menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen verplanten

Ga naar meest recente reactie

Bert_H

Bert_H

Hallo,

Ik wil 4 kerselaars op gisela 5 verplanten. 3 ervan heb ik 2 jaar geleden geplant, de 4de staat 4 jaar op zijn huidige plaats. Bedoeling is om in de komende maanden te verplanten. Ik vroeg me af wat ik nu het beste doe ivm de kluit... Ik heb al vanalles gelezen o.a. dat de boompjes tijdens de rustperiode ook met blote wortels kunnen worden verplant. Dat zou natuurlijk het makkelijkste zijn... Aangezien het verplaatsen o.a. gesleur doorheen de tuin en vervoer met remorque met zich gaat meebrengen vrees ik dat de aarde in de ingepakte kluit grotendeels los zal zitten. Dus vroeg ik mij af of het sop de kolen waard is en of ik de wortels niet gewoon voorzichtig kan losmaken en bloot verplanten.

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Groeten,

Bert
zaterdag 9 januari 2016 - 16:39
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Moest eerst eens opzoeken wat gisela 5 was. Blijkt een onderstam te zijn om de kersen laag te houden. Weer wat geleerd. Ik hoop dat er mensen verder advies kunnen geven.
zaterdag 9 januari 2016 - 17:20
baloe

Baloe

Het best voor de boom is met kluit.In die wortels zit nu de reserves voor de start van het nieuwe seizoen.
Als je de boom met blote wortel verplant, moet je zeker terug wachten tot er terug haarworktels groeien om het wortelgestel goed te laten groeien.
Zeker als je nog een deel van de wortels zal doorsnijden door het verplanten.
Verplant je met kluit dan zal je ook een deel van de haarwortels beschadigen, waar er zal ook wel een deel overblijven waar het boompje plezier van zal hebben.


Beide zijn mogelijk, maar zal makkelijker zijn met de boom die er 2 jaar staat. Die die er 4 jaar staat, gaat een stevig wortelgestel hebben dat je serieus gaat kortwieken om die boom eruit te krijgen.
zondag 10 januari 2016 - 16:26
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Uw kerselaars zitten waarschijnlijk al zo ver met hun wortels dat je de kluit nooit nog kan opheffen, laat staan dat je al een kluit uitgegraven en intact verplaatst zou krijgen.

Maar met blote wortel is geen enkel probleem, graaf zoals je zelf aangeeft de wortels los, zelfs al zijn die 2 meter lang.

Wacht niet tot het einde van het plantseizoen, doe het zo vlug mogelijk.

Veel succes.
maandag 11 januari 2016 - 12:07
hos8

Hos8

Patrickc,
hoe kom je daar nu bij , het zijn kersen op onderstam Gisela5 , die hebben zelfs na 10 jaar zo geen lange wortels. Geef geen advies over onderstammen die je niet kent aub , dat helpt de topicstarter niet.

En alle wortels uitgraven tot het einde is zeker geen goed idee.

het is veel beter voor de hergroei dat je de wortels afsteekt , neem pakweg rondom 20 a 25 cm rond de boom , meer niet.
Dit zal de wortels stimuleren om snel nieuwe wortels , en veel haarwortels aan te maken.

Het slechtste dat je kan doen is de wortels niet inknippen bij een verplanting. of erger nog , ze opgerold in de put te steken (zoals bvb als de boom uit pot komt). de wortels gaan rondjes blijven draaien en niet mooi vertakken.

Snoei uiteraard de kruin ook goed terug , om het verlies van wortels te compenseren.

blote wortel geen probleem (opgelet , in plastic verpakken op uw remork , laat ze echt niet uitdrogen , gaat veel rapper als de meesten denken).

Als je met kluit wilt vervoeren , zet de kluit op een groot stuk plastiek of jute , en knoop stevig toe , dan zal de kluit bij transport mooi samen blijven.

veel succes , bij zo een jonge boompjes zie ik geen enkel probleem
dinsdag 12 januari 2016 - 18:16
Patrikc

Patrikc

Die 2 meter is een boutade voor 'zo veel mogelijk'.

Wat mij betreft moet je proberen zoveel mogelijk wortels te behouden, want willen of niet er gaan er tijdens dat verplanten al meer dan genoeg verloren. En uiteraard moet je die wortels niet oprollen in het plantgat.

Ik hoop dat vraagsteller nog wat feedback geeft over zijn verplanting, en over de wortels die hij opgegraven heeft...
dinsdag 12 januari 2016 - 20:57
Bert_H

Bert_H

Hallo allen,

Bedankt voor de antwoorden, het heeft mij al flink geholpen! Het zijn kleine boompjes hoor, de grootste is 1,80m hoog. Ik ga het proberen met kluit. 50cm diameter lijkt mij niet onmogelijk. Als het bij boom 1 niet lukt, dan volgen de andere met blote wortel. Wortels inkorten was ik alleszins van plan.

Een ander probleem is de boompaal. Nu staat er een paal van 2m hoog op 10cm van elke boom. Bovenop de paal heb ik telkens een frisbee gevezen waar ik in de zomer een net over gooi. Het is geen zicht maar wel zeer praktisch als je in je eentje een net over de boom wil hangen. Als ik ga verplanten met kluit krijg ik er nooit een paal naast, daarvoor is het handvat van mijn boor te breed. Ik ga het waarschijnlijk moeten oplossen met 2 kleinere palen op pakweg 30cm van de boom aan beide kanten en dan langs beide kanten aanbinden.

Is het wel zo'n goed idee om de kruin drastisch in te snoeien? Allereerst wordt dat bij kersen zowiezo al afgeraden. Ik zou ook denken dat de boom daarmee een sterke takgroei-impuls gaat krijgen, waardoor er minder energie naar de hergroei van de wortels gaat. Ik had eerder gedacht om enkel volledige takken weg te nemen (normale kersensnoei) en de bloesem af te knijpen zodat de bomen dit jaar geen vruchten aanmaken.

Vele groeten,

Bert
woensdag 13 januari 2016 - 21:45
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

In principe wordt aangeraden om bij het verplanten te snoeien om het wortelverlies te compenseren. Zorg dus dat je zo weinig mogelijk wortels verliest, dan ben je van dat compenseren vanaf. Wat die boompaal betreft: zet die paal op zijn plaats voor je de boom plant, dan kun je de boom doorgaans veel dichter tegen de paal aanzetten.
woensdag 13 januari 2016 - 23:07
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Wortels inkorten was ik alleszins van plan.


Niet doen dus hè, tenzij die wortel beschadigd is.
Mij moet je niet geloven, maar WiPe...
Zorg dus dat je zo weinig mogelijk wortels verliest...

donderdag 14 januari 2016 - 10:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon