menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen verplaatsen in de zomer

Ga naar meest recente reactie

jobeu

Jobeu

Hallo,

Op welke manier kan ik fruitbomen vanuit de volle grond verplanten?

Het zijn een aantal laagstam fruitbomen die nu anderhalf jaar op hun huidige plek staan. Het is vrij onverwacht dat wij deze boompjes moeten verplaatsen. Dus het rondsteken is nu niet gebeurd.

Wie heeft er tips?
zaterdag 13 juli 2013 - 08:16
jack1

Jack1

hier steek ik nooit rond als ik een boom moet uit doen
ik verzet alles gewoon in het najaar .
zaterdag 13 juli 2013 - 09:40
jobeu

Jobeu

Wij wachten liever niet tot het najaar. De bomen staan op een Volkstuin complex en ik wil de huur van deze tuin graag opzeggen. De sfeer bij die vereniging is niet best. Inmiddels heb ik elders een andere tuin waar ik graag tuinier. De bomen wil ik graag verplanten naar deze nieuwe tuin. Doordat ik niets meer doe aan de tuin kan ik die oude volkstuin niet nog langer aanhouden.

Dus vandaar mijn vraag op welke manier ik deze boompjes het beste kan verplaatsen. Ze staan nu op rivierzandgrond en gaan naar de bosrand.
zaterdag 13 juli 2013 - 09:48
WiPe

WiPe

Het is zeker geen aanrader, maar als het moet kun je het volgende proberen. Steek de bomen uit met een stevige kluit. Zorg dat je een stevige doek hebt waar je de kluiten onmiddellijk kan opzetten en die je stevig kan dicht knopen.
Verplaats de bomen naar de nieuwe standplaats. Maak eerst het plantgat. Maak de doeken los en zet de bomen direct op hun plek zodat er tijdens het transport zo weinig mogelijk grond van de kluit gaat. Vervolgens moet je de verdamping beperken door driekwart van het blad van de twijgen te trekken. Zorg dat er overal ongeveer evenveel blaadjes blijven zitten. En geef dan flink veel water.

Nogmaals, het is zeker geen aanrader, maar bij pas aangeplante laagstam fruitboompjes heb je kans dat het lukt als je het goed doet.
zaterdag 13 juli 2013 - 12:13
Figo

Figo

Zoals WiPe schrijft...ik heb het zelf ook al gedaan.
Als je kan wachten tot er enkele mindere warme dagen op komst zijn is dat beter dan volgende week te verplaatsen.
zaterdag 13 juli 2013 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon