menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormen in zacht fruit

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Na de Rhagoletis cerari of kersevlieg is er nu weer een andere vlieg bijgekomen nl. de Drosophila suzukii of aziatische fruitvlieg,deze tast alle rood zacht fruit aan zoals kersen,aardbeien,frambozen,bramen,rode-josta en blauwbes,pruimen en druiven.De eileg gebeurd wanneer het fruit reeds rijp is,daarom moeilijk te bestrijden met chemische middelen wegens onvoldoende wachttijd die men moet respecteren.De eitjes komen zeer snel uit ,met het gevolg wormpjes in de vruchten en daarna rotten.De kersenvlieg moet men behandelen bij het begin van de verkleuring dus nog voldoende wachttijd voor de pluk.Integenstelling tot de kersenvlieg heeft de D.suzukii meerdere generaties per jaar met gigantische vermeerdering het ganse jaar door en het aantal gastheer planten is veel groter.Daarom denk ik dat we geen fruit meer zullen eten zonder wormpjes. Het is een ZEER groot probleem in de fruitteelt.
woensdag 28 juni 2017 - 16:57
zuurtje

Zuurtje

Ik heb net 12 stuks diepzwarte, onbespoten, mierzoete enorm grote kersen geoogst bij de buurtjes die op vakantie zijn,. gekoesterd onder een klamboe,. helemaal gaaf de eerste oogst van dit boompje
Keurig bij hun in de koeling gelegd, vanavond komen ze thuis.
Ineke
woensdag 28 juni 2017 - 17:03
Roeli

Roeli

Fruit met wormpjes.
Wat worden de vogeltjes verwend. Het kan niet op.
Het gaat dubbel op.
Maakt mij niets uit , hoor. ik ben ook blij met mijn pittenboom.
woensdag 28 juni 2017 - 18:45
Tuinprins

Tuinprins

Voor wie het Duits machtig is, is er op het Duitse tuinforum "Garten-pur" een topic over de Aziatische fruitvlieg (telt inmiddels 73 bladzijdes en heeft meer dan 1000 bijdragen/constateringen/tips etc.).

http://forum.garten-pur.de/index.php/topic,52758.0.html


Gegroet, de tuinprins
woensdag 28 juni 2017 - 20:22
LT

LT

Tuinprins, link spreekt boekdelen....
Hartelijk dank!
woensdag 28 juni 2017 - 20:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon