menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zwarte luizen in kersenboom

Ga naar meest recente reactie

Saarvisser

Saarvisser

Ik ben hard op zoek naar advies

Sinds 2 jaar hebben wij een kersenboom in de tuin. En dit is het 2e jaar dat hij vol zit met zwarte luizen. Dit jaar had hij veel bloemen maar alle kersen in de maak leken leeggezogen te worden door de luizen.
Ik heb al Oost-Indische kers geplant in de tuin. En elk lieveheersbeestje die ik zie zet ik op de boom.
Dit jaar hebben we geen oogst ben ik bang. Maar hoe kan ik nou voorkomen dat het volgend jaar weer gebeurt? Ik sproei liever niet. Maar nu lijkt het niet anders te kunnen.

Ik ben radeloos

Fruit

woensdag 13 juni 2018 - 17:41
baloe

Baloe

Bij een jonge boom kan het soms niet altijd anders dan spuiten, maar op basis van de foto denk ik dat je nog andere opties hebt.
Met een sterke waterstraal krijg je de meerderheid van de beestjes ook weg (als je geen problemen krijgt met de buren).

Daarnaast kan je ook een mezenkast ophangen. Deze beestjes vreten de bladluizen als ze jongen hebben. Zo blijft de populatie wat onder controle.
woensdag 13 juni 2018 - 23:25
Carib

Carib

Het lijkt me ook niet reëel ooit een redelijke oogst van deze kersenboom te verwachten als hij op een dergelijke volledig ongeschikte plek moet groeien. Een boom is geen klimplant die je in een hoek kunt duwen.
woensdag 13 juni 2018 - 23:33
Saarvisser

Saarvisser

Bedankt Baloe. Ik sproei hem inderdaad regelmatig af met de tuinslang en probeer dan echt alle luizen weg te spoelen. Gewoon meer werk erin stoppen dus denk ik
En er hangen nu 2 mezenkasten tegen dezelfde muur (waarvan 1 met pimpelmezen nest al 2 jaar). Dus dat heb ik al afgedekt.
Wordt de gevoeligheid voor luizen minder naarmate de boom ouder wordt? Zijn vooral jonge bomen hier gevoelig voor?

Carib, ik vroeg voor tips tegen de luizen niet hoe ik de oogst kan verbeteren. Helaas heb ik in een kleine tuin geen plaats om alle bomen volledig de ruimte te geven, dus ben gedwongen iets creatiever te denken. En we hoeven niet de hele familie een kersenseizoen te eten te geven, maar een paar kersen en een gezonde boom zou wel fijn zijn. Nu zie je dat de boom niet gezond is, bladeren krullen om, worden geel, vallen af. Jammer.
Dus vooral de luizen wil ik kwijt, ruimte kan ik helaas niet extra creëren voor dit leuke boompje.
donderdag 14 juni 2018 - 13:34
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Grotere gezond groeiende kersenbomen hebben inderdaad minder last van die luizen, maar ook bij kleinere exemplaren zijn het vooral de eigenaars die er last van hebben, de boom zelf veel minder

Een goede gezonde groei en een goede oogst gaan hand in hand, en ik moet Carib helaas bijtreden, de plaats is volledig ongeschikt, en de kerselaar laat dat trouwens zelf weten (''Nu zie je dat de boom niet gezond is, bladeren krullen om, worden geel, vallen af. Jammer''). Maar respect dat je toch een boom wil planten !
donderdag 14 juni 2018 - 15:26
verbena46

Verbena46

Bespuiten met brandnetelgier
of een knoflook extract maken (ook knoflook onder de plant laten groeien)

donderdag 14 juni 2018 - 17:24
Carib

Carib

Jammer dat je mijn reactie als kritiek beschouwt, maar het is gewoon een constatering. Zoals patrikc het goed verwoordt: zonder goede groei geen goede oogst. En daar kan je aan toevoegen: en wordt een boom bevallig voor plagen en ziekten. Deze boom heeft gewoon onvoldoende ruimte, licht en lucht, hoe 'creatief' je daarover denkt. Je laat je kind toch ook niet in de bezemkast wonen. Als je echt creatief tuiniert, dan zoek je een plant die bij je beperkte ruimte past en dan toch gezond kan blijven en vrucht dragen. Een kiwibes is bijvoorbeeld een plant die niet al te groot hoeft te worden en te leiden is. Of een kruisbes in pot, die bovendien heerlijke vruchten levert die nauwelijks in de winkel te koop zijn. Kersen vind je op iedere straathoek.
donderdag 14 juni 2018 - 17:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon