menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelbomen

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Voor in onze tuin zouden we 2 appelbomen planten. Ikzelf ben al wat op het net (fruitboomkwekerij.be) en kwam uit op de "Elstar" en "Karmijn de Sonnaville".
We zijn eigenlijk vooral op zoek naar een ziekteresistente boom die lekkere appels heeft. Deze zouden we gebruiken om uit de hand te eten en ook om appelmoes van te maken. Zijn deze rassen daarvoor geschikt? Of raden jullie andere soorten aan? Ook qua bestuiving zou ik met deze rassen goed moeten zitten?

Wat is jullie raad hierin?

Alvast bedankt!

Groetjes
woensdag 12 november 2014 - 19:50
Patrikc

Patrikc

De Elstar voldoet alvast niet betreffende uw terechte eis qua ziekteresistentie.
Ik ken uw smaak niet qua appels, steek hier uw licht eens op:

http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/Leefomgeving/natuur/Documents/leefomgeving/natuur/brochure%20hoostamfruitbomen.pdf

http://www.boomgaardenstichting.be/pdf/plantactie/Plantfolder%202014-2015%20DEF.pdf

Ik zou een Reinette Hernaut en een Jacques Lebel kiezen, de eerste omdat ik die lekker vind en de tweede geeft lekkere appelmoes, maar smaak is subjectief... Bij de boomgaardenstichting kan je appels van verschillende rassen kopen en dus proeven, dat is zeker de moeite waard, stel je voor dat je binnen enkele jaren bij uw eerste oogst de rassen die je gekozen hebt niet lekker vindt...

Veel succes
woensdag 12 november 2014 - 21:09
baloe

Baloe

Renette Hernaut (ook wel dubbele Speeckaert genoemd) is een goede keuze. Niet ziektegevoelig, ..)
Als je er een president roulin naast zet heb je een bestuiver, die bovendien een goede moesappel is.
vrijdag 14 november 2014 - 21:41
powerlite

Powerlite

Santana en Rubinola zou ik je aanbevelen, google ze maar eens.
vrijdag 14 november 2014 - 22:07
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de tips! Ik bekijk jullie voorstellen en stap dan eens naar een kweker! Nog een vraagje... zouden 2 halfstammen in een gewone auto kunnen (met de zetels plat)? In een citroën C4 meerbepaald. Ik heb gemeten en er zou iets van 2.5m ruimte beschikbaar zijn...

Alvast bedankt!

Groetjes
donderdag 20 november 2014 - 13:23
jdcoster

Jdcoster

Vraag aan de kweker om de gesteltakken al vakkundig te vormen en te snoeien. Dat scheelt al wat aan volume, zodat ze zeker in de wagen kunnen.
Ik denk dat je bij Eeclo in Zerkegem wel iets naar uw zin kunt vinden. Zelfs thuis gebracht ... . Jan Sterken in Blankenberge heeft ook een groot assortiment fruitbomen, veel kennis en levert kwaliteit. De fruitbomen van Willy Mahieu in Jabbeke zouden er niet meer zijn of verhuisd zijn naar Oudenburg. Ik weet er het fijne nog niet van.
maandag 24 november 2014 - 13:03
Roeliee

Roeliee

Gisteren bij Jan Sterken in Blankenberge geweest. Hij raadde mij onmiddellijk de James Grieve en Elstar aan. Helaas was zijn Elstar blijkbaar uitverkocht en als alternatief gaf hij de Melrose. Beide boompjes zijn dan mee huiswaarts gekeerd. Volgens Jan is dit een heel goeie combinatie die heel wat appels zal voortbrengen! Hopelijk kunnen we hem op zijn woord geloven

Ondertussen heb ik de boompjes ook geplant. Maar nog een vraagje hierrond. Laat je de grond onder de boom best kaal of plant je hier best iets op?

Groetjes
donderdag 27 november 2014 - 10:42
jdcoster

Jdcoster

Ik zou de boomschijf de eerste twee jaar gewoon afdekken met een laagje compost, tot het wortelstelsel zich goed gevormd heeft, om andere planten niet te laten concurreren om vocht en voedingsstoffen. Daarna kan er gerust nog wel wat onder geplant worden.
vrijdag 28 november 2014 - 23:37
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de tip! Zal ik zeker doen! De compost ligt ondertussen al rond het boompje Ik las trouwens dat de melrose nogal stijl omhoog groeit, en het dus nodig is om de takken uit te buigen voor maximale opbrengst. Is dit zo? Of is dit niet nodig? En zo ja, hoe pak je dit dan het best aan?

Alvast bedankt!

Groetjes
maandag 1 december 2014 - 20:26
jdcoster

Jdcoster

Fruitbomen dragen het meest op horizontale of licht opgaande takken. Daartoe buigt men de takken nogal eens naar omlaag door ze een tijd aan gewichten op de grond( een steen bvb.) vast te binden. Uiteindelijk blijven ze in die stand.
Oppassen voor takbreuk en voor insnoeren.
Een andere methode:
Ik bind de takken van mijn laagstammetjes aan horizontale draden tussen pergolapalen zoals op de foto. Hier van peren, maar ook de appelbomen zijn zo geleid in een' fruithaag'. Zo geven de boompjes aanzienlijk fruit en nemen minder plaats in de tuin in.
Ik zou de boompjes het eerste jaar nog niet veel laten dragen.

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dinsdag 2 december 2014 - 13:36
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je uitleg jdcoster! Ik zal eens bekijken hoe we dit in ons geval het best doen dan. Het is namelijk de bedoeling dat de boompjes toch wat schaduw geven ook, dus binden aan horizontale draden niet direct een oplossing. Is het wat om ze via hun hun steunpaal en een touw zo uit te buigen? Ik zal eens kijken of dit zou lukken.

Ik was inderdaad ook al van plan om, nadat de boompjes gebloeid hebben, enkele vruchtbeginsels te verwijderen zodat de takken en het boompje zelf eerst goed kunnen groeien. Dat ze toch stevig genoeg zijn en er geen takken afbreken door het te grote gewicht van vruchten...

Groetjes
Roeliee
dinsdag 2 december 2014 - 16:09
jdcoster

Jdcoster

De takken uitbuigen en aan de stam of de steunpaal binden kan ook natuurlijk.
Schaduw? Bij halfstammen zitten er al gauw takken in de weg. Of zijn het dan toch hoogstammen geworden?
dinsdag 2 december 2014 - 18:06
Roeliee

Roeliee

Dan probeer ik dit morgen eens! Bedankt voor je tips!

Volgens mij nog altijd halfstammen hoor, maar heb de indruk dat het redelijk hoge halfstammen zijn. De stam is toch hoger dan 1,20m... Maar we hebben maar een smalle strook grond waarin ze staan, dus het kleine beetje schaduw die ze zullen geven, zal dankbaar zijn

Groetjes
dinsdag 2 december 2014 - 19:30
Roeliee

Roeliee

Nog een klein vraagje (gelukkig dat dit forum bestaat! ) Maar hoe lang laat je de touwtjes hangen zodat de takken in de positie blijven die jij wilt? Dagen, weken, maanden, jaren?

Groetjes
Roeliee
woensdag 3 december 2014 - 18:05
jdcoster

Jdcoster

Eén à twee jaar. Zodra de takken min of meer in de gedwongen positie blijven als je de touwtjes losmaakt, mogen de touwtjes weg. Dan is het misschien al weer tijd om een paar nieuwe gesteltakken aan te binden.
woensdag 3 december 2014 - 18:14
Roeliee

Roeliee

Toch zo lang? Ik heb nu net ergens gelezen dat dit maar enkele maanden zou duren? Misschien moet ik dan maar een meer esthetische manier zoeken voor het uitbuigen. Want zo met al die touwtjes naar alle kanten is het niet echt mooi te noemen
woensdag 3 december 2014 - 21:37
powerlite

Powerlite

uitbuigen doe ik nooit , veel te tijdrovend vind ik persoonlijk.

snoei steeds op een oog naar beneden , dan groeien ze vanzelf vlakker
donderdag 4 december 2014 - 13:48
svoffel

Svoffel

Als ik de foto's zie met al die bloesems ben ik helemaal jaloers.

2.5 jaar geleden een appelboom Belle fleur double gekocht en dit jaar zelfs geen bloem te zien.
Het boompje was reeds gevormd bij de aankoop met 2 horizontale takken aan elke kant van de stam. Gekocht hier in een pepinaire omdat ik een plant wou die dit klimaat gewoon is.

Is het soms normaal dat een jonge boom een jaar overslaat?

Het jaar van de aanplanting waren er wel bloesems.

"snoei steeds op een oog naar beneden , dan groeien ze vanzelf vlakker" dit ga ik zeker toepassen.

groetjes

Simone
dinsdag 13 januari 2015 - 19:15
jdcoster

Jdcoster

Ik heb al 25 jaar een Dubbele Bellefleur staan en als ik me goed herinner is die ook pas laat op gang gekomen en heeft hij ook nu nog goede en minder goede jaren.
Het zou ook met kruisbestuiving te maken kunnen hebben. Hij bloeit iets later dan de andere appelbomen. Een natte lente, de bijen die daardoor maar laat beginnen vliegen ... het heeft er allemaal invloed op.
dinsdag 13 januari 2015 - 22:32
mia_heyl7

Mia_heyl7

Cox's Orange Pippin: enige resistentie, zelfbestuivend

golden delicious: uitstekende restistentie, 1 bestuiver nodig

Elstar: goede resistentie, 1 bestuivezr nodig

sunset: uitstekende resistentie, zelfbestuivend

scrumptious: goede resistentie, zelfbestuivend
dinsdag 13 januari 2015 - 22:54
svoffel

Svoffel

Die van mij was dus geen al te goede keuze.
Kruisbestuiving, dat zou hier geen probleem mogen zijn, er staan heel oude appelbomen bij de buur, zowel vroege als late.


Zal volgend jaar een andere aankopen. Zelfbestuivend is wel heel makkelijk.


groetjes

woensdag 14 januari 2015 - 08:28
Patrikc

Patrikc


Cox's Orange Pippin: enige resistentie, zelfbestuivend

golden delicious: uitstekende restistentie, 1 bestuiver nodig

Elstar: goede resistentie, 1 bestuivezr nodig


Sorry Mia maar bij deze soorten kan je toch moelijk van resistentie spreken.
woensdag 14 januari 2015 - 21:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon