menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom probleem

Ga naar meest recente reactie

Kevinvdb

Kevinvdb

Hallo iedereen , hier komt mijn eerste post.

Ik heb 2 appelbomen in de tuin beide staan er een jaar.
Toen ik ze plaatste stonden er veel appels aan. Nu een jaar later bij 1 0 appels, bij de andere 1 appel.

Ook zien de bladeren er vrij slecht uit, dus de bomen doen het erg slecht.

Enig idee wat er aan de hand is?

Zie fotos

Fruit

zaterdag 29 juli 2017 - 19:47
Kevinvdb

Kevinvdb

Nog een foto

Fruit

zaterdag 29 juli 2017 - 19:48
Kevinvdb

Kevinvdb

En mijn enige appel.

Fruit

zaterdag 29 juli 2017 - 19:48
Kevinvdb

Kevinvdb

Onderstaand zijn de fotos van de andere boom, deze bladeren zijn vooral dor.

Fruit

zaterdag 29 juli 2017 - 19:49
Kevinvdb
zaterdag 29 juli 2017 - 19:50
Kevinvdb

Kevinvdb

Boom 2

Fruit

zaterdag 29 juli 2017 - 19:50
Patrikc

Patrikc

Een gazon is geen goed plekje voor zo een fruitboompje. Het gras gaat met alle voeding lopen. Resultaat is een fruitboompje dat er niet goed uitziet.
zaterdag 29 juli 2017 - 21:22
Kevinvdb

Kevinvdb

Dit zou idd het probleem van het ene boompje met de dorre blaadjes kunnen zijn.

Enig idee wat dit allemaal is op de blaadjes?

Dus ik verzet de boomen of doe het gras errond weg.
zaterdag 29 juli 2017 - 21:32
Tuinprins

Tuinprins

Op de eerste foto zie je een schurftaantasting. Schurft bij appels wordt veroorzaakt door een schimmel (Venturia inaequalis) die optreedt als het blad van de appelboom lang nat blijft en de temperatuur op een redelijk niveau ligt. Schurft treedt vooral op tijdens natte periodes in het late voorjaar en de zomer. Standplaats speelt ook een rol: bomen die beschut staan hebben er doorgaans meer last van. Verder speelt ook het ras een rol: sommige appelrassen zijn er redelijk vatbaar voor. In professionele boomgaarden wordt regelmatig gespoten tegen schurft omdat schurft ook op de appels zelf kan voorkomen en dan leidt tot verruwing van de schil (ruwe bruine plekken). De consument houdt hier bij handappels niet van dus wordt er preventief gespoten.

Voor de amateurtuinier lijkt mij spuiten niet de aangewezen weg. Kies een goed ras, zet de boom op de juiste standplaats en zorg dat die in goede conditie is. Ik zou in een cirkel rond de stam het gras weg halen ( doorsnede ongeveer 75 - 100 cm) en de boom jaarlijks van een laagje compost voorzien. Om de paar jaar wat kalk geven kan ook geen kwaad.


Gegroet, de tuinprins



zondag 30 juli 2017 - 16:04
Kevinvdb

Kevinvdb

Welke boomsoort is goed voor een amateur?
zondag 30 juli 2017 - 22:41
Tuinprins

Tuinprins

Zo veel verstand heb ik niet van appelrassen maar als je op internet zoekt moet je wel iets kunnen vinden over welke appelrassen minder gevoelig zijn voor schurft.

Boomkwekerij Frijns in Margraten (Limburg, NL) geeft als gezonde appelrassen o.m. Ecolette, Groninger Kroon, Joseph Musch, Rubinola, Santana en Topaz aan.

Houd er rekening mee dat het optreden van schurft ook afhangt van het weer, standplaats en grondsoort. Op kleigrond doen appels het gewoon beter als op arme zandgrond. In NL vinden we de meeste professionele appelboomgaarden dan ook op kleigrond (bijv. De Betuwe) of op lössgronden (lössgrond is simpel gezegd een mengsel van zand en klei).


Gegroet, de tuinprins
maandag 31 juli 2017 - 06:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon