menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Morus Nigra var. Aalst gezocht

Ga naar meest recente reactie

Gillepils

Gillepils

Hoi,

heeft er iemand een idee waar ik deze variant kan kopen? Liefst een al iets groter formaat.

Alvast bedankt voor de hulp!
dinsdag 3 oktober 2017 - 15:43
Dany

Dany

http://www.levensland.nl/bas-lijst-van-aangeplante-soorten/
Als je kijkt in de lijst van aangeplante soorten dan zie je dat ze hem hebben geplant, je kan daar eens je licht op steken waar ze hem hebben aangeschaft of eens navragen op volgende sites
http://www.proeftuin.eu/
http://www.planten-debock.be/catalog/index.cfm
woensdag 4 oktober 2017 - 20:21
WiPe

WiPe

Ze hebben hem ook bij De Moerbeiboom http://demoerbeiboom.be
Het is tenandre Morus nigra 'Aalst' en niet Morus Nigra var Aalst

Als je wil kan ik je ook stekmateriaal van de moederboom bezorgen.
zaterdag 7 oktober 2017 - 21:35
Gillepils

Gillepils

Bedankt voor de reacties.

Bij de moerbeiboom zouden ze hem idd hebben.

@WiPe zijn die gemakkelijk te vermeerderen door te stekken?
zondag 8 oktober 2017 - 20:42
WiPe

WiPe

Er zijn verschillende manier om die te vermeerderen. Winterstek op stektafel is er een; Maar ik ken wel iemand die daar meer ervaring in heeft dan ik. en die meneer woont ook nog eens vlak bij de bom in kwestie
maandag 9 oktober 2017 - 17:50
Gillepils

Gillepils

En waar staat die mysterieuze boom?

Ik zal er niet mee gaan !
dinsdag 10 oktober 2017 - 09:43
Tuinprins

Tuinprins

In Aalst!
dinsdag 10 oktober 2017 - 20:41
WiPe

WiPe

Aan de karnavalhallen in Aalst

Fruit

dinsdag 10 oktober 2017 - 21:54
WiPe

WiPe

De zwarte moerbei van het Hoveniersplein

In de hoek van de parking van de Hoveniersplein aan de kant van de carnavalhallen staat een zeer merkwaardige boom. De stam is in drieën gescheurd en de drie delen rusten op de grond. De kans is groot dat die daar opnieuw zullen wortelen, als dat al niet gebeurd is.
De zwarte moerbei (Morus nigra) is afkomstig uit Iran en Armenië. De boom is al zeer lang in cultuur en er wordt algemeen aangenomen dat de boom in de middeleeuwen in onze streken terecht kwam. Maar bij archeologisch onderzoek zijn in Londen moerbeizaden gevonden die dateren uit de Romeinse tijd. We kunnen dus veronderstellen dat de Romeinen ook in onze streken moerbeien aangeplant hebben. Oude moerbeien werden vooral aangetroffen in kloostertuinen, kasteelparken, boerderijen en moestuinen. De bomen zijn geliefd om de smakelijke, licht zure vrucht die alleen vers gegeten of verwerkt kan worden. De vruchten kunnen niet geplukt worden zonder ze te kneuzen, waardoor het sap rijkelijk vloeit. Wie ze wil plukken om te proeven kan dat zeker doen, maar let op: het sap kan vlekken veroorzaken die moeilijk te verwijderen zijn. Deze boom heeft uitzonderlijk grote vruchten, en wordt door kwekerij de Moerbeiboom in Grimminge commercieel vermeerderd onder de naam Morus nigra ‘Aalst’.
Deze boom groeit in wat ooit de tuin van de portierswoning van ‘La Centrale Africaine SA’ was. Dat bedrijf dat in 1889 opgericht werd, was een handel in koloniale producten. Later werd dat de ‘Société Anonyme pour la commerce et l’industrie du Caoutchouc’, een rubberverwerkend bedrijf. In 1950 werd het pand met de bijhorende gronden door de stad aangekocht die er het stadsmagazijn en een garage in onderbracht. In de volksmond bleef dit echter ‘Het Caoutchouken’. Begin jaren tachtig verhuist het stadsmagazijn naar de Bergemeersen. De portierswoning, waar de moerbei staat, blijft nog een tijdje bewoond, maar begin jaren negentig gaat ze samen met het oude pand tegen de vlakte.
De moerbei blijft als bij wonder gespaard en is het laatste relict van de bedrijvigheid die hier vanaf het einde van de 19de eeuw heeft plaats gevonden.

dinsdag 10 oktober 2017 - 21:57
Patrikc
dinsdag 10 oktober 2017 - 23:22
Gillepils

Gillepils

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Het ziet er inderdaad naar uit dat die afgebroken takken opnieuw aan het wortelen zijn.

In het stadspark van Aalst, aan het verkeerspark, ligt er ook zo een moerbei die omgevallen is en terug geworteld heeft. Ik dacht dat dat een morus alba was.
woensdag 11 oktober 2017 - 10:20
WiPe

WiPe

Dat was inderdaad een Morus alba. Maar daar gaat het om een interne wortel die beginnen groeien is in het rotte hout en dan voorzichtig is neergelegd. (Daar was ik toevallig getuige van.) Het is maw geen afgebroken tak die wortel geschoten heeft.
woensdag 11 oktober 2017 - 13:57
Limoncello

Limoncello

WiPe, aan welke kant van het plein staat die moerbeiboom? Zie hem nergens staan.
donderdag 19 oktober 2017 - 14:06
WiPe

WiPe

Ik heb hem op Monumentaltrees toegevoegd daar vind je een kaartje met de exacte locatie.
https://www.monumentaltrees.com/en/bel/eastflanders/aalst/17489_hoveniersplein/32947/
vrijdag 20 oktober 2017 - 21:54
Limoncello

Limoncello

Bedankt WiPe, heb de boom gevonden en een beetje hout meegebracht om te stekken. Om te enten is het nu wat laat maar ik ga het toch proberen.

Fruit

zaterdag 21 oktober 2017 - 23:00
Gillepils

Gillepils

Dat is wel een prachtige boom, met een interessante geschiedenis. Misschien eens proberen te nomineren voor de boom van het jaar verkiezing?
zondag 22 oktober 2017 - 09:35
WiPe

WiPe

Alles op zijnen tijd. Dit jaar was Wallonië aan de beurt. Volgend jaar is het opnieuw aan Vlaanderen. Hoewel ik niet in Aalst woon, ken ik van heel wat bomen daar de achterliggende geschiedenis. Daar zitten nog een aantal heel boeiende verhalen tussen.
zondag 22 oktober 2017 - 12:19
Limoncello

Limoncello

Ja het zijn gigantische bladeren. Ik heb er een paar genomen om te stekken maar dit is zeer moeilijk met moerbei heb ik al ondervonden.
Ik heb 1 boom waar de stam toch 5cm diameter is en waar ik kan op kroonenten maar daar is het nu te laat voor natuurlijk.

Fruit

maandag 23 oktober 2017 - 09:42
Jan1980

Jan1980

Dit jaar voor het eerst moerbeitjes Lavender gegeten. Super lekker!
woensdag 27 december 2017 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon