menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vruchten pruimenboom doorboord

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo
wij hebben nieuwe pruimenboompjes geplant en hadden een overvloed aan bloesem in een droge periode.
veel kleine vruchtjes, maar allemaal doorboord: binnenin een klein wit wormpje....
Ik heb alle vruchtjes geplukt en in de vuilzak gedaan...
Is dat de fruitmot? Wat kunnen we doen om volgend jaar er geen last van te hebben. We hebben 30 jaar lang pruimen gehad in de tuin en dit nooit opgemerkt. De oude bomen waren versleten en uitgedaan...
zondag 2 juni 2013 - 18:58
Chef

Chef

Ik denk de pruimenmot inderdaad, ik heb er ook veel last van dit jaar op mijn pruimenbomen:

http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Pruimenmot/Pruimenmot.php
maandag 3 juni 2013 - 22:59
louise

Louise

Hallo
Minder dan een jaar later!! Ik had vorig jaar alle pruimen geplukt om voortzetting van de plaag te voorkomen.
Weer overvloed van bloesem en veel pruimpjes. Zie ik vandaag dat ze weer allemaal doorboord zijn. Dus weer alles geplukt. Hoe kan ik voorkomen dat we het volgende jaar weer de plaag krijgen? Ik heb witte wormpjes gevonden in de pruimen, geen rode zoals bij sommige artikels over de pruimenmot vermeld is. De vruchten zijn ook niet noodrijp geworden.
dinsdag 29 april 2014 - 16:58
Kristof1

Kristof1

hey,
het is niet de pruimenmot, maar het zijn de larven van de pruimenzaagwesp.

voor zover ik weet zeer moeilijk te bestrijden.
zeer snel controleren, en elke aangetaste pruim plukken en de larve doden.
dat lukt nog een beetje.
maar soms is het zo erg, dat het niet bij te houden is. Elke larve tast ongeveer 5 pruimen aan, alvorens ze volgroeid is.

ik heb de laatste 3 jaar geen 10 pruimen gehad aan mijn halfstam.
elke pruim werd aangetast.

Dit jaar heb ik meer geluk, minder aangetaste pruimen. Veel kunnen weggeplukken en vernietigen.
nu heb ik toch een paar 100 pruimen... eindelijk.
maandag 5 mei 2014 - 09:51
louise

Louise

Hallo
Intussen waren we ook tot die conclusie gekomen. Ik heb vorig jaar alle pruimen geplukt en vernietigd en toch weer een massale aantasting. Ik heb dit jaar nog 15 pruimen over aan 2 opals. Die laatste pruimen controleer ik dagelijks...
Nu is het dus de kwestie: hoe is die besmetting bij ons gekomen? Wij wonen midden in een dorp, met in de verste verte geen fruitboom. En wat kunnen we doen naar volgend jaar toe? Alle aangetaste pruimen zijn weg. Ik hou niet van gif en kippen hebben we niet meer. Hoe zouden beroepstelers dit beestje bestrijden?

dinsdag 13 mei 2014 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon