 cm gemaakt. Op de plaats waar ik ze wilde zetten heb ik putten gemaakt iets dieper dan de kuipen ik heb daar turf in gedaan dan de kuipen er opgezet en opgevuld met een mengeling van zure grond en turf en daar in de blauwe bes gezet en afgedekt met een 5 cm laag van houtsnippers en ze staan er prima bij.
Het is belangrijk om ze in zure grond te plaatsen en altijd regenwater te geven, ze haten kalk.

Dit is de Duke, de bessen zijn reeds geplukt.



Dit is Darrow, normaal rijp begin augustus



en dat is Elliot, normaal rijp in september maar zal precies iets vroeger zijn zal komen door de goeie zomer denk ik

maandag 30 juli 2018 - 12:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon