menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verpotten vijgen

Ga naar meest recente reactie

terrastuinder

Tekst aangepast

Terrastuinder

Hallo iedereen

ik wil een vijgenboompje in pot houden op mijn zuiderterras.
Moet het verpotten altijd stapsgewijs gebeuren of mag ik onmiddellijk een grote pot nemen waar hij jaren in voort kan?
Is er een voordeel aan stapsgewijs verpotten? want dit is toch steeds een risico.

Alvast bedankt
zaterdag 19 mei 2018 - 20:45
Patrikc

Patrikc

Een risico is dat niet echt, maar je kan jezelf wat werk besparen...

Ik heb een vijg die al een vijftal jaren in een 100-liter kuip staat. In het begin was het wel een raar zicht, een kleine vijg in zo’n grote kuip
zaterdag 19 mei 2018 - 22:03
Dany

Dany

Ik denk dat een grote pot geen kwaad kan want moest je hem in volle grond zetten heeft hij ook veel ruimte
zaterdag 19 mei 2018 - 22:34
leerling

Leerling

Zelfde ervaring. Ik heb dat stapsgewijs verpotten nooit begrepen.

zondag 20 mei 2018 - 00:55
Tuinprins

Tuinprins

Bij hele grote potten kan de potgrond te nat worden als er maar een kleine plant in staat die relatief weinig water gebruikt. Goede drainage is daarom belangrijk: zorg dat de pot voldoende gaten heeft en gebruik geen 'slemppotgrond' die te weinig structuur heeft.


Gegroet, de tuinprins
zondag 20 mei 2018 - 07:57
terrastuinder

Terrastuinder

Bedankt iedereen! hierbij heb ik mijn antwoord
zondag 20 mei 2018 - 10:12
Carib

Carib

Bovendien gebruikt een plant een grote pot niet efficient. Als je wel eens een plant die nog niet zo lang opgepot is, uit de pot haalt, dan zie je dat de wortels meteen naar de rand zijn gegroeid en het midden van de pot is dan ongebruikt. Door steeds een maatje groter te nemen ontwikkelt een kluit zich dus beter, dat is althans mijn ervaring.
zondag 20 mei 2018 - 18:50
leerling

Leerling

Bedankt voor de uitleg, Carib.
maandag 21 mei 2018 - 19:43
Patrikc

Patrikc

Carib,
Daar ben ik het toch niet zo mee eens...
Zo goed als alle planten groeien beter in volle grond, en dat is toch een oneindig grote pot... Hoe groter hoe beter dus.
Een grote pot heeft bovendien het voordeel dat de vochtbuffer groter is en een te late gietbeurt minder snel afgestraft wordt.
maandag 21 mei 2018 - 20:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon