menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roos en druif kan dat samen

Ga naar meest recente reactie

an

An

Kanik naast mijn roos die langs
een rozen boog loopt een witte druif vroege van dr laan zetten en deze gaat dan via de muur lopen
dit kan toch met ijzeren draad langs de muur?
Graag advies
zaterdag 19 april 2014 - 19:36
Polplastron

Polplastron

Rozen en druivelaars stellen zowat de zelfde eisen aan standplaats en grond, dus dat kan. De voorwaarde is natuurlijk dat je voldoende plaats hebt zodat noch de roos, noch de druivelaar verdrukt wordt door de plant die er naast staat.

Een ijzeren draad tegen de muur is ideaal om druiven langs te leiden.

Groeten,

Pol
zaterdag 19 april 2014 - 19:53
an

An

Ze gaan allebei een Andere kant op kwa groeien dus ze komen niet in gedrang.
heb net de druif gekocht hoe lang duurt het voor dat ie vrucht geeft ?
en kan het ook met ijzerdraad met plastic er om goed spec voor planten en hoe kan ik dat beste spannen kan halve meter zijwaards en hoogte maakt niet uit kan zo 2 meter liever niet hoger
zaterdag 19 april 2014 - 20:00
Polplastron

Polplastron

Zelf gebruik ik gewone gegalvaniseerde tuindraad; deze valt minder op tegen een muur wat dus heel wat mooier is dan dat groene spul.

Zelf heb ik één opwaartse draad waar de druivelaar geplant is en vervolgens van daaruit draden van zo'n drie meter lang horizontaal vanaf een hoogte van 1m met dan telkens een tussenafstand van 30cm. De gesteltakken liggen bij mij op 1m en op 1,60m. De draden ertussen dienen enkel om op te binden.

Je krijgt dan dit effect:


De druivelaar is in dit geval eerst omhoog geleid en vervolgens afgebogen om de onderste gesteltak te vormen. Dan heeft de druivelaar een paar jaar gewoon op deze tak mogen scheuten mogen vormen en vruchten mogen dragen alvorens ik een scheut bij het begin weer omhoog heb geleid en weer afgebogen om hetzelfde procedé te herhalen.

Bij mij lag de nadruk zowel op sier als op vruchten en dit systeem werkt voor mij dan ook heel goed. Het is een losse variant op het Guyot-systeem waarbij de gesteltakken horizontaal in twee richtingen worden geleid, maar dat was in mijn geval niet interessant in het tuinconcept.

Groeten,

Pol
zaterdag 19 april 2014 - 20:11
sugar

Sugar

Toch even een kleine correctie, Pol. Je snoeit hier volgens mij wel kort, dus eigenlijk is het een vorm van cordonsnoei, maar dat is een klein detail, mooi werk iig
zaterdag 19 april 2014 - 20:59
Polplastron

Polplastron

Haha ... daar kan je gelijk in hebben hoor, Sugar! Ik heb me destijds gewoon gebaseerd op het Guyot-systeem en ben dan m'n eigen ding gaan doen wat dan blijkbaar eerder een cordonsnoei is! Ik leer weer bij! Bedankt overigens voor je compliment!
zaterdag 19 april 2014 - 21:01
an

An

Hoi pol is dit 1 plant op de foto?
Hij ziet er super uit ,maar hoop dat de mijne niet zo breed wordt
als ik hem in de grondt zet wat moet ik daarna doen ,wanneer snoeien hoe doe je de takken
Hoe doe je het allemaal heb geen ervaring ermee en ook niet met snoeien
kan je me duidelijk advies geven ben een le3k hiermee
grtjes an
zaterdag 19 april 2014 - 23:16
an

An

Kan ik dat ijzerdraad zo trap gewijs doen helaas foto zit op zijn zij

Fruit

zaterdag 19 april 2014 - 23:21
wilma*15

Wilma*15

Zo is de tekening iets beter te zien.

Fruit

zaterdag 19 april 2014 - 23:25
PetrusDe

PetrusDe

... @ An;
Inderdaad kunnen rozen en druiven naast mekaar staan, zoals Polplastron eerder zei. Voorbeeld hiervan zijn de zuiderse wijnstreken, waar de wijnboeren aan de uiteinden van hun wijnakkers, rozelaars aanplanten. Deze zijn gevoelig aan verstoringen en vertellen de wijnboer wat er fout loopt met zijn druiven. Zoals oa. luis en andere plagen.
Die mooie rozenstruiken vrolijken de velden wel op,maar dat is niet hun eigenlijke bedoeling. Dus zet ze gerust bij mekaar !!.
Grtjs ; Petrus ...
zondag 20 april 2014 - 11:22
an

An

Dank je wel wilma,

hoi petrus ,hoe kan ik die luis en zo verkomenzal foto maken waar ie komt
zondag 20 april 2014 - 14:15
an

An

Tegen het muurtje komen ze die rozen h3b ik ook net neer gezet

Fruit

zondag 20 april 2014 - 14:18
Polplastron

Polplastron

Hoi pol is dit 1 plant op de foto?
Hij ziet er super uit ,maar hoop dat de mijne niet zo breed wordt
als ik hem in de grondt zet wat moet ik daarna doen ,wanneer snoeien hoe doe je de takken
Hoe doe je het allemaal heb geen ervaring ermee en ook niet met snoeien
kan je me duidelijk advies geven ben een le3k hiermee
grtjes an

Het is inderdaad één plant. Bij mij zijn die gesteltakken wel zo'n meter of drie lang (dat is dus de breedte van de plant hé!), maar korter kan volgens mij ook wel, maar je gaat dan natuurlijk minder vruchten hebben.

Ik weet niet hoe breed je ruimte is. indien je plaats hebt, kan je de plant inderdaad in het midden van je draadconstructie zetten en dan volgens het Guyot-systeem (Google maar eens; http://www.iwgtfy.com/?q=guyot+druiven ) leiden. Als je niet zo veel plaats hebt, is het misschien interessanter om de plant aan één kant van je draadconstructie te zetten en van daaruit opzij te leiden zoals ik dat gedaan heb.

Opleiden is heel simpel; je laat één "tak" recht omhoog doorgroeien tot ongeveer de gewenste lengte. Daarna buig je deze af in de richting die je wil. Hierop laat je het jaar erop gewoon takken omhoog groeien waar de druiven aan zullen komen.

Snoeien doe je in de winter tot op de gesteltakken (een paar ogen laten zitten) en in de zomer verwijder je enkel ongewenste groei of snoei je terug waar takken te lang worden.

Druiven zijn erg makkelijke planten; ik was ook een complete leek toen ik er aan begon en het gaat al jaren heel goed.

Voor luizen moet je goed oppassen; ze kunnen planten echt dood maken. Om die reden heb ik enkel dode planten in mijn tuin want ik doe niet aan bestrijding! Nu serieus; de schade van luizen valt goed mee. Overigens staat er in een evenwichtige tuin waar geen bestrijdingsmiddelen gebruikt worden al snel een legertje helpers klaar in de vorm van sluipwespen, lieveheersbeestjes, oorwormen, heggemussen, mezen etc. Op mijn rozen zitten momenteel massa's luizen en ik ben daar erg blij om want dat betekent dat die natuurlijke vijanden snel zullen weten dat hier eten te vinden is. Ik hoef daarom niet naar de spuitbus te grijpen en een "plaag" duurt gemiddeld een week of drie. Als daarna nog een luis durft opduiken wordt die meteen opgegeten.

Voorwaarde is wel dat je die natuurlijke vijanden van voedsel en schuilplaatsen voorziet. Voedsel is simpel; gewoon geen bestrijdingsmiddelen gebruiken (ook niet de ecologische), schuilplaatsen kunnen o.a. bodembedekkers zijn. Planten met "open" bloemen waar insecten nectar en stuifmeel kunnen halen zijn ook interessant omdat deze ook vaak op het menu staan van bepaalde natuurlijke vijanden (zoals vogels). Je roos naast de druivelaar is dus op zich best interessant tenzij het een erg gevulde vorm zou zijn.

Groeten,

Pol

Hier lees je nog meer over de snoei e.d.:
http://www.tuinadvies.be/fruit_druiven_snoeien.htm
zondag 20 april 2014 - 21:20
PetrusDe

PetrusDe

...@ An,
Na de uitleg van Pol; heb ik hier weinig aan toe te voegen. Alleen dat je de luizen met 'n waterstraal kan wegspuiten. ( Niet met 'n hogedrukreiniger ! )
Nu zal het wel lukken !!
Grtjs, Petrus.
maandag 21 april 2014 - 14:20
an

An

Dank jullie wel voor de uileg ik weet dat 1 tak omhoog moet maar aan die druif zitten meerdere
uit einden . Kan je de druif ook meer omhoog leiden inplaats van op zij? Wanneer moet ik weer wat doen als hij er in staat?
want ik heb niet zon mooie muur er voor vandaar omhoog leiden omdat ze er ook fietsen tenaan zetten verder geen plek voor fietsen.
donderdag 24 april 2014 - 00:26
Polplastron

Polplastron

Post eens een foto van de situatie zodat we wat gerichter tips kunnen geven.
donderdag 24 april 2014 - 19:40
an

An

Ik heb een foto geplaats van de plek .
Heb ijzerdraad gekocht en betonspijkers en heb druif gekocht vroege van dr laan
wil drasd spannen zoals tekening kan toch .
waar moet ik foto van maken?
zondag 27 april 2014 - 01:11
Polplastron

Polplastron

Sorry; 'k was de foto even vergeten! Is het tegen dat stukje muur dat je de druivelaar wil plaatsen? Moet kunnen!
zondag 27 april 2014 - 09:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon