menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Preventief sproeien van fruitbomen

Ga naar meest recente reactie

Jan1980

Jan1980

Dag iedereen,

Vorig jaar heb ik wat problemen gehad met mijn fruitbomen, vooral met de Conference perenboom. Dit jaar wil ik het beter doen. Dus kunnen jullie me zeggen of ik preventief kan/moet spuiten met een (liefst) niet-giftig product om bepaalde ziektes te voorkomen?

Vb.
-is het aan te raden om preventief te spuiten tegen galmijt en spint of is dat zinloos?
- is spuiten met zwavel nuttig?
- ....


Spuiten met bladmeststof heb ik al gedaan. Is 1 keer voldoende of moet je dat periodiek herhalen?

Voor alle duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om in het wilde weg chemicali
vrijdag 17 mei 2013 - 13:01
Polplastron

Polplastron

Welke problemen heb je gehad?

En wat is de oorzaak van die problemen?

Een aantal "plagen" zal je altijd wel hebben: bladluizen komen ieder jaar wel voor, maar worden door de vogels wel opgegeten en dat de spreeuwen de kersen van je bomen opeten kan je enkel voorkomen door een net te hangen.

Andere ziektes zoals schimmels en virussen komen vaak voor bij planten die geen optimale standplaats hebben of die van een gevoelig ras zijn. Verplanten of vervangen door een ander ras kan dan een zinvolle optie zijn.

Spuiten met zwavel is nuttig, maar geen wondermiddel als de onderliggende oorzaken van hetgene waartegen je spuit niet worden aangepakt.

En ... waarom zou je de bomen snoeien als ze zijn aangetast? Meestal is het zo dat aangetaste bladeren nog altijd meer goed doen dan kwaad omdat ze nog steeds meehelpen met de fotosynthese. Bladeren verwijderen heeft vaak geen zin gezien de plant toch al verder is aangetast.

Maar zoals gezegd; vertel eerst eens welke problemen je eigenlijk juist had.

Groeten,

Pol
vrijdag 17 mei 2013 - 15:15
Jan1980

Jan1980

Mijn peer had erg te lijden onder galmijt

Ik dacht dat er misschien een preventief behandelingsprogramma bestond, zoals je gras 'moet' kalken en bemesten.
vrijdag 17 mei 2013 - 15:47
Polplastron

Polplastron

Zelf heb ik geen perelaars in de tuin, dus durf ik je geen gefundeerd advies te geven.

Even opzoeken leverde me alvast wel op dat de oorzaak van je probleem waarschijnlijk de perenpokmijt is. Bepaalde rassen zijn er blijkbaar meer gevoelig aan dan andere en blijkbaar is dit eventueel te bestrijden met spuitzwavel. Maar of die informatie allemaal klopt? Dat laat ik aan de overige tuinkenners over.

Veel succes ermee alvast.

Groeten,

Pol
vrijdag 17 mei 2013 - 16:19
sugar

Sugar

(Preventief) spuiten is zo goed als altijd zonde. Zeker op de fruitbomen die jij hebt staan (allemaal redelijk sterke en ziekteresistente fruitrassen).

vrijdag 17 mei 2013 - 22:31
Chef

Chef

Preventief spuiten is zeker een mogelijkheid. Ik denk dan vooral aan winterbespuitingen. Je kunt hiermee een aantal voorjaarsplagen (en voorjaarsbestrijdingen) voorkomen.


http://www.bongerdgrooteveen.nl/Algemeen/Winterbespuiting/Winterbespuiting.php
zaterdag 18 mei 2013 - 12:29
Jan1980

Jan1980

Het was inderdaad zoiets waar ik naar zocht. Jammer dat het te laat is voor dit jaar, maar volgend jaar ga ik het zeker eens proberen!
zondag 19 mei 2013 - 09:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon