menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimenboom al in de bloesem

Ga naar meest recente reactie

phili

Phili

Balen hoor, de bloesem in de pruimenboom staan al open, vorig jaar was dat pas op 6 april, echt een volle maand vroeger dus.
Als het nu nog gaat vriezen is alles weg, echt balen
zaterdag 1 maart 2014 - 21:55
svoffel

Svoffel

Ja, daar is niet veel aan te doen.
Hier bij mij (Ardennen) heeft het gevroren deze nacht. Voor volgende nacht geven ze zelfs tot -3.
Maar vermits het hier iets kouder is zijn ook de bomen en planten nog niet zover.

Ga dus mee hopen dat er geen nacht vorst meer komt bij iedereen waar de bomen nu al in bloei staan.

zondag 2 maart 2014 - 10:57
jack1

Jack1

hier zit de pruimen boom wel nog in de knop
afgelopen jaar had ik niet veel pruimen .hoop dit jaar dat ik wat meer oogst heb
zondag 2 maart 2014 - 11:13
jens10

Jens10

deze week zal het waarschijnlijk niet meer vriezen in vlaanderen en nederland. toch nog steeds opletten voor de weken daarna,kan altijd gebeuren.de weercomputers voorspellen vooral hogedrukweer met dus veel uitstraling dus goed opletten voor vorst
(ps het weer is mijn hobby,ik ben er enorm in geinteresseerd)
zondag 2 maart 2014 - 15:51
phili

Phili

echt ik kwam vanmorgen buiten met de hond en zag gelijk allemaal bevroren autoruiten en na dit open weer van vandaag kun je er donder op zeggen dat het vannacht weer gaat vriezen,
Maarja dat is nu eenmaal de natuur en gelukkig kunnen we daar niets aan veranderen
zondag 2 maart 2014 - 16:26
jack1

Jack1

nou we hebben de ozon laag na de ... geholpen en die heeft wel invloed op het weer
hier nu lekker het zonnetje

zondag 2 maart 2014 - 16:40
phili

Phili

ja klopt, maar gelukkig zijn al die mensen die hier op dit tuinforum zitten hardstikke goed bezig en ik denk dat er toch enig besef gaat onstaan bij alle mensen dat we wat zuiniger op onze natuur moeten zijn er komen in de grote steden ook steeds meer groene plekken en mensen die op hun balkon of dak een moestuintje beginnen echt hoor er zit vooruitgang in
zondag 2 maart 2014 - 16:57
jack1

Jack1

even of topick
ja gelijk heb je wel .toen ik nog een kind was . wisten ze al van luchtvervuiling .hier in twee natuur parken hebben ze flinke kaal slag gedaan ..terwijl je er eigenlijk nog geen takje van een boom mocht afknippen .

is er vooruit gang wat de natuur aan gaat .of proberen we de schade die er aangericht is goed te maken door wat meer groen in de steden te planten

toch hou ik van de natuur ,
zondag 2 maart 2014 - 18:02
Eliaske

Eliaske

Jij bent niet de enige. Mijn perziken zijn nu ook al in bloei, 1 maand vroeger dus dan normaal maar komende dagen blijft het droog en warm dat dus uitstekend is.
maandag 3 maart 2014 - 12:30
jens10

Jens10

wanneer de bloemen al bevrucht zijn kunnen de vruchtjes dan eigenlijk nog bevriezen?
maandag 3 maart 2014 - 17:04
phili

Phili

ja klopt, bij een client van mij staat de perzik ook al vol bloesem, gelukkig in een kuip dus makkelijk te beschermen dan.

Mmm dat is een goeie vraag jens, ik denk dat de vruchtjes minder snel last hebben van vorst dan bloesem, mits het om een graadje of wat gaat, bij stevige vorst denk ik niet dat het dan goed gaat komen.

Heb wel eens een artikel gelezen van een tuinder die zet rookpotten onder zijn fruitbomen als het gaat vriezen, schijnt ook te helpen, dus alvast mń buitenkacheltje eronder gesleept, heb alleen geen idee hoe lang dat blijft roken.

Het blijft inderdaad vrij droog en warm weer maar wel koude nachten dus.

ik zag trouwens vanmorgen al een pad uit mń paddenpoeltje kruipen dus alvast maar bubbeltjes plastic klaarleggen om het kikkerdril te beschermen als het gaat vriezen, tjonge er valt wat te redden buiten.
maandag 3 maart 2014 - 18:43
jens10

Jens10

de volgende dagen blijft het waarschijnlijk alleen bij grondvorst,volgende week wordt opletten geblazen,de temperatuur zou dan weleens heel dicht bij het vriespunt kunnen komen

(ps:ik heb het alleen over vlaanderen en zeeland,oost nederland krijgt waarschijnlijk wel te maken met vorst
maandag 3 maart 2014 - 20:03
Eliaske

Eliaske

Vrijdag, zaterdag, zondag verwachten we rond 15°C (kempen). En ja, de nachten blijven wel koud rond het vriespunt.

De perziken Avalon Pride is bijna helemaal uitgebloeid (kleine donkerroze bloesems) net zoals Reine des Verges. Niets gespoten tegen de krulziekte zoals elk jaar.
maandag 3 maart 2014 - 21:03
phili

Phili

Hoi Jens

leuk zo'n hobby en makkelijk jij kan ons mooi waarschuwen als we met vliesdoek en dekens aan de gang moeten, ik ken iemand[oudere] die het nog op de ouderwetse manier doet, hij kijkt s'avonds naar de lucht bekijkt de wolken en weet zo wat voor weer het de andere dag wordt, ook heel mooi.

eliaske gaat dat dan toch goed met je perzikken zonder spuiten?
dinsdag 4 maart 2014 - 18:46
Eliaske

Eliaske

Ja (Avalon Pride en Reine des Vergers). In het voorjaar is de Reine des Vergers matig aangetast maar in de zomer is er bijna niets te bespeuren. Ook groeit de boom heel sterk.
Bij Avalon Pride zijn er maar 3-4 bladeren aangetast maar verder niets. Ik raad je deze perzik aan te schaffen.

Je hebt geen idee wat er gebeurd als je spuit. De pesticide bevindt zich in de grond en wordt opgenomen door de boom. Resultaat zijn perziken met pesticiden erin. Ook zitten je takken met het goedje en is het gevaarlijk.

Je moet gewoon je perziken afdekken tijdens de winter en er is geen krulziekte te bespeuren. Ook een zonnige standplaats is van levensbelang.
dinsdag 4 maart 2014 - 19:37
jens10

Jens10

Ik zal jullie waarschuwen als het gaat vriezen,ik doe dat graag.

vannacht trouwens weer vorst voor oost nederland,vooral voor brabant deze keer denk ik ,nu nog maar 3 graden daar,zeeland en vlaanderen waarschijnlijk weer net boven 0
dinsdag 4 maart 2014 - 20:14
jens10

Jens10

mmm,hier heeft het toch gevroren,in nederland precies niet veel,ik hoop dat er niet te veel schade is aan de bloesems
woensdag 5 maart 2014 - 08:53
phili

Phili

ja klopt jens, toch wat vorst gehad, gelukkig zit ik hier in zeeland precies in een punt waar het meestal net iets beter weer[warmer] is dan elders in zeeland.
Maar ik denk dat het meer wat vorst op klomphoogte is zoals ze dat hier zeggen, maar wordt het serieus dan hoor ik het wel van je.

Inderdaad eliaske al dat gif is moordend voor de natuur, wat dat betrefd ben ik groot gebracht met groene zeep daar kun je ook al veel mee bereiken tegen allerlei beestjes.
Het enige wat ik gebruik is zwavel voor mń druiven maar dat schijnt behoorlijk millieu vriendelijk te zijn, ben nog steeds op zoek naar een alternatief hiervoor, er moet toch iets bestaan in de vorm van onderbeplanting b.v. wat ook helpt uiteindelijk werkt dat ook bij groentes zoals ui en prei bij worteltjes en oostindische kers onder fruitbomen en ga zo maar door dus dat moet toch ook bij druiven kunnen.
donderdag 6 maart 2014 - 19:07
Eliaske

Eliaske

Al die pesticides tegenwoordig. Je moet ziekte resistente rassen kopen bv voor de perzik Avalon Pride enz..

Ook een goede grond, zonlicht, veel wind zorgen ervoor dat ziektes zich niet kunnen ontwikkelen.

En van bladluizen heb ik elk jaar een GROOT probleem op mijn perziken. Ik knip gewoon de takken/bladeren af waar ze zitten.

donderdag 6 maart 2014 - 21:04
jens10

Jens10

zwavel is inderdaad een van de minst schadelijke pesticiden,kan volgens mij ook echt geen kwaad,komt ook in de natuur voor bij vulkanen en zo,en op vulkanen groeien planten heel goed,dat is vruchtbare grond dus kan echt gen kwaad denk ik
bladluizen vind ik zelf niet zo een probleem,veel schade heb ik daar nooit van,gewoon eraf spuiten met de tuinslang
vrijdag 7 maart 2014 - 09:40
phili

Phili

idd er af spuiten of oost indischekers eronder helpt ook.

Even terug naar het onderwerp bloesem, het is allemaal wel prachtig die bloesem maar op een verdwaalde hommel na heb ik nog geen bij gezien dus hoe zit het dan met de bestuiving van al die bloesem?
vrijdag 7 maart 2014 - 20:28
BOSVROUW

BOSVROUW

Bijtjes vliegen pas uit bij 10- 15 graden. hommels beginnen nu aan een nieuw volkje te bouwen! Als je ze een hommelkast geeft, zal je veel bestuivers in je tuin hebben!
vrijdag 7 maart 2014 - 20:32
phili

Phili

wij hebben onder afdak een enorme stapel kachelhout en daartussen stop ik altijd alle stelen van de uit gebloeide zonnebloemen zouden ze daar ook een plekje in kunnen vinden?
vrijdag 7 maart 2014 - 20:47
BOSVROUW

BOSVROUW

de wilde bijen wel, maar hommels hebben een grotere plaats nodig, je kan het googlen, niet moeilijk zelf te maken! Zet er een potje suikerwater in en de kans is heel groot, dat de koningin dit haar paleis maakt!
vrijdag 7 maart 2014 - 23:25
phili

Phili

oke, dank je wel ga ik proberen, altijd goed voor mń tuintje een beetje hulp.
Zag trouwens vandaag een grote hommel in de pruimenboom, volgens mij had die zoiets van help ik kan dit niet alleen aan waar zijn de hulptroepen.
Sinds gisteren het eerste kikkerdril in m'n paddenpoel, en vandaag al heel wat vlinders en lieveheersbeestjes gezien echt mooi.
zondag 9 maart 2014 - 19:21
BOSVROUW

BOSVROUW

De hommel die je zag is een koningin! Ze is de enige die de winter overleeft; Ze zoekt een nest en begint eitjes te leggen, de larven geeft ze zelf nectar. Hieruit komen de werksters. Die bouwen mee verder aan het nest; is dit klaar legt ze eieren waar de mannelijke hommels geboren worden. Zo starten ze dan hun volk. En moet de koningin enkel nog eitjes leggen! Tegen de winter zijn alle hommels weer gestorven, behalve de koningin, die ergens beschut wegkruipt om de winter door te komen!
zondag 9 maart 2014 - 21:12
phili

Phili

och wat mooi, jij weet er echt veel van,ik ga morgen aan de slag om een nestkastje te maken, er is genoeg te eten voor die diertjes en hommels steken niet ha.
Maken hommels ook propolis aan net als bijen, dat zou helemaal te gek zijn, dat is echt superspul
maandag 10 maart 2014 - 20:46
BOSVROUW

BOSVROUW

Propolis maken de bijen om de kieren in hun nestkast te dichten, dus ik vermoed dat hommels dit niet doen! Als je kastje af is, zet er een kommetje suikerwater of honing in (een klein beetje). Je vangt een koningin en zet ze erbij! Heel veel kans dat ze daar haar nest maakt! en je hebt je bestuivers vlak bij huis! Heb op tv gezien dat je ze ook kunt kopen, maar dat vind ik iets te ver gaan!
dinsdag 11 maart 2014 - 08:49
jack1

Jack1

vroeger graavde ik wel eens hommel nesten uit deed ze thuis in een hommelkast .ze vlogen dan gewoon uit .tegens woordig kun je ik meen ook hommels kopen .
dinsdag 11 maart 2014 - 08:54
phili

Phili

mooi, nu nog even googlen hoe ik een koningin van een gewone hommel kan onderschijden
dinsdag 11 maart 2014 - 20:26
BOSVROUW

BOSVROUW

Degene die je nu ziet zijn allemaal koninginnen!
dinsdag 11 maart 2014 - 20:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon