menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kastanjes

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

na de middag was ik onder de kastanjeboom en kwam tot de ontdekking, dat er veel, heel veel kastanjes aan de boom hangen, maar al wat er hant zijn de bolsters, en zit niets in, is dat normaal?
zaterdag 27 september 2014 - 17:48
kurt

Kurt

Beste,

Ik vermoed dat het tamme, eetbare kastanjes zijn waar u het over heeft. Dat zijn van die felgroene, bolsters met ruim honderd scherpe stekels per bolster. Bij de tamme kastanje is het heel normaal dat er slechts in 1 op de 10 a 20 ook binnenin vruchten dragen.

Bij de wilde kastanje of paardenkastanje met zijn veel ruwere bolsters die veel minder stekelig aanvoelen heb je bijna altijd oneetbare vruchten zitten.

Mvg,
Kurt
zaterdag 27 september 2014 - 17:51
mia_heyl7

Mia_heyl7

hert zijn idd tamme kastanjes, en de boom staat er al 25 jaar, nog nooit zulke lege bolsters aan de boom gezien, ik heb er een paar afgetrokken, en ook : leeg
zaterdag 27 september 2014 - 17:57
Patrikc

Patrikc

Mia, om mooie dikke kastanjes te dragen zou uw boom zo'n 750 km meer naar het zuiden moeten staan, waar de zomers iets beter zijn en enkele weken langer duren. Niet voor niets heet één van de bekendste cultivars 'Lyon'. In sommige jaren lukt het wel.hoor van mooie kastanjes te oogsten, maar niet dus na de voorbije zomer.
Misschien volgend jaar beter...
zaterdag 27 september 2014 - 21:50
mia_heyl7

Mia_heyl7

Patrick, mijn papa had altijd prachtige kastanjes, wij ook, maar dit jaar, schijnt alles een beetje van slag te zijn, de kastanjes leeg, de kweeperen 3 weken te vroeg rijp, en cornus mas ook al rijp, niettegenstaande dat die pas na half okotober rijp zouden zijn
zaterdag 27 september 2014 - 21:59
Patrikc

Patrikc

Kan best zijn dat het op een goed plekje beter en regelmatiger lukt om mooie kastanjes te hebben ,dit jaar echter...
zaterdag 27 september 2014 - 22:02
Tuinprins

Tuinprins

Of je in een bepaald jaar veel tamme kastanjes hebt is afhankelijk van een aantal zaken. Belangrijk is in ieder geval het weer tijdens de bloei. Tamme kastanjes worden bestoven m.b.v. wind. Als het nat is vindt er weinig bestuiving plaats. Als het niet warm genoeg is zal de vruchtzetting matig zijn. Wij zitten aan de noordelijke rand van het verspreidingsgebied van de tamme kastanje en dan moet je er rekening mee houden dat in veel jaren de kastanje opbrengst tegenvalt.

Wat verder vaak wordt vergeten is dat als de tamme kastanjeboom een zaailing is er meerdere bomen in elkaars nabijheid moeten staan wil je bestuiving krijgen. Je hebt soorten zoals "Marron de Lyon" die zichzelf redelijk goed kunnen bestuiven maar ook hier geldt dat er een betere bestuiving is als er een andere kastanjeboom in de buurt staat. Benaamde tamme kastanje-soorten worden altijd geënt op een onderstam van een gezaaide tamme kastanje en zijn in aanschaf beduidend duurder dan een zaailing.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 september 2014 - 09:14
mia_heyl7

Mia_heyl7

er staan een paar kastanjes in de buurt, maar of die van belang zijn voor on ze boom? meer dan 500 meter, en volop huizen ertussen,
en zoals voorheen gezegd, nooit zulke rommel gezien, helaas, en dus een jaar geduld hebben zeker?
zondag 28 september 2014 - 10:08
BOSVROUW

BOSVROUW

Inderdaad, geduld hebben. Mijn boom vanuit ee kastanje opgegroeid is nu een 20 jaar en draag voor de eerste keer veel kastanjes, alhoewel heel kleintjes! Bij een vriendin een paar kilometer verder een oude boom kan je ze met kilo's van de grond scheppen, mooie grote dikke glanzende!
zondag 28 september 2014 - 10:35
mia_heyl7

Mia_heyl7

erg he bosvrouwke? onze boom elk jaar dikke glanzende en nu dit jaar, precies of dat hij treurt, ofwel denkt die, "vrouwke pensioen, ik ook"?
zondag 28 september 2014 - 17:14
BOSVROUW

BOSVROUW

Wat ik wel gedaan heb in het voorjaar, is Vlako compost onder de boom in een cirkel van ongeveer 3 meter doorsnee! (Is hier spotgoedkoop! Misschien dat hij daardoor in gang geschoten is! Is hier zeer zure bosgrond! Ga het dit na-of voorjaar nog eens doen!
zondag 28 september 2014 - 22:23
mia_heyl7

Mia_heyl7

onze kastanje krijgt ELK jaar een laag mest rond zijn stam, niet nu pas, als sinds hij er staat
zondag 28 september 2014 - 22:32
BOSVROUW

BOSVROUW

Misschien eens aan een boom-chirurg vragen? die zouden het toch moeten weten!
maandag 29 september 2014 - 10:26
mia_heyl7

Mia_heyl7

waar vind ik die? een boomchirurg?
maandag 29 september 2014 - 10:33
BOSVROUW

BOSVROUW

In gouden gids vermoed ik!
maandag 29 september 2014 - 12:12
Bombycilla

Bombycilla

Boomchirurgen bestaan niet meer,die noemt men nu boomverzorger.
Heb die opleiding gedaan,de Tuinprins had het juiste antwoord al gegeven
dinsdag 30 september 2014 - 18:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon