menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude verwaarloosde fruitbomen

Metteco

Metteco

Ahoi

In onze boomgaard staan enkele verwaarloosde hoogstam fruitbomen ( appel, peer, pruim, kers )
De bomen zijn nooit gesnoeid of bemest geweest maar geven wel elk jaar veel fruit, de kwaliteit valt best mee.
Door hevige wind en zware last door het vele fruit zijn er al enkele in 2 gebroken , omgevallen of afgescheurd. Er zullen er nog meer volgen als ik niet ingrijp.
Nu was mijn vraag: Kan ik deze fruitbomen nu nog bemesten en welke meststof gebruik ik best ?
Kan ik deze ineens veel mest geven of beter beetje bij beetje om het shock-effect te minderen...
Alvast bedankt !

woensdag 26 augustus 2015 - 12:38
WiPe

WiPe

Ik zou nu absoluut niet gaan mesten. Daar kun je niks mee winnen. De bomen scheuren open, vallen om, breken, wat betekent dat er te veel gewicht in de kruin zit in verhouding tot wat de stam of wortels kunnen dragen. Als je gaat bemesten creëer je nog meer groei in de kruin, die niet evenredig gevolgd wordt door groei in de wortels. De kans bestaat dat er daardoor nog meer bomen zullen omvallen, uitscheuren of in tweeën breken.

Het lijkt me beter om de bomen te snoeien, gewicht uit de kruin halen door gelijkmatig over de kruin relatief kleine takken weg te snoeien, maximaal een zeven tal cm doorsnede (ongeveer).
Let er wel op dat je dat bij kers en pruim best nu doet, en niet in de winter.
woensdag 26 augustus 2015 - 12:50
baloe

Baloe

Idd niet bemesten.
Je zal echter een sleun-programma moeten toepassen die de boom op enkele jaren tijd terug in orde krijgt. Hierbij best het evenwicht van de boom in het oog houden en niet te veel ineens wegsnoeien.
zaterdag 29 augustus 2015 - 14:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon