menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom laagstam met witte pluis

Ga naar meest recente reactie

gvb

Tekst aangepast

Gvb

Eind vorig jaar heb ik een laagstam appelboom, van de soort golden delicious, geplant. Begin deze maand is hij beginnen bloeien (ik dacht dat pas later zou beginnen).

Nu neem ik op de sommige takken kleine hoopjes witte pluis met zwarte puntjes erin waar. Iemand een idee wat dit is? De foto is wel niet erg duidelijk maar misschien kan je er toch iets uit opmaken.


Gert

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 april 2007 - 07:23
depauws

Depauws

Gert
Probeer nogmaals een foto te nemen, houdt een blad papier onmiddellijk achter de stam zodat Uw automatische camera juist focuseert an is er kans dat de foto scherp is.

Silvain
dinsdag 17 april 2007 - 15:02
Uvacrispa

Uvacrispa

Gert,
Wat je omschrijft lijkt op een aantatsing van bloedluis. Weet je toevallig op welk type onderstam je Golden delicious staat. De onderstam bepaalt in grote mate het tijdstip vanaf wanneer een appelboom vruchtbaar wordt. Bepaalde onderstammen zijn echter gevoeliger voor bloedluis dan andere...
Marc
woensdag 18 april 2007 - 05:23
gvb

Gvb

Marc,

Het is inderdaad bloedluis, na jou tip ben ik even gaan kijken op google. En de fotos geven precies weer wat ik zag. Ik probeer de komende dagen nog een duidelijker foto te maken. Helaas weet ik het type van de onderstam niet.

Nu nog zien hoe ik deze bloedluis (liefst biologisch) kan bestrijden.

Gert.
woensdag 18 april 2007 - 06:31
phili

Phili

Hoi gert
ik heb vorig jaar ook bloedluis op m'n delicious gehad en heb die met succes bestreden met spruzit een biologisch bestrijdingsmiddel van ecostyle.
groetjes catootje
vrijdag 20 april 2007 - 05:29
wderaedt

Tekst aangepast

Wderaedt

Hallo,
Ik heb ook een probleempje met mijn appelboom - een soort witte stof - weet iemand wat dat is : Bloedluis of meeldauw of ???
een foto is bijgevoegd

Groetjes en bedankt
Walter

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 23 april 2007 - 01:59
gvb

Gvb

Walter,

Dat is precies hetzelfde wat ik nu voor heb. Volgens mij is dit bloedluis. Is dit trouwens dezelfde bloedluis als deze die bij kippen voorkomt?

Gert.

PS: Bedankt voor de tip over spruzit van ecostyle ik ga het morgen kopen en uitproberen.
maandag 23 april 2007 - 05:07
phili

Phili

Hoi gert,
dat zou ik ook wel eens willen weten of de bloedluis op de appelbomen hetzelfde is als die bij kippen.
Vanmorgen zag ik ook bloedluis op m'n laagstam golden delicious dus met een kwastje aan de slag en een bakje eronder om zo min mogelijk op de grond te morsen, want ook al is het biologisch afbreekbaar, ik haat het om bestrijdings middellen te gebruiken.
Nog advies van een tuinnier gehad, je moet dit elke week erop smeren tot het weg blijft, dus mocht iemand een andere mannier weten, laat het horen.
groetjes catootje
maandag 30 april 2007 - 05:32
gvb

Gvb

Hoi Catootje,

Ondertussen heb ik het (Pyretho-Pur) uitgeprobeerd, eerst een foutje gemaakt. Ik had het eerste geprobeerd op enkele blaadjes met als resultaat dat deze de volgende dag zwart waren. Blijkt dat ik een te hoge dosis gebruikte, de instructies stonden onder het eigenlijk etiket dat je moest verwijderen door het onderaan rechts los te maken, dit werd aangegeven door een klein geel handje onderaan rechts op de fles en dat had ik (als onevervaren gebruiker van bestrijdingsmiddelen) even gemist. Dat is toch wel een klein minpuntje, nergens op het flesje stond dat ik het buitenste etiket moest verwijderen. Toen ik het probleem met de blaadjes vaststelde heb ik gebeld naar ecostyle en zij hebben me de juiste werkmethode uitgelegd (waren wel erg behulpzaam). Je moest het product verdunnen in een sproeibus met water volgens de aangegeven dosissen en over de aangetastte delen van de plant sproeien maar wel bij valavond en vooral NIET bij felle zonneschijn. Zo leer je nog eens iets bij . Heb het enkele dagen geleden aangebracht over de 3 bomen met de aantasting van de luizen (2 hadden bloedluis en één gewoon bladluizen). En inderdaad het werkte vandaag geen luizen meer gezien. Zelf probeer ik trouwens ook zoveel mogelijk bestrijdingsmiddelen te vermijden.

Gert.
maandag 30 april 2007 - 07:18
phili

Phili

Hoi gert,
tof dat het geholpen heeft, maar je moet wel blijven controleren of er niet een doorgeglipt is anders zit je boompke zo weer vol.
Dat met die sproeibus gaat dus goed, kun je nagaan ik heb de hele boom met een kwastje staan bewerken en dan nog het bakje eronder houden zodat er niet teveel op de takken eronder kwam.
groetjes catootje
dinsdag 1 mei 2007 - 05:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon