menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom stam

Ga naar meest recente reactie

Jolle

Tekst aangepast

Jolle

De schors van deze appelboom komt op sommige plaatsen los en erond wordt het zwart. Ik dacht eerst dat het niet erg was maar toen is bij 1 van de takken ook de rest van het hout aangetast geweest tot de tak brak van zijn gewicht... Ik heb wel gezien dat er soms mieren en andere insecten op de boom zitten, geen idee of dit kwaad kan? Of is het misschien een specht? (Ik hoor wel nooit een specht) Ik dacht ook dat het misschien boomkanker kon zijn... Deze plekken zitten ook alleen op dit deel van de boom. Weet iemand wat dit is en hoe dit te voorkomen? Ik heb namelijk nog fruitbomen erond staan... ook ben ik bang voor het kraken van de rechtse tak...
Alvast bedankt!

Fruit

vrijdag 1 december 2017 - 18:05
Jolle

Tekst aangepast

Jolle

De tak die afgekraakt was heb ik uiteindelijk zelf afgesneden, links op mijn vorige foto. Hieronder nog een foto van de stam van de boom (de boom is trouwens een middenstam), we hebben schapen staan in de tuin en deze hebben ooit eens de boom verminkt... Maar nu kunnen ze er zeker niet meer aan, geen idee of dit miss de oorzaak kan zijn?

Fruit

vrijdag 1 december 2017 - 18:09
Jolle

Jolle

Nog een foto

Fruit

vrijdag 1 december 2017 - 18:11
Jolle

Jolle

Nog een foto

Fruit

vrijdag 1 december 2017 - 18:11
Tuinprins

Tuinprins

Die aangetaste tak op de eerste foto ziet er voor mij duidelijk uit als vruchtboomkanker.

Hier lees je daar meer over:

http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Vruchtboomkanker/vruchtboomkanker.php

Mijn mening: die boom ziet er zo beroerd uit dat ik hem zou rooien en een andere vruchtboom planten. Sporen van vruchtboomkanker kunnen zich verspreiden en andere vruchtbomen in de buurt aantasten. Bovendien lijkt het op de foto's alsof de aantasting al zo goed als in de stam zit en als dit inderdaad het geval is dan is de boom sowieso ten dode opgeschreven.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 december 2017 - 08:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon