menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Noten, appel en peer

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Ik ga een notenboom (Broadview), een appelboom laagstam (Jonagored) en een perenboom laagstam (Conférence) planten maar hoever moet ik die minimum van elkaar zetten? mijn tuin is lang maar niet zo breed (7 meter)
Ik zou dat graag weten omdat ik ze eigenlijk zo dicht mogelijk wil zetten maar ze mogen elkaar natuurlijk niet hinderen bij het groeien
woensdag 10 januari 2018 - 18:49
Ken M

Tekst aangepast

Ken M

De notenboom die ik hier heb is een kleine 10 jaar oud en meet een goede 6 meter.
De grootste appelboom hier(halfstam denk ik) is 7 meter breed.
Voor laagstam zal 7 meter voldoende zijn denk ik, de notenboom zal je na enige tijd wel moeten inkorten.
Bij de buren staat er een notenboom en die is 12 meter breed. Ze hebben ook een 15 tal appelbomen staan en zijn 3 tot 6 meter breed. Voor een idee te hebben
Hopelijk ben je er iets mee.

Ken
woensdag 10 januari 2018 - 20:31
Dany

Dany

Ik weet dat notenbomen redelijk groot worden maar ze hebben mij wijs gemaakt dat de Broadview een stek is die ze geent hebben van de moederboom op de kwekerij en dat die nu 25 jaar oud is en nog maar een diameter heeft van 5 meter. De geente stek die ik heb is nu 75 cm dus het zal nog een tijdje duren tot de 5 meter bereikt is
woensdag 10 januari 2018 - 21:09
jdcoster

Jdcoster

Maar we hebben u gewaarschuwd
donderdag 11 januari 2018 - 01:13
Carib

Carib

Ik geloof er niks van. Ik heb ook een Broadview en die is ook nog jong, maar toch al redelijk breed. Deze cultivar wordt weliswaar minder hoog, maar wel breed. Dan had je beter voor Buccaneer kunnen kiezen, want die heeft een veel meer opgaande groeiwijze. Maar ook die wordt altijd breder dan 7 meter.
donderdag 11 januari 2018 - 15:55
Dany

Tekst aangepast

Dany

Hier een foto van mijn Broadview, we zien wel hoe hij groeit en dan kunnen we nog ingrijpen als het echt moet, de afstand naar de draad is 3 meter als hij een beetje symmetrisch groeit is dat een breedte van 6 meter daar zullen toch wel enkele jaren overgaan.
Beste Carib zijn het lekkere noten want dat is toch het belangrijkste?



donderdag 11 januari 2018 - 17:18
Carib

Tekst aangepast

Carib

Hij heeft vorig jaar voor het eerst een paar noten gehad en die waren prima. Dit jaar zijn alle vruchtbeginsels van Broadview bevroren omdat het een vroege bloeier is. Buccaneer is een late, dus die had geen last van de nachtvorst en zijn noten zijn echt heerlijk. Lekkerder dan ooit gekocht in de winkel en lekkerder dan de hier in de omgeving veel groeiende 'naamloze' walnoten.
donderdag 11 januari 2018 - 20:30
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dany, is die pas geplant??? Kun je eens nagaan hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten?
zondag 14 januari 2018 - 19:42
Dany

Dany

Niet diep misschien 2 à 3 cm zie foto's. Als ik hem kocht zat hij in een 12L pot en goed geworteld dus heb ik hem gewoon in de grond gestoken gelijk met de grond en dan een dun laagje tuingrond erover.




Hier ook nog een foto van mijn appel- en perenboompje


maandag 15 januari 2018 - 10:57
Ken M

Ken M

Leuk ze staan er Nu nog een eerste korte snoei, wat mulch en klaar
Om terug te vkomen op je eerste vraag ziet het me er breed genoeg uit hoor, je hebt wel enkele jaartjes vooral het gevuld is.
Mag ik vragen waarom die versteviging? maak je boompjes niet te lui he

Ken
maandag 15 januari 2018 - 15:03
Dany

Dany

Die versteviging dient omdat het stammetje vast te houden bij hevige wind zodat de wortel niet beweegt en goed kan wortelen zo heb ik het gelezen op enkele sites dus doe ik dat maar want ik heb geen enkele ervaring met fruitbomen, ik hoop dat ik het goed heb gedaan
maandag 15 januari 2018 - 16:30
Ken M

Ken M

Ok ik dacht mss dat de huisdieren een probleem zouden geven.
Wind zou geen probleem mogen geven, dat maakt het wortelgestel net sterker.
De sterkskte bomen zijn die dat het het zwaarste te verduren hebben kwa klimaat en niet degene die beschermd staan. Nou dat is mij in ieder geval verteld geweest.

De enige keer dat ik het heb gedaan was toen ik een 5 jaar oude appelboom verplaatst heb omwille van de omvang en ouderdom van de boom en dat enkel gedurende 3 maand.

Heb deze week net 5 nieuwe fruitbomen geplant( 1 jaar oud, naakte wortel) en staan zonder bescherming. Einde deze week geven ze weer hevige stormwind waar ik woon dus we zullen wel zien of ze recht blijven he
Voor 1-jarige zie ik het nut er niet van in tenzij je ze wilt beschermen dat er mensen of dieren tegenlopen


dinsdag 16 januari 2018 - 00:11
Dany

Dany

Ik heb juist het tegenovergestelde gelezen, als de wortel constant beweegt door de wind kan hij moeilijk wortelen omdat hij regelmatig loskomt door de wind en als hij stilstaat dat het blijkbaar beter gaat. Ik heb ook gelezen dat het beter is dat het stammetje vaststaat als hij begint te dragen zo kan het stammetje niet buigen onder het gewicht van de vruchten.
Ik weet het ook allemaal niet zo goed, ik lees van alles en zoek dan een beetje mijn eigen weg in de hoop dat ik het goed doe en we zien wel als het tegenslaat, dat is dan weer een ervaring rijker.
woensdag 17 januari 2018 - 10:05
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb een 'naakte' conference gezet met steun. Dit was het advies voor het eerste jaar. Zodra hij goed geworteld is hoeft dit niet meer.
woensdag 17 januari 2018 - 16:19
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Kijk eens bij - hoe snoei je een appelboom de tuinen van Appeltern . Mooie beschrijving van omtrek e.d.
woensdag 17 januari 2018 - 16:31
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ken M en Dany, jullie hebben allebei gelijk. Maar om het in een paar woorden samen te vatten, 'te' is nooit goed, tenzij in 'tevreden' en 'tequila'.

Een boom moet kunnen bewegen, waardoor de wortels gestimuleerd worden. Daardoor gaat de boom investeren in stabiliteitswortels, waardoor die sneller vaststaat. Maar te veel bewegen doet de wortels losscheuren. Te strak vast maken, en dat zeker, te hoog vast maken, laat te weinig bewegen toe, waardoor de boom te weinig wortels vormt om zich te verankeren.

Zoals Dany het gedaan heeft is het naar mijn idee precies goed.
woensdag 17 januari 2018 - 19:22
Dany

Dany

Dany, is die pas geplant??? Kun je eens nagaan hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten?


WiPe, waarom deze vraag?
woensdag 17 januari 2018 - 20:19
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Omdat te diep planten een van de belangrijkste oorzaken is van slecht groeien, of zelfs afsterven. En omdat ik geen wortelaanzetten kan zien. Dat kan te maken hebben met het fet dat het een jonge plant is.

Dat je die noot aangeplant hebt met de bovenkant van de pot gelijk met de grond, betekent niet dat die goed geplant is. Ik heb al heel vaak gezien dat bomen iets te diep in de pot zitten. Als je de boom dan aanplant met de potrand net onder het maaiveld, dan staat die te diep.
woensdag 17 januari 2018 - 20:39
WiPe

WiPe

Maar als ik het goed ze, dan kun je op de tweede foto zien dat de bovenste wortel net onder het maaiveld zit. En zo hoort het.
woensdag 17 januari 2018 - 20:44
Dany

Dany

Bedankt voor de info, de bovenste wortel zit juist onder de grond
woensdag 17 januari 2018 - 21:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon