menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amandelen

Ga naar meest recente reactie

danny2

Danny2

Van bloei tot vrucht

Fruit

zondag 20 oktober 2013 - 13:40
danny2
zondag 20 oktober 2013 - 13:40
danny2

Danny2

en nu effe laten drogen, dan kraken

Fruit

zondag 20 oktober 2013 - 13:42
Jeannette1

Jeannette1

Hai Danny,

Zelf ben ik niet zo gek op amandelen, alleen in de Sinterklaastijd in de amandelspijsstaven etc.

Maar de bloesem en de vruchten vind ik er schitterend uit zien.

Ger echter lust wel pap van amandelen, (hij krijgt het alleen niet) ! hahaha

Groetjes, van een nog naziekende (van vorige week zondag)

Jeannette
zondag 20 oktober 2013 - 15:48
svoffel

Svoffel

De bloemen zijn wel heel mooi!

@ Jeannette,

Ik eet ook niet zo graag amandelen, het is zo droog.

Ben blij dat je al wat beter bent, hier is het enkel een serieuze verkoudheid geweest, ben nog aan het snotteren, maar dat is het dan ook.
Echt spijtig dat juist ji zo ziek moest worden, maar ja wat een weer was dat.

Een amandelboompje is dat goed winterhard? Denk wel dat het beschutting nodig heeft.

groetjes
zondag 20 oktober 2013 - 17:14
powerlite

Powerlite

Danny2,

Zijn het echte amandelen ? of is het een gewone robijn ?
zondag 20 oktober 2013 - 18:19
danny2

Danny2

Hoi Jeannette, het zit je echt niet mee met dat Belgische weer....
Gelukkig word het deze week alweer wat warmer en kan je verder opknappen.

Zelf ben ik er zondag nog goed uit gekomen, de natte broek was al droog en verder niks aan overgehouden.

Tja, had zondag nootjes bij maar deze waren ergens tussen de zetels beland en dan met dat hondeweer ook niet gezien.

groetjes danny
zondag 20 oktober 2013 - 18:25
Persica

Persica

@Powerlite, dit is duidelijk een 'Robijn'

Kenmerken , duidelijk roze bloemen, en de noten (pitten) zijn duidelijk gegroefd je ziet overeenkomsten met de kruising ouder 'perzik' x echte amandel

Een échte'amandel heeft witte bloesem, met in het hart een iets rooie tint.

de noten zijn echt 'amandel vormig' met gladde schil.
Gr, W
maandag 21 oktober 2013 - 13:55
pplakke

Pplakke

ik heb een robijn en dit jaar maar een nootje voorig jaar had ik ook veel.
had nooit gedacht dat het zo goed ging aanslaan.
nu denk ik er aan om nog een te planten.
ik zit enkel met de gedachte neem ik een zuil boom.
of kies ik voor de goede smaak Dürkheimer.
wie weet iets over die zuil (Säulenmandel ) heeft roze bloemen.
en zou het te doen zijn Dürkheimer ook in zuil te snoeien ?

link http://www.gruener-garten-shop.de/shop/besondere-nutzpflanzen/mandelbaeume.html






deze foto vond ik van de zuil wel een mooi compact boompje vind ik.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dinsdag 22 oktober 2013 - 17:20
MiAnVaSa

MiAnVaSa

Mooi om te zien hoe het veranderd van bloeisel tot vrucht.
dinsdag 22 oktober 2013 - 19:48
JEECEE

JEECEE

Hallo

Nog maar net op het forum geregistreerd.

Ik heb heel wat gedroogde noten liggen maar ze openen is niet gemakkelijk met een notenkrakertang of -schroefsysteem.
Kan iemand mij vertellen hoe je de amandelnoten snel kraakt?
Bedankt!
Jean-Claude
dinsdag 29 oktober 2013 - 08:32
Driez

Driez

Wij doen het met de hamer...
donderdag 31 oktober 2013 - 13:18
Ouwepee

Ouwepee

Met een degelijke waterpomptang in een plastiek zak, gaat het vanzelf. Dan knallen de stukken niet rond je oren. Waterpomp is gemakkelijk verstelbaar en als je de moeite doet om een 300 mm te kopen, kan een kind het. Op deze manier is het gemakkelijker dan walnoten kraken. Want je bekomt telkens een mooie gave vrucht in tegenstelling tot walnoten, daar heb je nog wat gepruts aan.

Voor de slimmeriken:
Amandels zijn hier niet "gewoon" en zeker de Robijn niet.
Ik doe er een paar van de hand op onze plantenbeurs, zelf gekweekt van eigen fruit.
Zeer lekker en niet droog, als je ze tenminste redelijk vers opeet.
maandag 20 januari 2014 - 23:00
cetinel

Cetinel

paar jaar geleden de amandel "robijn" aangeplant.
ik wist toen niet beter dan dat het een "gewone" amandel was.
later dus te weten gekomen dat het een kruising is tussen amandel en perzik.
staat hier nu iets meer dan vier jaar en de afgelopen 2 seizoenen toch redelijk wa bloesems en ook noten gegeven....
en de noten(amandelen) zijn niet zo lekker als degene die ik kende uit turkije,of die uit de winkels hier...toch dat bittere nog een beeke.
nu laat ik me daar niet door tegenhouden en vreet die dingen toch op
maar 2 jaar geleden heb ik toch zelf een paar amandelen gezaaid,gewoon gekocht van op de markt hier,droge amandelen nog in de harde pit...
daarvan stuk of vier planten overgehouden(deel weggegeven) en als test de amandel zelf(zonder harde buitenkant)die verkocht word in de winkel ook gezaaid,alweer stuk of 4 van overgehouden...
zijn nu dus boomkes van bijna 2 jaar,met een beetje geluk zal ik dit jaar een beetje bloei zien bij de grootsten,ben benieuwd hoe die is ter vergelijking met de robijn.
of de amandelen hier rijp gaan worden valt maar te bezien,de robijn is namelijk juist gekweekt om in onze contreien te kunnen groeien.
juni 2013

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 21 januari 2014 - 00:40
cetinel
dinsdag 21 januari 2014 - 00:41
Persica

Persica

@ cetinel, mooi resultaat van je 'echte' amandelpitten, meestal dienen de echte amandelen bestoven te worden via kruisbestuiving, dus met pollen van een andere variëteit, wie weet kan je 'Robijn' hiervoor dienen.

Amandelbomen staan er om bekent zeer goed tegen vrieskou te kunnen, behalve de erg vroege bloesems zijn erg gevoelig , indien een geslaagde bestuiving, zal de noot enige tijd nodig hebben om te kunnen rijpen, maar hoeveel maanden dit zal zijn en of deze vruchten in ons klimaat wel tot rijpheid komen is nog de vraag.

In ieder geval het proberen waard, al was het alleen maar voor de prachtige witte bloesems. Veel succes!
woensdag 22 januari 2014 - 08:21
cetinel

Cetinel

het zaaien van de amandelen heb ik gedaan uit curiositeit,en ook voor de bloesems,niet direct voor het fruit.
mijn tuin grenst aan een bos,daar helemaal achteraan ligt de kippenren,en kwou dus zo afbakenen met amandelbomen,in mijn geboortedorp in turkije word dat veel gedaan,en kvond dat altijd zo mooi.
nu ik zelf een grote tuin heb,kon ik het zelf op die manier doen..
woensdag 22 januari 2014 - 11:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon