menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien perkel-perzikboom

Ga naar meest recente reactie

connydewael

Connydewael

Kan iemand mij helpen met uitleg over hoe en wanneer ik mijn Perkelboom moet snoeien?
3 jaar geleden had ik de boom niet gesnoeid. Het jaar daarop had ik een mega-opbrengst van perzikken, zodanig veel dat de (véél te lange) takken doorbogen tot op de grond. Ik moest ze zelfs steunen om afbreken te voorkomen ! Het was net een 'treur-perzikkenboom ! ) Sommige takken zijn wél afgebroken !
Nadat de vruchten geoogst waren, heb ik de boom dan in het najaar drastisch gesnoeid: elke dikke tak heb ik afgesneden tot op ongeveer 30 cm vd. stam.
Vorig jaar zijn de takken teruggegroeid, maar ik had bijna geen bloesems (wat ik wel verwacht had na zo een erge snoei), maar dat was niet erg.
Dit jaar heeft hij veel bloesems gegeven, en er zijn weer véél perzikken van gekomen. Jammer genoeg is bij de voorjaarsstormen hier aan de kust bijna 2/3 van het (bovenste)fruit afgewaaid. Dat was jammer, maar daar kunnen we spijtig genoeg niets aan doen. Maar uiteindelijk heb ik toch nog veel fruit gehad hoor.
Maar ik wil nu voorkomen dat ik weer hetzelfde meemaak als 3 jar geleden, dat de takken te lang worden.
Hoe snoei ik nu mijn boom ? Ik heb al eens staan zien, maar ik twijfel.
Graag goede raad. [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 6 november 2012 - 11:59
Eliaske

Eliaske

Misschien dat een goede foto van uw perzikboom, de forumleden hier je goed op weg zullen helpen.
dinsdag 6 november 2012 - 16:11
sugar

Sugar

Snoeien is geen oplossing voor jouw probleem.

Wat je moet doen is vruchtdunning toepassen : reduceer de hoeveelheid vruchten door er een deel weg te plukken wanneer ze nog klein zijn.
Als je dat niet doet, riskeer je enerzijds brekende takken, maar is de kans ook groot dat je beurtjaren introduceert of versterkt.

Door vruchtdunning ga je ook mooiere (grotere) vruchten hebben
dinsdag 6 november 2012 - 19:30
Persica

Persica

Persoonlijk zou ik nog verder willen gaan dan alleen een deel van de vruchten uitdunnen, ook eind juni begin juli zomersnoei toepassen, en erg welig groeiende opgaande takken halveren.

Wanneer de boom dan nog te groeikrachtig zou zijn kun je zelfs overwegen om een deel rond de boomspiegel d.m.v wortelsnoei toe te passen.
Met al deze maatregelen, is het mogelijk om een krachtig groeiende perkelboom in balans te brengen.

Bij perzikbomen is het juist de kunst om ze elke keer te blijven verjongen.
Perzik en nectarine bomen vragen hierom, doe je dit niet dan gaat zo'n boom heel gauw verkalen en gaat snel kapot.
donderdag 8 november 2012 - 10:23
connydewael

Connydewael

@ Persica: Je spreekt over zomersnoei, maar pas je ook een najaarssnoei toe, bv.als de vruchten allemaal zijn afgevallen, of als alle bladeren er bijna afzijn en de sapstroom is gestopt ?
Ik kan me terugvinden in jou antwoord dat vruchten uitdunnen niet voldoende is, want ik vind dat de takken van mijn boom het jaar erop énorm lang uitgroeien. Aan het onderste deel van de takken komen er ook geen bloesems (en dus vruchten aan) , vandaar dat de takken doorbuigen omdat alle vruchten vanboven hangen. Het lijkt alsof de vruchten enkel aan het nieuwe hout komen.
Maar hoe verjong je zonder om het jaar bijna géén vruchten te hebben, en het volgende jaar dan weer héél véél? Ik kan toch niet de helft inkorten, en de andere helft laten doorgroeien?
Het is allemaal nieuw voor mij, sorry hoor!

Hierbij probeer ik een foto van de hangversie van mijn Perkelboom mee te sturen...
donderdag 8 november 2012 - 15:13
connydewael

Connydewael

Het lukt me voorlopig niet ! Ik probeer verder !
donderdag 8 november 2012 - 15:15
Persica

Persica

@Conny: zomersnoei gebeurt inderdaad afhankelijk van de groei al eind juni, half juli. Nieuwe scheuten kunnen dan al zelfs 1 ½ meter lang zijn, deze kun je rustig tot 0.75 cm terug zetten, deze lopen weer heel snel uit en hierop vormen zich de bloemknoppen voor het volgend jaar.

Jammer genoeg zijn hier geen vroeg rijpende rassen zoals bv. Springcrest (1 ste week juli al rijp) te verkrijgen, hierbij kun je het vruchthout wegsnoeien tot een stompje van 20cm en dit laten staan, hierop groeit weer snel nieuw vruchthout voor het jaar erop.

Bij late rassen vrijwel enkel in ons klimaat te krijgen, zijn dikwijls pas in BE en NL eind aug tot sept te plukken, hiervan snoei je na de pluk ook de vruchttak weg tot een stomp, deze gaat in sept niet meer uitlopen maar in het voorjaar erop en maakt weer bloemknoppen voor alweer het jaar daarop.

Je moet zorgen dat je met zulke bomen zowel vruchten alsook nieuwe scheuten in één seizoen in je boom hebt zitten, dit is de manier om je boom doorlopend alsmaar te verjongen en een goede balans te vinden tussen nieuwe scheutgroei en vruchten.

De regel is: "Heel veel vruchten, betekent weinig scheutgroei"

Je hoort mij niet zeggen dat het makkelijk is , maar wanneer je een perzik aanschaft hoort dit werk er allemaal bij.

Een perkel is van nature nog moeilijker in toom te houden dan de perzik, het is min of meer een "wilde"ondersoort van de standaart perzik vorm
donderdag 8 november 2012 - 17:55
connydewael

Connydewael

@Persica: Héél erg bedankt met jouw uitleg ! HIERMEE leer ik écht van bij !
Maar ik heb nog 1 vraagje: als je in oktober de vruchttak wegsnoeid tot een stomp , gaat de boom daar dan geen last van hebben omdat er dan nog volop sapstroom is ? Is het niet beter te wachten tot na de bladval ? De vorige keer heb ik hem ook gesnoeid eind oktober/begin november, en de boom heeft er toch geen schade van opgelopen. Ik denk dat deze soort wel een sterke en gemakkelijke boom is.
Maar ik ga dus in het vervolg enkele vruchttakken laten staan, maar de twijgen daaraan inkorten, en enkele vruchttakken zal ik wegsnoeien. Zo zal ik elk jaar fruit én jonge takken hebben, én... zo moet ik ook geen vruchten uitdunnen uit schrik dat de takken weer zouden bezwijken.
Bedankt !!!
maandag 12 november 2012 - 15:18
Persica

Persica

Het tijdstip waarin perziken in rust gaan is sterk afhankelijk van het totale groeiseizoen, t. w. onder andere: vocht, temperatuur, licht-intensiteit, voedinsstoffen etc. dus allerei factoren beinvloeden de fysiologie van de boom.

Op dit ogenblik staan bij mij alle perzik en nectarine bomen voor de helft nog in blad, gelukkig is dit nu toch al gelig /oranje aan het kleuren, er zijn jaren geweest dat de bomen half december nog groen waren,.. Beter is dat ze goed afgehard de winter in gaan.

Eind oktober lijkt me nog een wenselijk tijdstip om een tak op stomp te zetten, er is nog wel sapstroom maar vrijwel alleen een neerwaartse, alle reserve voedingstoffen worden uit de bladeren ontrokken en getransporteerd naar stam en wortels. Op deze reserve krachten zal de boom in het voorjaar uitlopen en bloeien, het is aan te bevelen de bomen zo rond februarie te voorzien van meststoffen welke dan tijd genoeg hebben om in te spoelen zodat ze gedurende de vruchtzetting optimaal benut worden.
maandag 12 november 2012 - 16:20
Eliaske

Eliaske

Mijn perzikboom staat ook nog in blad (ook in de helft).

Welke meststoffen mag je geven?
maandag 12 november 2012 - 16:29
sugar

Sugar

Persica, toch graag wat meer uitleg bij je advies.
Algemeen wordt aangegeven om geen wintersnoei te doen met steenfruit om loodglansschimmel te vermijden. Snoei jij jouw bomen nog in oktober?
maandag 12 november 2012 - 21:27
Persica

Persica

Als uitzondering op de regel wil ik wel eens een 'verkeerd' geplaatste tak in okt. verwijderen (op stomp) zetten, en het is verstandig om hierbij de wond aan te smeren met: foram, cuprex of bordeauxse pap, dit ter voorkoming van de schimmelziekte 'loodglans'.

Belangrijk is te werken met droog weer. Op deze manier is het bij mij tot nu toe ook zonder aan te smeren goed gegaan. Soms moet je ook een beetje geluk hebben.

Deze 'stomp-snoeiwonden' zullen echter nooit dichtgroeien maar dat hoeft ook niet aangezien deze stomp voor een deel gaat indrogen. Dit is een natuurlijke barriere. Deze manier gebruik je ook bij de snoei van zoete kersen.
woensdag 14 november 2012 - 09:36
sugar

Sugar

Ik heb de indruk dat de topicstarter echt wel flink aan de snoei wilt gaan in de winterperiode, vandaar mijn opmerking.
Zelf snoei pas planten ook in de winter onmiddellijk na aanplanting, appels, peren en pruimen in maart als het een mooie lentedag is. Perzikken en abrikozen moet ik pas deze winter planten
woensdag 14 november 2012 - 09:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon