menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodem voorbereiden

NatalieB

NatalieB

Hallo iedereen,

In het najaar zoeken we in onze tuin een aantal struiken te planten, vooral bessenstruiken.

Mijn idee was om nu in het voorjaar de graszoden al te verwijderen en wat groenbemesters in te zaaien. Vooral diepwortelende omdat onze ondergrond echt beenhard blijkt te zijn. Ergens in oktober zou ik dan de groenbemesters samen met de graszoden onderwerken en eind november de struikjes planten.

Nu vroeg ik me af, hebben die groenbemesters dan wel voldoende tijd om te verteren in de grond? Of ga ik op deze manier misschien de wortels van mijn nieuwe bessenstruikjes verbranden? Iemand goeie suggesties?

Bedankt!
dinsdag 27 maart 2018 - 15:50
Ken M

Ken M

Als je toch wat tijd hebt en niet direct gaat planten zou ik het zo doen (heb het zelf in het verleden gedaan met succes) Het gras zo kort mogelijk afrijden dan bedekken met karton, dat bedekken met het grasafval en eventueel wat compost erbij .
Daarboven een laag mulch in de vorm van houtsnippers, bladafval of shors.
Voor het karton kan die kartonrollen kopen, werkt heel goed.

Tegen de herfst is al het karton en grasafval zo goed als verdwenen en eveneens het gras/onkruid eronder.
Je grond zal ook veel losser zijn geworden, er zal meer bodemleven zijn en de grondkwaliteit is ook verbeterd. Zonder enig hard werk te verrichten.

Wat je dan doet is de laag mulch wat wegtrekken, een gat graven en planten, en de mulch terugplaatsen.

Zo heb ik het gedaan en mijn grond bij de bessenstruiken was vrij slecht, hard, hydrofobisch en zonder veel bodemleven.
Overal waar ik nu graaf komen regenwormen boven , de grond is veel losser geworden en struiken zijn zeer gezond.

Als je plantafval/groenbemesters wilt gebruiken zou ik deze niet ingraven in de grond maar gewoon aan de oppervalkte laten liggen. Je bodem blijft zo bedekt en de regen zorgt ervoor dat de stoffen langzaam in de grond worden verwerkt.

Hopelijk ben je er iets mee.

Ken
donderdag 29 maart 2018 - 17:44
NatalieB

Tekst aangepast

NatalieB

Dag Ken,

Bedankt voor je reactie, klinkt als een strak plan. Zal ons een hernia van het spitten besparen.
Past ook beter bij de natuurlijke successie. Ik zie het helemaal zitten
vrijdag 30 maart 2018 - 22:11
Ken M

Ken M

Inderdaad, veel minder werk en je hebt geen producten nodig. Beter voor jou, de plantjes en de dieren.
Als je nog vragen hebt doe maar gerust hoor.
Zoek ook eens op het web naar "Sheet Mulching"

vrijdag 30 maart 2018 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon