menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bergpapaya

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Na 10 maanden begint mijn eerste papaya te rijpen, hij wordt oranje En dit ondanks het slechts weer, hij staat al anderhalve maand terug in de tuin.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Binnen enkele weken kan ik hem hopelijk opeten.
Groetjes,
Pieter
vrijdag 31 mei 2013 - 20:39
Tine

Tine

Oh heerlijk , ik ben gek op papaya

Tine
zaterdag 1 juni 2013 - 00:11
Anthe

Anthe

Heel mooie plant Pieter
zondag 2 juni 2013 - 20:25
wim1970

Wim1970

Wat mooi!

Hoe oud is de plant, Pieter??

zondag 2 juni 2013 - 20:50
Pieter

Pieter

Ik heb deze in het voorjaar 2010 gezaaid. Na 1 jaar bloeide die al en vorig jaar, na twee jaar dus, de eerste vruchtzetting.
zondag 2 juni 2013 - 21:04
Tine

Tine

Dat is vlot , dacht dat het zeker 5 jaren zou duren voor er vruchten aan zouden komen. Hoe ben je aan de zaden gekomen?

Tine
maandag 3 juni 2013 - 00:15
Pieter

Pieter

Enkele zaadjes uit een vrucht gehaald toen ik in Peru was
maandag 3 juni 2013 - 08:04
Tine

Tine

Oh ben jaloers , ik zal ook proberen ergens zaden te kopen .

Tine
maandag 3 juni 2013 - 08:08
wim1970

Wim1970

Wow Pieter, dat is snel!

Ik krijg volgende maand zaden van mijn schoonmoeder uit Peru, dus die moet ik dan ook zeker nog vragen!

Is er een verschil met de gewone papayas? waren de vruchten ook kleiner in de winkel in Peru ??

wim
maandag 3 juni 2013 - 13:08
Pieter

Pieter

Wim,
De vruchten zijn inderdaad veel kleiner, wel iets groter dan bij mij, maar het scheelt niet veel. De vuchten worden eigenlijk niet gewoon opgegeten, maar in fruitsap verwerkt.
Grote voordeel dan deze soort is dat ze koud mag/wil staan. In Belgi
maandag 3 juni 2013 - 13:44
wim1970

Wim1970

Dan ga ik zeker aan mijn schoonmoeder in Peru vragen dat ze ze opstuurt, enkele zaden!
Uit de winkel toen gehaald die papaya in Peru? Ze hebben er idd heel grote maar ook de "hawaiin soort" geloof ik?? Die is veel kleiner, iets groter als een vuist
maandag 3 juni 2013 - 13:55
Pieter

Pieter

Dat is een inheemse, wilde soort hoor, geen cultivar van de gewone papaya. Vooral rond Arequipa kan je die vinden, maar misschien ook wel elders.
maandag 3 juni 2013 - 14:05
wim1970

Wim1970

ah dan zal die wellicht niet in de winkel te vinden zijn!!

Je hebt die vrucht ergens bij mensen zelf gekregen of ??
maandag 3 juni 2013 - 14:17
Pieter

Pieter

Ik weet niet zo goed meer waar ik ze exact vandaan heb. Het was in Arequipa stad, ik vermoed op een marktkraampje. Waar ze fruitsap verkochten wilden ze me geen zaadjes geven.
dinsdag 4 juni 2013 - 08:04
wim1970

Wim1970

Ik heb gisteren nog met mijn schoonmoeder in Peru gebeld en ze weet inderdaad van een lokale papaya die klein blijft en ze heeft me beloofd om zaadjes volgende maand op te sturen. Dus ben benieuwd. Ze is wel van lima stad maar daar zullen die vruchten ook wel zijn!

Ik sta echt versteld hoe goed jouw boompje is gegroeid, Pieter op zo een korte tijd en dit in onze koude gebieden!

dinsdag 4 juni 2013 - 10:17
Tine

Tine

Jammer dat ik geen schoonmoeder meer heb.

Nee hoor , alle gekheid op een stokje, fijn Wim dat jij ze kunt krijgen. Ik zal de tropische zaadhandelaren maar aanschrijven om te proberen ze ook op de kop te tikken.Hoop dat het me lukt.

Tine
dinsdag 4 juni 2013 - 11:38
wim1970

Wim1970

Afhankelijk van hoeveel zaden ik ga krijgen volgende maand, zal ik hier wel
een berichtje plaatsen voor wie zaden wil, Tine, dus gewoon het forum in de
gaten houden

Wim
dinsdag 4 juni 2013 - 11:46
Tine

Tine

Zal ik doen , Bedankt.

Tine
dinsdag 4 juni 2013 - 12:10
Pieter

Pieter

Ik zie ook wel als er zaden inzitten bij mijn plant, is wel zelfbestoven dus mogelijk zal het niet erg goed kiemen. We zien wel.
dinsdag 4 juni 2013 - 12:17
Madelaine88

Madelaine88

Beste, ik heb een papaya gepland uit eigen zaadje, ging als een speer, maar nu ziet hij er een beetje gek uit - help?? Haha

Fruit

vrijdag 7 februari 2020 - 23:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon