menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwibes planten

Ga naar meest recente reactie

Jerreke

Jerreke

Hey,

Aangezien dit mijn eerste post is ook eventjes melden wie ik ben. Mijn naam is Jeroen, ik woon in laakdal en ben bezig om van mijn compleet verwilderde tuin een rustgevende plek te maken voor mezelf en de rest van de familie ( en mijn bijen moeten er ook het nodige vinden )
1 van de werken die ik aan het doen ben is het aanleggen van een border rond het stuk gras dat ik heb. Nu wil ik langs de zuidmuur graag 2 kiwibes planten zetten en dan ( na wat lezen) de kokuwa omdat deze me het beste bestand lijkt tegen ons wispelturig klimaat ( ben nog erg onervaren met tuinieren)
Het probleem dat ik nu echter ondervind is er een winkel in de buurt vinden die ze verkoopt. In alle tuincentra/ kwekerijen waar ik ben geweest kan ik gewoon geen kiwibes planten vinden. De proeftuin verkoopt ze maar ze laten opsturen lijkt me niet echt ideaal.
Weet iemand of er in de kempen winkels zijn die deze soort verdeeld ( of indien een andere beter geschikt zou zijn die die verdeeld)
zaterdag 25 april 2015 - 22:43
Patrikc

Patrikc

Ik weet niet waarom je bij kiwibessen zoekt naar rassen die ons wispelturig klimaat verdragen ? Alle rassen zijn best geschikt voor ons klimaat hoor, waar ze vandaan komen is het wispelturiger dan hier.

Er is toch een grote kwekerij in Laakdal, in het plantseizoen moet je daar zeker keuze genoeg hebben.
zaterdag 25 april 2015 - 23:38
Jerreke

Jerreke

De kwekerij in laakdal heeft de kiwibes niet spijtig genoeg. de rede dat ik die kiwibes zoek is omdat deze beter tegen vorst zou kunnen dan andere soorten ( maar al men info komt van het net en ik ben nog redelijk nieuw als het op tuinieren aankomt dus of dit waar is weet ik niet)
Maar zelfs andere rassen kan ik hier op dit moment niet vinden. ik ben al gaan kijken bij de kwekerij hier en de tuincentra in Olen, Turnhout en Geel en geen enkele heeft hier kiwibes planten.
zondag 26 april 2015 - 00:31
Patrikc

Patrikc

Ik denk dat je gewoon te laat bent, het plantseizoen is voorbij en de voorraad op. Ik ben zeker dat ik kiwibessen gezien heb in Aarschot in het gelijknamige tuincentrum als dat van Olen

Ik heb voor mijn kiwibessen (maar niet enkel daarvoor) een uitstapje gedaan naar DeBatterijen in Ochten.
zondag 26 april 2015 - 08:56
leerling

Leerling

Bij Colruyt in Sint-Katelijne-Waver stond zaterdag Actinidia Arguta 'Issaï' te koop.

(Ja, ja, ik weet het. Planten koop je bij een tuincentrum. Maar af en toe laat ik me graag verleiden.
Misschien wordt ik een beetje vergeven, omdat Colruyt ze blijkbaar gehaald heeft bij http://www.morelips.nl/nl/producten/1/actinidia-issai?)
zondag 26 april 2015 - 22:15
Jerreke

Jerreke

hmm dus ik kan die dit jaar best niet meer planten dan aangezien het plantseizoen voorbij is? ( kon ze niet eerder zetten aangezien de plek waar ze moeten komen al 4 jaar minimum overwoekerd was)
maandag 27 april 2015 - 00:27
leerling

Leerling

Als je ze ergens in pot vindt, kan je nog altijd planten. Wel opletten. Voor zover ik weet is alleen Actinidia Arguta 'Issaï' zelfbestuivend. Voor de andere rassen moet je waarschijnlijk ook een mannelijke bestuiver vinden.
maandag 27 april 2015 - 00:44
Patrikc

Patrikc

Ik heb kiwibes alleen nog maar in pot te koop gezien, dus als je er één vindt kan je die best nog planten.

Ik bedoelde hierboven dat het 'klassieke' plantseizoen voorbij is, maar ook voor de meeste planten in pot geldt dan 'op is op
maandag 27 april 2015 - 00:50
Jerreke

Jerreke

Ik heb ondertussen 2 Isai's gevonden maar heb er precies al spijt van. Ik was bezig tegen een nonkel die er ook 1 heeft gehad en deze stond op de zuidmuur gepland en is volledig uitgedroogd. Mijn plek is ook op de zuidmuur en staat dus het merendeel van de dag in volle zon. Nu dacht ik dat deze planten dit net nodig hadden maar ze zouden ook gevoelig zijn aan droogte?
Weet iemand of dit een probleem zal worden of kan dit opgevangen worden?
donderdag 30 april 2015 - 11:57
powerlite

Powerlite

Op zandgrond zijn ze zeer gevoelig aan droogte.
Elke dag water geven is de boodschap , best via automatisatie , of je wekker zetten zodat je het niet vergeet.
Hier druppelslangen en een beregeningscomputer die het voor mij doet.

Mijn eerste aanplant had ik waterhoudende dingen in de plantput gedaan zoals wat bentoniet , of van die watercristallen. Gevolg , de eerste natte winter houden die spullen veel water op en rotten de wortels.

Verder zijn kiwibes ook enorm vorst gevoelig als de scheuten beginnen uitlopen.
de jonge scheuten vriezen al kapot bij -1 , en dan heb je dat jaar geen bessen.
Hier op 4 jaar tijd is het dit jaar de eerste keer dat de scheuten niet vervroren zijn (op een paar na) , nu volop bloemknoppen. Dus afdekken met vliesdoek ofzo tijdens de lente is zeker aanbevolen.

Issai heeft enorm kleine besjes , ze worden iets groter als je er een manneke bijzet. Maar als je toch een makkeke zet , dan kan je beter gaan voor een kokuwa , veel mooiere bessen.

maandag 4 mei 2015 - 08:51
erikbullens

Erikbullens

ik heb nog verschillende rassen in pot .
Geneva, weiki , kens red , red princess , ananasnaya
Kunnen perfect nu geplant worden.
indien interesse mail maar [email protected]
dinsdag 26 mei 2015 - 09:47
WiPe

WiPe

Je kan via de site een privébericht sturen. Je e-mailadres op een forum posten is geen goed idee.
dinsdag 26 mei 2015 - 13:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon