menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantafstand

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Ik heb een aantal verschillende laagstam appelbomen besteld en zou ze in een haag willen aanplanten.Nu weet ik niet op welke afstand ze het best van elkaar geplant worden.Welke is de beste afstand?
zondag 11 november 2012 - 10:30
guy_fruit

Guy_fruit

Victor,
Op welke onderstam gaan die appelrassen staan? Toch geen zaailingen?

Vermoedelijk kunnen ze op 60 cm van elkaar geplant worden om een fruithaag te bekomen. Bij voorkeur op heuveltjes planten en de bomen direct vastmaken aan de horizontale draden.
zondag 11 november 2012 - 16:29
sugar

Sugar

Ik heb hier 135 cm aangehouden. Dat is ongeveer dezelfde afstand in de rij als in veel boomgaarden.
zondag 11 november 2012 - 16:32
Limoncello

Limoncello

Ik ga een afstand van 75cm tussen de fruitbomen houden maar ik zet ze dan ook op onderstam B9 (appel), Kwee Eline (peer) en VVA-1 (pruim). Voor de kersen houd ik 1m afstand op onderstam Krymsk5.
Ik teel op zeer vruchtbare vochtige leem, niet ideaal maar we doen het ermee.
zondag 11 november 2012 - 23:36
depauws

Depauws

Victor
Het lijkt erop dat U het systeem van Willy Mahieu gaat toepassen.
Die heeft daar een boek over geschreven.
De bomen staan daar minder dan een meter van elkaar.
Bij een fruithaag is het niet de bedoeling dat je tussen 2 bomen door naar de andere kant van de haag kunt.
Groeten.
Silvain
maandag 12 november 2012 - 11:33
Victor44

Victor44

Guy,
Ik heb navraag gedaan op welke onderstam de bomen staan en men heeft mij laten weten dat ze op M9 en M26 zijn geënt.
donderdag 15 november 2012 - 12:08
Limoncello

Limoncello

De meest gebruikelijke laagstam is M26 heb ik de indruk maar wordt te groot bij mij om een haag van te maken. De M9 is een goede keuze maar de B9 (Budagovsky 9, russische variant) is iets winterharder dan de M9.
donderdag 15 november 2012 - 16:28
Figo

Figo

Hallo Victor,
bij mij staan ze op 2 à 2,50 meter, en met 5 leggers. De eerste rijen op 4 leggers gezet, maar 5 is beter.
Nog altijd vrijblijvend ter plaatse te bestuderen (ingang is wel nr. 7 ipv vroeger nr 5... )
mvg,
Roger
donderdag 15 november 2012 - 18:38
powerlite

Powerlite

M9/B9 voor de meeste rassen , en M26 voor de zwaksgroeiende rassen is beste.
Veel hangt ook af van welke grond je hebt.

Welke grond heb je ?
donderdag 15 november 2012 - 21:36
Victor44

Victor44

Volgende rassen heb ik aangeplant:Alkmene-Rode topaz(evita)-Rayka-Rubinola-Ecolette-Pinova-Santana-Zuccalmagliorenette-Bohemia-Rode boscoop-Roter Berlepsch-Discovery-Cox Orange-Prinz Alb. von Preussen en topaz.De grond waarop ze staan is een zand leemgrond.De plantafstand die ik heb genomen is 2 meter.Hopelijk zullen ze elkaar wel bestuiven.
zondag 18 november 2012 - 10:33
powerlite

Powerlite

Mooie collectie Victor , ga je best tevreden van zijn. Van Zuccalmaglio was ik dit najaar enorm aangenaam verrast. Kende hem nog niet , maar is heel lekker.

Waar heb je ze gekocht als ik zo nieuwsgierig mag zijn ?
Je hebt voldoende variatie , bestuiving zou geen probleem mogen zijn.
maandag 19 november 2012 - 17:35
Victor44

Victor44

Hopelijk heb je gelijk Powerlite,ik heb ze na grondig bestudeerd te hebben aangekocht bij Fruittuin.com in Nederland,bomen waren binnen de week al hier en geplant,daarbij nog gratis verstuurd. Ik kan hen zeker aanbevelen wat service betreft.
grtn
maandag 19 november 2012 - 18:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon