menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormpjes in framboos

Ga naar meest recente reactie

Johan62

Johan62

Vorig jaar heb ik een hele rij frambozenstruiken geplant.
Nu merk ik dat er in de meeste frambozen 1 of meerdere wormpjes zitten. Hoe rijper de framboos hoe meer kans op wormpjes. Ze zijn ong. 4 tot 7 mm lang, wit en lijken pootloos.
Ik heb al heel wat afbeeldingen gezien van de larve van de frambozenkever en dit lijkt mij een andere larve te zijn. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken. Deze is niet heel duidelijk, maar geeft toch een idee hoe de worm er uit ziet. Kent iemand dit beestje en wat kan je eraan doen ?

Fruit

zondag 7 september 2014 - 15:07
Plantadvies

Plantadvies

Dit zijn de larven van de Frambozenkever. Hier volgen een aantal tips om ze te voorkomen of te bestrijden.

Bestrijding.
Kippen.
Zeer effectief is uw kippen tussen de frambozenstruiken te laten lopen. De overwintering geschiedt als volwassen kever in de grond en zijn een gemakkelijke prooi voor de kippen temeer omdat de kever zich maar ruim een centimeter in de grond verbergt.
Schudmethode.
Wat ook goed werkt is de schudmethode. Schud de toppen met bloemknoppen boven een emmer die gedeeltelijk gevuld is met water. Op deze manier vangt men de kevers. Pas dit toe in de maand mei tot begin juni. Verricht deze schudmethode wel in de vroege ochtend of in de avonduren, de kevers zijn dan traag in hun reactie vermogen. Overdag reageren de kevers zeer snel op de schudbewegingen en laten zich direct op de grond vallen. Heet water er over zorgt er voor dat de kevers gedood worden.
Gewasbescherming.
Een derde manier is een bespuiting met een gewasbeschermingsmiddel uitvoeren. De bespuiting kan uitgevoerd worden met de middelen Decis vloeibaar of Pyrethrum vloeibaar. Deze vrij “zachte” bestrijdingsmiddelen, zijn zonder Bewijs van Vakbekwaamheid (z.g. spuitlicentie) verkrijgbaar bij de groenwinkels. Lees wel eerst, zeer zorgvuldig, de gebruiksaanwijzing. Decis vloeibaar is werkzaam tegen een reeks van insecten. Het middel werkt als contact- en maaggif. Het werkt niet systemisch, heeft geen dampwerking en dringt niet snel in het blad door. Wel penetreert het in de waslaag. De nawerking op plantmateriaal is lang. Het middel is zacht voor het gewas en slecht voor de natuurlijke bestrijders.
Pyrethrum vloeibaar bestrijdt een groot aantal insecten. Het product bevat plantaardige pyrethrinen. Deze werkzame stof wordt bereid uit een in Afrika geteelde margriet (Pyrethrum). Pyrethrum is een contact bestrijdingsmiddel, het geen wil zeggen dat het middel ook daadwerkelijk de kevers moet raken om ze te verdelgen. Als het middel is opgedroogd werkt het niet meer. Ook hier, net als bij de schudmethode, in de vroege ochtend of in de avonduren een bespuiting uitvoeren. Op deze tijdstippen droogt de spuitvloeistof minder snel op.
zondag 7 september 2014 - 15:27
Johan62

Johan62

Bedankt voor de reactie.
Ik weet wat mij te doen staat.
maandag 8 september 2014 - 09:04
Johan62

Johan62

Dag Plantadvies,

Ik wil toch nog even terugkomen op uw antwoord ivm de wormpjes in de frambozen.
Ik heb een composthoop waar ik afgevallen fruit op gooi. Hier zitten veel fruitvliegjes op en als ik een beetje in dit rot fruit peuter, dan zie ik exact dezelfde wormpjes.
En nu ik de frambozen wat beter heb geobserveerd, zie ik daar ook fruitvliegjes op vliegen.
En na wat speurwerk op internet ben ik er vrij zeker van dat het hier om de suzuki-fruitvlieg gaat.
Zijn er op dit forum nog mensen die hier ervaring mee hebben. Hoe kun je ze, behalve met kippen, bestrijden. Ik weet dat je geen rottend fruit mag laten liggen, maar met hoogstambomen in de tuin is dat erg moeilijk.
Alvast bedankt voor de reactie.
zaterdag 13 september 2014 - 20:45
Victor44

Victor44

De Suzuki fruitvlieg zit tegenwoordig in alle zacht fruit, zelfs in appels en peren als ze zacht zijn. Dit insect is heel moeilijk te bestrijden daar de eitjes pas gelegd worden wanneer het fruit rijp is. Men kan bijna niet chemisch behandelen wegens de wachttijd na het sproeien daar het al rijp is en klaar om op te eten . Alleen met een middel met een wachttijd van slechts een paar dagen.
dinsdag 16 september 2014 - 17:06
Kopjetheeindetuin

Kopjetheeindetuin

Hi, ik heb gisteren bramen geplukt en toen ik deze in water deed om ze te wassen, bleken ze inderdaad vol wormpjes te zitten. Ik werd er erg onpasselijk van en heb de jam niet gemaakt. Ik had twee bakjes, in één van de twee zaten fruitvliegjes en in de andere zaten die niet. Dus dat het wormpjes van fruitvliegjes zijn, lijkt me niet ondenkbaar. In ieder geval lijken ze meer op de larven van de suzuki-fruitvlieg dan op de larve van de frambozenkever. De wormpjes overleefden helaas tien minuten in heel zout water. Internet zei dat ze dan wel omhoog zouden komen drijven, maar dat deden helaas maar enkelen: de rest leek nog vrolijk door het water te zwemmen en krioelen. Ik heb er een stuk of 20 met mijn lepel uitgehaald, toen gaf ik het op.

de wormpjes zijn, ik schat het, 5 tot 8 millimeter lang. Een halve tot iets minder dan een centimeter, dus. Ze zijn een beetje doorzichtig: ze zijn melkachtig wit, maar je ziet de paarse bramenpulp als een buisje door hun lichaam lopen, soms zitten ze niet helemaal 'vol' en dan zie je dat ook.

Ik vraag me vooral af of ik hier ziek van kan worden. Ik vind het namelijk geen fijn idee en zou de jam niet meer weg krijgen, maar stel dat mijn moeder de jam wel zou willen hebben, zou ik dat haar dan veilig kunnen geven? En als ik bramen zomaar in mijn mond steek, en er zitten wormpjes in, kan ik dan een wormeninfectie oplopen?
vrijdag 4 augustus 2023 - 14:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon