menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Granaatappelboom loopt niet uit

Ga naar meest recente reactie

Danny2012

Danny2012

Goedemorgen allemaal,

Vorig jaar heb ik een granaatappelboom gekocht in pot. Hij is al wat ouder en heeft een stamomtrek van ongeveer 15 tot 20 cm en 1,30 m hoog. Hij stond bij mij op het balkon en heb ik vanwege de koude naar binnen gehaald. Hij staat nu in een kamer die niet extra verwarmd wordt maar wel rond de 15 graden is. Hier heb ik ook enkele andere kleine granaatappelboompjes staan, welke jong en klein zijn (40 cm hoog). Deze staan iets langer in de kamer en lopen uit/ krijgen blad.
De grote echter niet. Omdat ik erg weinig ruimte had in die kamer (klein behuisd) had ik afgewacht met binnenhalen met de grote boom. Ze was wel om de pot ingepakt tegen de kou.
Mijn vrees is nu dat ze het niet overleefd heeft, omdat ze iets langer dan een week binnenstaat en niet uitloopt in tegenstelling tot de kleine boompjes.
Wat kan ik nog doen om te checken? Is het teveel voor de boom om ergens te snoeien om te zien of het hout nog ergens leeft, of om de groei te stimuleren, of zal dat ze boom juist teveel belasten nu?
zondag 4 maart 2018 - 08:43
LT

LT

Nog maar enkele weken geduld hebben...Is misschien te hard geschrokken van de koude. Gr. Lou
zondag 4 maart 2018 - 10:04
zuurtje

Zuurtje

Even met de nagel een stukje van de bast onderaan afhalen, kijken of er groen onder zit, ik hoop het van harte.
Ineke
zondag 4 maart 2018 - 10:25
Roeli

Roeli

De mijne geeft ook nog geen teken van leven.
Is elk jaar laat met uitlopen.
zondag 4 maart 2018 - 10:45
zuurtje

Zuurtje

Dat lijkt mij een geruststelling voor Danny
Ineke
zondag 4 maart 2018 - 11:19
Danny2012

Danny2012

Dank voor alle reacties! Ik hoop inderdaad dat ze gewoon laat is en het misschien is omdat ze het moeilijk heeft. Anderzijds rook ik een urinelucht bij de boom toen ik hem naar binnen haalde.
Ik weet niet of ze daar tegen kunnen. Ik was het vergeten te melden.
Dat de anderen wel uitlopen en deze als enige niet verbaasde mij.

Met de nagel een stukje weghalen wordt lastig, de bast is behoorlijk dik maar ik zal het proberen
zondag 4 maart 2018 - 19:22
Danny2012

Danny2012

Stukje bast van een takje weggehaald, hieronder zie je groen. Zegt dat dat ze leeft? Of wil ook dat niet met zekerheid zeggen.
Misschien gewoonweg het beste om af te wachten. Je kan er toch niets aan doen...
maandag 5 maart 2018 - 20:49
Danny2012

Danny2012

Roelie, loopt hij bij jou al uit?
maandag 19 maart 2018 - 15:23
deHaan

DeHaan

Bij mij lopen ze beide uit, staan wel vorstvrij
maandag 19 maart 2018 - 15:58
Danny2012

Tekst aangepast

Danny2012

hij staat nu 3+ weken binnen maar loopt nog steeds niet uit. Ik vrees dat ze niet meer leeft.
Het gekke is wel dat als ik een tak afknip, ze niet volledig bruin is. Van binnen is ze dan nog groen. Maar misschien zegt dat niets en duurt het even eer het volledig bruin is als ze niet meer in leven is
Echt nergens aan de boom zie je een teken van knoppen of iets dergelijks. De uiteinden van de takjes zien er ook een beetje zwartig uit
maandag 19 maart 2018 - 20:33
Roeli

Roeli

Ja, hij heeft al kleine groen blaadjes.
Maar ik haal mijn kuipplanten ook binnen wanneer de nachten om het vriespunt zitten of eerder, dat hangt van de plant af.
dinsdag 20 maart 2018 - 10:22
Danny2012

Danny2012

Ze is toch uitgelopen. Weet iemand echter te zeggen of het noodzakelijk is ze te snoeien? Ze heeft namelijk nu ook uitlopers bij de basis van de boom, bij de wortels.
Ook zijn er behoorlijk wat dode, verhoutte stukken waar ze totaal niet uitgelopen is.
Waar en wanneer kan je z het beste snoeien?
Een stukje waar ze uitgelopen was is uit zichzelf ineens afgestorven. Dat stukje zat op een gedeelte waar ze voor 95% dode stukken hout had, Het laatste stukje daarop is dus nu ook dood. Onderop echter bij de basis dus, groeit ze behoorlijk goed door.
Ik zou foto's kunnen maken evt.
vrijdag 8 juni 2018 - 18:58
zuurtje

Zuurtje

Ze is gewoon opnieuw begonnen!
Ik zou er nog niet aan rommelen, wacht totdat het weer een enigszins "stevige" plant is!
Ineke

Foto's zijn altijd leerzaam.
vrijdag 8 juni 2018 - 20:42
Danny2012

Danny2012

Hoi!
Zal dit weekend eens wat foto's maken en plaatsen
vrijdag 8 juni 2018 - 21:27
Danny2012

Danny2012

Goedemorgen, hier wat foto's, ze zijn misschien niet de duidelijkste, ik had tegenlicht.

Fruit

zaterdag 9 juni 2018 - 08:25
Danny2012

Tekst aangepast

Danny2012

nog een, hier zie je goed de uitlopers bij de stam, ze zien er fris uit in tegenstelling tot de uitlopers bovenin, ineens begint alles te verdorren.

Fruit

zaterdag 9 juni 2018 - 08:26
Danny2012

Tekst aangepast

Danny2012

zoals deze foto laat zien, hier begint ineens de uitlopers bovenin te verdorren.

Fruit

zaterdag 9 juni 2018 - 08:29
Danny2012

Tekst aangepast

Danny2012

Op deze foto is goed te zien hoe de eerdere uitloper ineens dood gegaan is. Dat is de uitloper rechts. Zo zal het nu ook gaan met de andere uitlopers. Vandaar mijn vraag voor hulp, ik weet niet goed wat ik zou kunnen doen. Ik zie ook dat de bast er niet goed uit ziet, hij oogt ziek. Zie volgende foto.

Fruit

zaterdag 9 juni 2018 - 08:31
Danny2012

Tekst aangepast

Danny2012

De bast. Zou het een schimmel zijn?

Fruit

zaterdag 9 juni 2018 - 08:33
Danny2012

Danny2012

Ik wil mijn boompje heel graag redden maar ik weet niet goed wat ik moet doen, ik heb een heel klein stukje tuin waar ze in de volle grond zou kunnen. Echter kan het zijn dat ze gesloopt wordt, er wordt vandalisme gepleegd hier. Ook weet ik niet hoe ze dan op die manier de winter moet overleven.
Ik zou ze wel evt in een grotere cementkuip kunnen plaatsen
zaterdag 9 juni 2018 - 08:39
Roeli

Roeli

De uitlopers die uit de grond komen zijn van de plant waar op jou granaatappel is geënt. Dat heb ik ook regelmatig en die haal ik dan weg.
Als ik mijn granaatappel naar binnen haal zit hij nog altijd volop in blad.,
Dat valt er in de winter wel af . Af en toe even schudden. Wel een enorme troep .De nieuwe uitlopers komen meestal al , als er nog de wereld oud blad aan zit. Wanneer hij dan naar buiten gaat knip ik die slierten eerst voor het grootste gedeelte af. En nu bekijkt hij het maar. .Hoe oud hij is heb ik geen idee van. Volgens mij heb ik hem nu een jaar of 10 en het was al een flinke plant toen ik hem kocht, waar toen ook een appel aanhing. Zijn er trouwens nooit weer aangekomen, maar hij bloeit wel ieder jaar, maar altijd erg laat.
zaterdag 9 juni 2018 - 15:55
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Hoe kan hij trouwens ,op je balkon, een urinelucht krijgen .
En heb je die plant dan pas in maart naar binnen gehaald ?
Ik veronderstel dat jouw plant ook de dwergvorm Nana is ?
zaterdag 9 juni 2018 - 15:59
Danny2012

Danny2012

Dag Roelie, het boompje is inderdaad pas in maart naar binnen gehaald omdat ik het advies had gekregen van de verkoper dat dat kon zolang je hem wel inpakt tegen de kou.
Dat heb ik ook gedaan op het moment dat het ging vriezen.
De urinelucht komt door vandalisme. Ik heb helaas mensen hier die me lastigvallen. Men kan hier zo op het balkon klimmen als dat nodig is. Dat is ook een reden dat ze nu binnen staat, zelfs nu nog.
De andere uitlopers drogen ook helemaal uit, ik heb geen idee waarom. Ik zie ook regelmatig 's ochtends hele kleine druppels hangen aan het uiteinde/puntje van een blad.
Zou het te weinig water kunnen zijn of voeding tekort?
Geen idee wat nu de beste oplossing is!?
zaterdag 9 juni 2018 - 21:11
Danny2012

Danny2012

Geen idee oif het een dwergvorm is, hij is ongeveer 1,20 m hoog, ik denk het dan niet eerlijk gezegd.
zaterdag 9 juni 2018 - 21:12
Roeli

Roeli

De gewone granaatappel is een hoge boom. Dus dit is echt wel de dwergvorm. En die zou ik nu toch maar als de wiede weerga buiten zetten, anders kan je hem zeker weggooien.
Die plant moet naar binnen voor het gaat vriezen ( een paar graden vorst kan hij wel hebben ) en na de ijsheiligen, dus half mei , weer naar buiten.
Heb je hem wel al eens wat ( kunst ) mest gegeven ?
zondag 10 juni 2018 - 07:02
Markoesa

Markoesa

Granaatappel in de tropen verliest wel vaker blad., In de tropen groeit het het beste op arme grond.
Heb je geen familie of kennissen waar je het tijdelijk tot rust kan laten komen?
Tropische fruitplanten houden niet van natte voetenzo een plant heeft hier aan een glaasje water eens in de week genoeg.
maandag 10 juni 2019 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon