menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijgen laten hangen of plukken?

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

we zijn 19 oktober, al onze vijgen zijn niet afgerijpt, mag ik die nog alten hangen, of zal ik ze beter afplukken en composteren?
van de kweepeer weet ik,: laat er 1 hangen, en je hebt vokgend jaar geen kweeperen;
is dat ook zo voor vijgen?
iemand raad daarover? dank alvast
maandag 19 oktober 2015 - 11:40
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Citaat : van de kweepeer weet ik,: laat er 1 hangen, en je hebt volgend jaar geen kweeperen,

hoe bedoel je dat?
maandag 19 oktober 2015 - 12:07
mia_heyl7

Tekst aangepast

Mia_heyl7

dat, als je 1 kweepeer laat hangen, gaat alles van voedsel naar die ene kweepeer, en volgend jaar? amper een kwee of 5 zes misschien
en dat is uit ondervinding
maandag 19 oktober 2015 - 23:21
jdcoster

Jdcoster

Alles hangt van de komende winter af. Ik neem aan dat u nu al vijgen kon oogsten, anders staat die vijgenboom op een heel ongunstige plaats.
De middelgrote vijgen die niet meer rijp zullen worden, zullen in een strenge winter bevriezen en vanzelf afvallen.
De hele kleintjes daarvan en de aankomende vijgjes op het oude hout (=kleine bolletjes in bladoksels)zullen een zachte winter wel ongeschonden doorkomen, verder groeien en zowat midden de zomer rijp zijn. Op het nieuwe hout zullen er ook nog eens vijgen verschijnen waarvan weer slechts de ondersten in de herfst rijp worden en zo gaat dat ieder jaar verder.
Vijgenbomen hebben dus twee oogstperiodes.
Vergeet ook niet beurtelings de helft van de takken flink in te korten om de boom beheersbaar te houden. Ze kunnen flink groot worden ... .
Aan die helft die je op hun lengte laat, komen dus volgend jaar de vroege vijgen,
maandag 19 oktober 2015 - 23:33
mia_heyl7

Mia_heyl7

de vijg staat er al 14 jaar, maar nog nooit zoveel vruchten blijven hangen, ik eet al lang vijgen, en maakte al enkele jaren confituur of jam ervan, maar nu hangt er nog zoveel, dat niet meer rijpt, ik kreeg ergens de raad, zorg dat de struik goed ingepakt word, dan rijpen de dikste vijgen, volgend jaar gewoon verder

is te proberen natuurlijk, ik weet het zelf niet
dinsdag 20 oktober 2015 - 08:30
jdcoster

Jdcoster

Na een zachte winter groeien en rijpen de vijgen inderdaad verder, maar dat zijn naar mijn ervaring hier alleen de kleintjes. Inpakken kan misschien helpen. Ik heb het nog nooit gedaan want met mijn struiken van 3 à 4 meter hoog is dat onbegonnen werk.

Fruit

dinsdag 20 oktober 2015 - 09:09
mia_heyl7

Mia_heyl7

mijn struik is net zo hoog, en ik pak toch ook mijn bananen in, die zijn veel hoger
dinsdag 20 oktober 2015 - 10:03
jdcoster

Jdcoster

En smaller vooral.
dinsdag 20 oktober 2015 - 10:15
zuurtje

Zuurtje

Dank je Mia voor het antwoord.

Ineke
dinsdag 20 oktober 2015 - 11:30
mia_heyl7

Mia_heyl7

er zittern er hier die denken, dat ik volledig onkundig ben? ik doe ver. al 22 jaar alle tuinwerk, en nee, ik weet niet alles, maar behandel me niet als een kleuter die pas komt kijken, en trouwens ik heb langer tropische bloemen en planten en bomen moeten in pakken, maar over vijgen wist ik weinig ,
sorry als ik cru overkom, maar ik voel me serieus aangevallen
dinsdag 20 oktober 2015 - 15:10
jdcoster

Jdcoster

Ik bied u mijn nederige excuses aan als ik u zou gekrenkt hebben.
Uit uw vraag en ook uit de vorige over dat item kon ik uw veertienjarige ervaring met vijgenbomen niet opmaken.
Ik had ook uw kundigheid in- en ijver om alle vorstgevoelige planten in te pakken niet mogen onderschatten. Uw gevoel voor humor en relativeringsvermogen heb ik dan weer erg overschat.
Nogmaals mijn excuses. U zult nooit meer iets van mij horen.
Vriendelijke Groeten


dinsdag 20 oktober 2015 - 16:21
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Mia, je bent niet onkundig omdat je een vraag hebt, niemand kan alles weten.
Maar die opmerking over die kweepeer had je beter achterwege gelaten, want dat is onzin.
En neem dat ook niet als een aanval aub, gewoon een rechtzetting.
dinsdag 20 oktober 2015 - 21:11
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik spreek uit ondervinding als ik zeg, laat 1 kweepeer hangen, je ziet het resultaat het volgende jaar, weinig tot heel weinig kweeperen, echt uit ondervinding hoor, want de kwee staat al vele jaren, en dus, is eerst als test geweest om te zien, wanneer die laatste zou vallen, niet dus, vallen bedoel ik

vrijdag 23 oktober 2015 - 21:59
krisvander17

Krisvander17

ik zoek" beste " vijgenboomras in mijn der zonnige tuinhoek, zuidwest gelegen.
Graag advies en adres.
Dank
donderdag 30 augustus 2018 - 17:49
brompot

Brompot

Mijn vijgenboom is ruim 10 jaar oud, bijna 4 meter hoog, staat op een goed zonnige plaats. Toch is er een probleem, er komen wel vijgen aan maar ze worden nooit rijp. Na enige tijd als ze zo'n 4cm in doorsnede zijn worden ze iets gelig en dan vallen ze af. Ze verdrogen min of meer, er zit totaal geen smaak aan. Wat gaat er verkeerd?
Alvast bedankt voor het meedenken! Groet, Ö.
vrijdag 23 oktober 2020 - 22:06
theodegree17

Theodegree17

heb 2 brown turkey staan,al jaren, Elk jaar hebben wij matig tot veel vijgen
groeten,
Theo
woensdag 18 november 2020 - 17:50
brompot

Brompot

Dat is heel fijn voor je Theo! Alleen schiet ik met dat antwoord natuurlijk niet zo veel op......
Of bedoel je dat ik de boom eruit moet gooien en dan een jong 'Brown Turkey' boompje moet planten? Wanneer heb ik dan een fatsoenlijke hoeveelheid vijgen?
Met groet, Brompot
vrijdag 20 november 2020 - 17:16
peter Morisse

Peter Morisse

@Brompot:
Misschien heb je een vijgenras dat niet zelfbestuivend is?
In dat geval zullen de vijgen niet rijpen: er is bestuiving nodig van de vijgenwesp en deze zijn er niet in ons klimaat.
Heb je een idee vanwaar je vijgenboom komt?
woensdag 18 augustus 2021 - 17:03
brompot

Brompot

Bedankt Peter voor je reactie! Nog een paar jaar wachten dan......., door de klimaatverandering zal de vijgenwesp hier dan ook wel doorgedrongen zijn. Beter is natuurlijk de boom eruit te gooien, maar het is een prachtige grote boom die ook veel welkome schaduw werpt op mijn werkplaats.
Met groet, Brompot
donderdag 19 augustus 2021 - 18:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon