menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eleagnus X Ebingeii oftewel de Olijfwilg

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

de struik is al enkele tientallen jaren oud,en ik denk, dat die dringend aan een ernstige snoeibeurt toe is.
Iemand enig idee hoe ik daaraan begin? niet nu natuurlijk, in't najaar, oktober of zo

Fruit

zaterdag 4 juli 2015 - 11:14
RdB

RdB

Ik zou (als het een losgroeiende struik is) ~ een/derde van het oude hout verwijderen. Snoei echter niet te laat! Beter nu dan in de late herfst.

lees hier verder:

http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/elaeagnus_ebbingei.htm

Ruud

ps die tweede naam is ebbingei
zaterdag 4 juli 2015 - 13:06
mia_heyl7

Mia_heyl7

zo kreeg ik het 18 jaar geleden aangeboden, de naam dan, want de vrucht staat hier al sinds 1955,
niet deze struik, een andere die ik, helaas, onderuit liet halen
zaterdag 4 juli 2015 - 13:12
leerling

Leerling

Wauw. Dat lijkt me een vruchtbare struik. Weet je nog welke soort je daar hebt geplant?

Als je de naam niet meer weet of wat snoeiafval wil delen, dan kom ik graag langs om te proberen of ik het kan stekken.

Hier staat ook een Elaeagnus x ebbingei (twee jaar geleden geplant), maar daar heb ik nog geen bes aan gezien.
Een heel eind verder in de straat heeft iemand een haag staan en daar komen wel besssen aan, maar niets in vergelijking met jouw foto.

Waarom wil je eigenlijk snoeien?
maandag 6 juli 2015 - 00:51
mia_heyl7

Mia_heyl7

Leerling
de moederplant was geplant in 1948,
mijn vader kocht de eigendom in 1955
de bessen die je op deze foto ziet, zitten aan een struik, die vader gestekt heeft ergens jaren 70,
vraag me, helaas niet naar de naam
want die hebben wij hier nooit geweten
tot 2000, dacht vader zelfs , dat zijn zilverbessen, kornullekes ( cornus mas ) waren;
zijn neef had zo iets staan, via de tuinbouwschool in Mechelen, en discusie met Guy De KInder, ( wel of niet rijpe cornus mas in juni) met tak, bes en blad, naar tuinbouwschool
daar leerde ik, dat "onze kornullekes" zilverbessen waren, van de olijfwilg dus
en wat er mis is, weet ik niet, als ik stek, twee jaar later staan er bessen op
ik nam een 4 jaarse stek mee naar Duitsland, ( maart) die is daar nog 2 keer afgevroren, en verleden week,
liet de ontvanger weten, dat er besjes tussen de bladeren stonden
Guy de Kinder liet me weten, te snoeien, direkt na de oogst en alle snoeihout kan als stekhout dienen

Fruit

maandag 6 juli 2015 - 10:13
satomi

Satomi

Zo te zien is het Elaeagnus multiflora, geen x ebbengei.
maandag 6 juli 2015 - 12:36
mia_heyl7

Mia_heyl7

iedereen bedankt, ik kreeg de naam eleagnus X ebingei van Guy Der Kinder, in 2011, meer kan ik niet zeggen,
en, wie wil plukken, en stekhour meenemen, welkom welkom welkom

even privee adres vragen en afspreken en hangen nog genoeg bessen voor de liefhebbers
maandag 6 juli 2015 - 12:40
satomi

Satomi

Als dat Elaeagnus x ebbengei is, moet de onderkant van de bladeren zilverkleurig zijn, en de bladeren zelf zijn leerachtg donkergroen met fijne, grijzige spikkels erop. Ik zie hier geen van alle kenmerken terug.
donderdag 9 juli 2015 - 10:28
mia_heyl7

Mia_heyl7

grijze onderkant hebben ze wel
verder ben ik erover eens dat de multiflora is,
liefhebbers om te plukken? er zijn nog een paar duizend besjes te pluk
donderdag 9 juli 2015 - 11:58
deHaan

DeHaan

Ik wil wel plukken, maar de planten staan zover weg.
donderdag 9 juli 2015 - 12:02
mia_heyl7

Mia_heyl7

wat is "ver"?
ik was gisteren, "eventjes" over en weer, naar Duisburg ( Duitsland) voor de fuchsia show
zaterdag gaan we "even " over en weer naar Herstal
dus, wat is ver , als je gratis bessen kan hebben>?
donderdag 9 juli 2015 - 12:45
deHaan

DeHaan

Een retourrit is 450km = 50 liter diesel= ongeveer €65
Dat vind ik voor bessen net even te gek.
donderdag 9 juli 2015 - 17:39
mia_heyl7

Mia_heyl7

amai, uw auto is een duur geval
ik rij 950 km met 54 liter diesel
donderdag 9 juli 2015 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon