menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien Amerikaanse bosbes

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Beste fruitkenners,

Ik heb dit weekend een Amerikaanse bosbes of Vaccinium Corymbosum geplant. Op verschillende sites vind ik tegenstrijdige info over het snoeien. Sommige zeggen niet snoeien andere wel.
Graag jullie advies! Thx.
zondag 1 april 2007 - 21:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Deze plant groeit niet zo hard en echt snoeien zal niet nodig zijn.
dinsdag 10 april 2007 - 04:10
Kwest

Kwest

Dank Jo, moet je ook niet snoeien om de vruchtontwikkeling te bevorderen? Ik weet dat dit het geval ik bij aalbessen, is misschien niet nodig bij Amerikaanse bosbes?
dinsdag 10 april 2007 - 05:16
JovanDreumel

JovanDreumel

In de eerste jaren na het planten wordt weinig gesnoeid en alleen het onderste vruchthout kort boven de grond wordt weggenomen. Later worden regelmatig de oudste gesteltakken aan de grond afgezaagd en vervangen door grondscheuten en wordt het vruchthout wat uitgedund.
Een goede snoei voorkomt dat de struiken te dicht en te hoog worden en de bessen te klein blijven. Door te snoeien is het plukken op een kortere periode mogelijk. Door de snoei zal men de groei in de planten houden en eveneens nieuwe groei stimuleren. Het snoeien is ook een snelle dunmethode.
Vruchthouttakjes afwisselend op enkele bloemknoppen snoeien (3) en op bladknoppen (basisknoppen). Een stevige zijtwijg mag wat meer bloemknoppen dragen (5) dan een zwakke zijtwijg. Hierdoor bekom je dikke bessen en toch een goed evenwicht tussen groei en productie.
Voor een goede verjonging regelmatig terugsnoeien tot een lagerstaande zijtak. Hierboven laat men een kleine stomp (2-3 cm), anders geneest de snoeiwonde slecht en gaat de zijtak ook afsterven.
Oudere zware takken vervangen door jonge grondscheuten. Steeds op een paar cm boven een zijtak(je) snoeien, om een goede genezing te krijgen. Te laag zittende zijtakken zal men wegsnoeien.
Indien nodig kunnen de planten volledig tot tegen de grond afgezaagd of afgemaaid worden. In het derde jaar na dit afzetten kan opnieuw geoogst worden.
(Bron GDK)
dinsdag 10 april 2007 - 21:40
Kwest

Kwest

Bedankt Jo voor je deskundige en grondige uitleg!

Groeten,

Kwest
dinsdag 10 april 2007 - 21:54
Uvacrispa

Uvacrispa

Ik ben steeds weer verbaasd om te lezen dat Blauwe bessen (Vaccinium corymbosum) de eerste jaren niet sterk groeit. Een plant die correct wordt verzorgd (doorlatend milieu en voldoende vocht bij droog weer), groeit vanuit een P9 plantje in drie jaar tijd uit tot ene forse struik waarin je zeker al vanaf het tweede jaar correctiesnoei moet gaan doen.
Anderzijds heb ik nog maar zelden met de snoeizaag een Blauwe bes te lijf moeten gaan, een (scherpe) snoeischaar is bijna steeds voldoende als je maar tijdig je struiken opensnoeit en verjongd.
Ook de raskeuze is erg belangrijk, immers niet alle rassen zijn even geschikt voro elke situatie en ze worden niet allemaal even fors...
Succes
Marc ( www.proeftuin.info
woensdag 18 april 2007 - 05:37
hildavw

Hildavw

Mark,
Ik krijg de melding dat de pagina niet meer bestaat.
Heeft die ondertussen misschien een andere benaming ?
Hilda
donderdag 19 april 2007 - 01:03
depauws

Tekst aangepast

Depauws

Hilda

Probeer eens op
http://www.proeftuin.info/

http://www.proeftuin.info/ Bedankt Bowie

Silvain
donderdag 19 april 2007 - 04:20
hildavw

Hildavw

Silvain,
Ik zal het seffens eens proberen, heb nu niet veel tijd, kwam enkel mijn mails nazien.
Maar hoe komt het dat sommige links rechtstreeks van op het forum kunnen aangeklikt worden en andere niet ?
Zou het kunnen geregeld worden dat zoiets altijd mogelijk is ?
Bedankt
Hilda
donderdag 19 april 2007 - 16:45
Bowie

Bowie

Links aanklikbaar maken: in je antwoordvak op het wereldbolletje klikken, en dan krijg je een apart venster waar je het http-adres kunt zetten.

http://www.proeftuin.info/
donderdag 19 april 2007 - 18:15
Kwest

Kwest

Dag Uvacrispa,

De Amerikaanse bosbes die ik plantte is de variëteit 'Goldtraube 71', klinkt niet echt Amerikaans als je het mij vraagt
Ken je deze soort, het zou volgens de kweker een robuste soort moeten zijn.

Groeten,

Kwest
vrijdag 20 april 2007 - 17:03
Fons

Fons

Kwest, heb goldtraube staan reeds 20 jaar,goede produktie maar kleine bessen zoals onze inlandse bosbes, de 'goldtraube 71' is misschien wel een ras die dikkere vruchten geeft afwachten maar.
zaterdag 21 april 2007 - 04:50
Kwest

Kwest

Ok, bedankt Fons en Uvacripa,

Het struikje bloeit reeds, dus dit jaar zullen we reeds (een paar) bessen hebben, ik ben benieuwd.

Groetjes,

Kwest
zaterdag 21 april 2007 - 18:34
Victor44

Victor44

Ik raad jullie aan om de variateit NUI te planten dit zijn de dikste bessen die er op dit ogenblik bestaan,ze zijn lekker en hebben een zeer grote opbrengst.Alvast een aanrader.
Grtj.Victor.
zaterdag 21 april 2007 - 23:22
Bowie

Bowie

Deze morgen ook 'Goldtraube' aangekocht.
woensdag 25 april 2007 - 20:52
Kwest

Kwest

Hoi Tania,

Laat eens weten of je dit jaar reeds bessen hebt!

Groetjes,

Antoon
woensdag 25 april 2007 - 21:20
Bowie

Bowie

Zal ik je zeker laten weten.
woensdag 25 april 2007 - 21:25
Kwest

Kwest

Dat Tania,

En, heb je bessen gehad? Ik had een reeds paar trosjes, maar de merels hadden dat ook in de gaten...
Uiteindelijk toch een bes of vier kunnen opeten.
zondag 2 december 2007 - 12:40
Bowie

Bowie

Neen geen bessen op gezien, misschien waren de vogels er al mee weg.
zondag 2 december 2007 - 17:05
Uvacrispa

Uvacrispa

Dag Uvacrispa,

De Amerikaanse bosbes die ik plantte is de variëteit 'Goldtraube 71', klinkt niet echt Amerikaans als je het mij vraagt
Ken je deze soort, het zou volgens de kweker een robuste soort moeten zijn.

Groeten,

Kwest


Bluwe bessen (is correcte Nederlandse naam) zijn al lang in cultuur. De sterkste voor de amateur zijn jarenlang de Europese (lees vnl. Duitse) selecties egweest, vandaar de naam Goldtraube. Probleem met deze variëteit is dat ze vaak erg groot kan worden (ik heb struiken van wel 2,5 meter) en bij te beperkte snoei erg kleine bessen geeft.
Er komen de laatste tijd vele nieuwe bessen op de markt omdat de teelt sterk toeneemt. Vele rassen komen nu uit de VS of Nieuw-Zeeland (zoals NUI). Ik vrees dat vele van deze rassen echter terug van het toneel zullen verdwijnen omdat ze problematisch zijn voor het snoeien (anders geen dikke bessen meer), ziektegevoelig (vb. meeldauw), kortlevend, beperlte koudeweerstand.

Wat Nui betreft. Ze geven net als Puru en Chandler zeer dikke bessen(+2,5 cm), maar de opbrengst valt eerder aan de magere kant uit vergeleken met vele andere rassen die maar bessen hebben tot 2 cm dik...
vrijdag 14 december 2007 - 10:25
Kwest

Kwest

Dag Uvacrispa,

Dank voor de alweer zeer professionele uitleg. De struik mag hier rustig groot worden hoor. Desnoods gebruiken we een laddertje tijdens de pluk. Ik ga volgend jaar wel netten over de struiken leggen, want merels en spreeuwen zijn gek op de bessen.

Groeten,

Kwest
vrijdag 14 december 2007 - 11:45
Uvacrispa

Tekst aangepast

Uvacrispa

Let op dat je de netten eventueel op bogen over de struik legt. Als de netten op de struik rusten geeft dit vaak aanleiding tot groeivervormingen van de jonge takken, en vaak ook gaan de merels op de netten zitten en weten toch nog een belangrijk deel van de bessen te bemachtigen...
zaterdag 12 januari 2008 - 13:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon