menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mirabel de Nancy wil niet bloeien.

Ga naar meest recente reactie

Rallinge

Rallinge

Een 7 jarige 1/2 stam ,Mirabellenboom wil geen bloesems dragen (hooguit een 10 tal bloesems ) . Reden ?
Stamhoogte 1.20 cm (diam 10cm ) met daarna een kroon van 6 gesteltakken. Die verder met 3 a 4 takken uitlopen op de gesteltak . Na de eerste vormsnoei werd het boompje met rust gelaten en bereikt nu al een hoogte van ongeveer 4 a 4.5 meter. Daar er me geadviseerd werd ,dat er weinig mag gesnoeid worden aan pruimenbomen werd deze en een Reine-Claude D' Oullins zo gelaten . Enkel de mirabellen boom wil niet bloeien op een enkele bloesems na.
Welke raad en daad zeggen de tuiniers ?
Ben van plan om een zomer snoei (juli ) toe te passen ,met welke snoei methode krijg ik het meeste vruchthout op een pruimelaar?

Fruit

vrijdag 27 april 2018 - 15:21
Rallinge

Rallinge

De enkele vruchtzetting van de mirabelle.

Fruit

vrijdag 27 april 2018 - 15:23
Rallinge

Rallinge

Vooraanzicht van de Mirabelle de Nancy.

Fruit

vrijdag 27 april 2018 - 15:25
Tuinprins

Tuinprins

Is die plant goed gezond? Ik vind hem een beetje dun in het blad staan maar dat kan liggen aan het feit dat de foto vroeg in het voorjaar is genomen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 29 april 2018 - 11:28
baloe

Baloe

Misschien een dom idee op basis van de foto, maar heb je niet al redelijk wat last van bladluizen ?
Op de detailfoto zie ik ook veel zijscheuten staan, wat bij mijn Mirabel zeker niet het geval is.
Te sterke groei gaat ten koste van vruchtzetting...
Zomersnoei kan een manier zijn om de groei wat in te tomen.
dinsdag 1 mei 2018 - 08:03
Rallinge

Rallinge

@Tuinprins . Foto werd diezelfde dag genomen als bericht, om aan te tonen dat de bloei terug afwezig was op eind april. Alsook dat de bladeren reeds aan het ontwikkelen zijn zonder bloesems vooraf ,op één enkele na.
@ Baloe, ja enkele bladluizen hebben reeds hun deel opgeeisd.
Na wat speurwerk in fruitbomenliteratuur werd meestal de snoei aanbevolen ook om de boom te laten schrikken . Dit werd dan ook toegepast met een drastische snoei ,zodat enkel de ingekorte gesteltakken nog overblijven .Wetende dat de kans op overleving minimaal is bij +30% snoei .
Dit zou de boom moeten aanzetten om vruchthout te maken . We zullen zien
mvg Rudi
woensdag 2 mei 2018 - 08:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon