menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke perenboom

Ga naar meest recente reactie

jelle1

Jelle1

Ik heb dit jaar een haag van leigruit laten aanplanten. Alle bomen zijn in orde, behalve de Comtesse de Paris, een van de vier perenbomen. Het probleem situeert zich alleen op de middelste stam en vanaf een bepaalde hoogte. Van de ene dag op de andere hingen de scheuten slap en begonnen de bladeren te verdorren aan de buitenkant. De huidige situatie is te zien op de foto's.

Weet er iemand wat er misschien aan de hand is met deze perenboom?

Fruit

zondag 10 mei 2015 - 20:19
WiPe

WiPe

Als ik moet gokken zou ik zeggen dat de wortels afgevreten zijn.
zondag 10 mei 2015 - 21:58
Patrikc

Patrikc

Wipe kan gelijk hebben.

In Houthalen op de Kempische zandgrond kan het al ferm droog zijn, heb je voldoende gegoten?
zondag 10 mei 2015 - 22:42
jelle1

Jelle1

Water is geen enkel probleem. Er migt een druppeldarm die elke dag de grond nat houdt. Ik vind het alleen vreemd dat het enkel aan dat stuk is van de boom en niet aan haar twee andere takken

Fruit

maandag 11 mei 2015 - 07:09
powerlite

Powerlite

moeilijk te zien op de foto , maar lijkt dat de stam gewoon kapot is op een bepaalde hoogte. kijk er eens van dicht naar , en doe de middelste tak eventueel eens los. de opbinder heeft de tak gebroken ? check net boven de laatste goeie blaadjes
maandag 11 mei 2015 - 18:05
jelle1

Jelle1

Neen, de tak is niet gebroken. Ik denk dat ik dat hout gewoon moet afzagen tot waar de nog in levende zijnde bladeren hangen.
maandag 11 mei 2015 - 18:16
Tuinprins

Tuinprins

Perenvuur/bacterievuur? Is een schimmelziekte die veel voorkomt bij peren. Deze ziekte is niet te genezen.

In NL bestaat in sommige gebieden de verplichting aangetaste bomen te verwijderen (ter bescherming van commerciële perenteelt).

http://www.appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/wat_is_perenvuur_of_bacterievuur

Als je aangetaste delen gaat wegsnoeien: snoeigereedschap ontsmetten met spiritus.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 mei 2015 - 09:24
jelle1

Jelle1

Het probleem is opgelost. De boom had vruchtboomkanker. Ik heb het geïnfecteerde gedeelte weggesnoeid tot in het goed hout en de wonde ingesmeerd met wondafdekmiddel.
donderdag 14 mei 2015 - 22:14
Tuinprins

Tuinprins

Ik geloof niet dat het vruchtboomkanker is. De verschijnselen zoals te zien op de foto wijzen niet op vruchtboomkanker. Vruchtboomkanker toont zich als rare vergroeiingen op takken (necrose).

Wondafdekmiddel is totaal overbodig. In boomgaarden van professionele appel- en perenkwekers worden de snoeiwonden ook niet afgedekt met een wondafdekmiddel.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 15 mei 2015 - 06:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon