menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Weinig noten dit jaar

Ga naar meest recente reactie

Tjoolaere

Tjoolaere

Mijn zelf gekweekte notenboom is nu zo'n 30 jaar, behoorlijk groot en steeds rijk dragend.
Verleden jaar een overvolle kruiwagen noten en dit jaar welgeteld ZEVENTIEN noten. In de nabije omgeving zijn ook heel weinig noten te bespeuren aan de bomen.
Vermoedelijk is tijdens de bloei nachtvorst geweest in de streek (Brugge)




zaterdag 29 september 2012 - 18:37
sugar

Sugar

Ik had vorig jaar meer dan 200 liter noten. Dit jaar gaat het een pak minder zijn, eerder 50-100 liter denk ik. Dit is door late nachtvorst of door de aanhoudende regen tijdens de bestuivingsperiode, denk ik
zaterdag 29 september 2012 - 19:11
Borsalino

Borsalino

Hier hing het vol tot er plotseling veel eekhoorns ze wisten hangen.
Ook parkieten en enkele papegaaien wisten ze hangen.
Vroeger waren er enkel enkele rosse eekhoorns, nu zie je zeer tamme zwarte eekhoorns, ze komen tot vlak voor je voeten gelopen, stoppen 1 meter verder, draaien zich om en bekijken je eens goed en zetten dan hun weg verder voort, lijken meer op de grond te vertoeven dan hun rosse soortgenoten.
Bizar dat gedrag.

Resultaat, 2 bomen met de makkelijkst te kraken schelp alles weg, niet 1 noot hebben ze laten hangen.

Een andere boom met hardere schelp hangt nog een beetje aan.
Maar wel veel noten met zwarte verdroogde inhoud.
zaterdag 29 september 2012 - 21:23
Woutdr

Woutdr

hier zelfde verhaal hoor
vorig jaar 150 L
nu 20L

over de eekhoorns, die heb ik hier ook(voorlopig enkel de RODE ) , enkel dit:

In Vlaanderen zitten 2 soorten eekhoorns : de Rode Eekhoorn (onze inlandse) en de Aziatische Eekhoorn (ook wel Siberische of Koreaanse grondeekhoorn genoemd). De Grijze Eekhoorn zou ook al een paar keer gezien zijn (escapes).

De Aziatische eekhoorn is eerder bruin van kleur (hoogstens bruingrijs), maar kop rossig en opvallend overlangs gestreept. Het beestje is zo'n 12 Ã 17 cm lang en heeft een staart van 8 Ã 11 cm, in totaal dus 20 Ã 28 cm.
De Grijze Eekhoorn is (hoe raadt je het) grijs van kleur, met enkel wat streping in de staart. Hij is 23 Ã 29 cm groot en heeft een staart van 19 Ã 24 cm, in totaal dus 42 Ã 53 cm.

Wat de voortplanting van Aziatische Eekhoorns betreft : ze doen het wel degelijk in Vlaanderen. Ze hebben hier geen natuurlijke vijanden en eten vanalles. Ze kunnen zich dan ook snel voortplanten, zoals bewezen is in het Zoniënwoud en in het Calmeynbos van De Panne (tot 29 grondeekhoorns per ha).
zaterdag 29 september 2012 - 22:07
Boerke

Boerke

Hier bij ons ook minder noten. Ook kleiner en verschillende slecht. Niets in of beschimmeld vanbinnen.
maandag 1 oktober 2012 - 21:38
Jan1980

Jan1980

Kan het niet zijn dat de noten gewoon later zijn dit jaar? Bij mij beginnen ze nu nog maar te vallen. Over de hoeveelheid kan ik nog niet veel zeggen, maar er lijken me er toch behoorlijk wat in de boom te hangen.
vrijdag 5 oktober 2012 - 16:06
Jan1980

Jan1980

Kan het niet zijn dat de noten gewoon later zijn dit jaar? Bij mij beginnen ze nu nog maar te vallen. Over de hoeveelheid kan ik nog niet veel zeggen, maar er lijken me er toch behoorlijk wat in de boom te hangen.
vrijdag 5 oktober 2012 - 16:06
Woutdr

Woutdr

bij mij zijn er gewoon echt veel minder
er valt gewoon niets
de eekhoorn plukken ze gewoon voor ze vallen
2 jaar geleden was het het zelfde verhaal
vorig jaar massas noten op de grond en geplukt door eekhoorns
vrijdag 5 oktober 2012 - 21:40
LifeInGreen

LifeInGreen

Vorig jaar ook massa's walnoten. Dit jaar tot nu toe welgeteld 5. En ik zie er geen meer hangen in de boom.

Eekhoorns eten ze heel graag, maar dat kan niet de enige reden zijn want dat was vorig jaar ook al zo.
zaterdag 6 oktober 2012 - 23:52
Jan1980

Jan1980

Ik merk wel dat er dit jaar wel af en toe lege schelpen bij zijn.... iets wat ik vorig jaar niet had.

Ik heb bovenstaande berichten nog eens gelezen... en nu begrijp ik waarom ik er 'niet minder dan anders' heb. Hebben jullie écht 150 liter noten per boom?! Amai! Ik denk dat ik er elk jaar 'slechts' +/- 50 à 60 liter heb. Het is dan ook wel een misbakseltje van een boom - nooit of slecht gesnoeid door de vorige eigenaar. Maar ik ben eerlijk gezegd blij dat we maar zoveel noten hebben. We eten er nu al de ganse winter dagelijks van.

Wat doen jullie met al die noten?
Ik ben sinds dit jaar ook porto beginnen maken... maar daar vermindert d ehoop nu ook weer niet noemenswaardig van...
maandag 8 oktober 2012 - 12:42
Boerke

Boerke

Mijnen porto staat ook al te rusten.
Ik geef ze weg op het werk. Er is zelfs iemand die ze maalt en invriest. Die maken er baklava van. Dat is een heel zoet'koekske'.
Voorts sla ik wat overblijft, met een hamer stuk en gooi dat in de tuin. De vogeltjes lusten dat al te graag in de winter.




maandag 8 oktober 2012 - 13:20
sugar

Sugar

ik had vorig jaar inderdaad meer dan 150 liter van één boom. Ik ben, toen de stand op 200 liter stond, gestopt met noten te verzamelen, ik had misschien wel 300l kunnen rapen...
Ik spreek dan van een volwassen notenboom, die ongeveer 20 m hoog is en een stamomtrek van meer dan een meter heeft.

Hier zie je een foto van de boom http://supermasj.blogspot.be/2012/05/vakantiegevoelen.html
maandag 8 oktober 2012 - 21:04
Jan1980

Jan1980

Knappe boom.... én een mooi/evenwichtig exemplaar.

De mijne is +/- 12 m en heeft ook een omtrek van meer dan een meter. Maar het is een enorm lelijk mormeltje. De takken staan echt niet symmetrisch.

Geven jullie soms extra meststof of zo?
dinsdag 9 oktober 2012 - 09:25
sugar

Sugar

Neen, geen meststof. Ik denk dat dat voor een boom van dat formaat er ook niet meer zo toe doet
dinsdag 9 oktober 2012 - 20:19
wernerman

Wernerman

Nee. tis een slecht jaar.
Hazelnoten zijn er ook niet, maar dan echt geen enkele, kwaliteit van kastanjes is ook om te schreien

eigenlijk alles is ondermaats. ook 30% minder appels, dus prijs zal stijgen.
woensdag 10 oktober 2012 - 11:21
wernerman

Wernerman

Nee. tis een slecht jaar.
Hazelnoten zijn er ook niet, maar dan echt geen enkele, kwaliteit van kastanjes is ook om te schreien

eigenlijk alles is ondermaats. ook 30% minder appels, dus prijs zal stijgen.
woensdag 10 oktober 2012 - 11:21
wernerman

Wernerman

Nee. tis een slecht jaar.
Hazelnoten zijn er ook niet, maar dan echt geen enkele, kwaliteit van kastanjes is ook om te schreien

eigenlijk alles is ondermaats. ook 30% minder appels, dus prijs zal stijgen.
woensdag 10 oktober 2012 - 11:21
wernerman

Wernerman

Nee. tis een slecht jaar.
Hazelnoten zijn er ook niet, maar dan echt geen enkele, kwaliteit van kastanjes is ook om te schreien

eigenlijk alles is ondermaats. ook 30% minder appels, dus prijs zal stijgen.
woensdag 10 oktober 2012 - 11:21
wernerman

Wernerman

Nee. tis een slecht jaar.
Hazelnoten zijn er ook niet, maar dan echt geen enkele, kwaliteit van kastanjes is ook om te schreien

eigenlijk alles is ondermaats. ook 30% minder appels, dus prijs zal stijgen.
woensdag 10 oktober 2012 - 11:21
Borsalino

Borsalino

Dat is dan wel ruim 150%
woensdag 10 oktober 2012 - 21:14
Tjoolaere

Tjoolaere

@ wernerman,
Is uw pc soms een stotteraar ?
donderdag 11 oktober 2012 - 12:13
Limoncello

Limoncello

Iemand die toevallig de juglans Nigra (zwarte walnoot) heeft staan en een paar verse noten kan missen of verkopen? Ik zou ze willen zaaien.
zondag 21 oktober 2012 - 23:39
WiPe

WiPe

Er staat onder andere een boom in het stadspark van Aalst. Waarschijnlijk kun je nog zelfs dichter bij Ternat ook nog wel een boom vinden. Kijk eens in de lijst van de Belgische Dendrologen: http://www.dendrologie.be/bdb.php?p=200&page=&alpha=&taxus=Juglans+nigra&location=&keyword=

Als je een boom vindt heb je de noten voor het oprapen.
maandag 22 oktober 2012 - 12:29
Jan1980

Jan1980

Ik heb geen flauw idee welk type noot er bij mij staat... Maar als ik de afbeeldingen via google mag geloven, denk ik niet dat het een zwarte is.
maandag 22 oktober 2012 - 12:46
powerlite

Powerlite

Er staan er een aantal in brugge langs het wandelpad van het zand naar het station. maar aalst zal voor u wel een pak dichter zijn , tenzij je toevallig in brugge moet zijn. Ze zijn ook schoon met naambordjes aangeduidt , je kan ze niet missen.

@ Jan, awel , als je er hard op stampt , en je het gevoel hebt dat de nooit eerder in uw voet gaat gaan dan te breken , dan heb je een zwarte walnoot

Vorig jaar heb ik er een aantal tussen mijn bankschroef gebroken omdat ik dat eens wilde eten , speciaal smaakje moet ik zeggen. Niet direct voor consumptie geschikt vind ik.



maandag 22 oktober 2012 - 16:47
Borsalino

Borsalino

Bij ons staan er 3 bomen, 1ne ervan is zo goed als niet te kraken, je kraakt eerder uwen notenkraker.

Met een hamer lukt het, maar dan hebt ge eerder spijs.

En klopt de smaak is raar, er blijft een nasmaakske in Uwen mond hangen.
maandag 22 oktober 2012 - 16:56
Borsalino

Borsalino

Die zwarte mogen zelfs niet verkocht worden.

Ze worden Killer Walnoten genoemd!?

http://www.scientanova.com/2010/10/23/1038-de-killer-walnoten/
maandag 22 oktober 2012 - 17:13
Limoncello

Limoncello

Ik zou er een paar willen zaaien om als onderstam te kweken dus niet voor consumptie
maandag 22 oktober 2012 - 18:22
Borsalino

Borsalino

Ik zal die er nog liggen tussezn mijn oude aspergebedden oprapen.


Begin dit jaar lagen die in de aspergebermen en ze waren allemaal gekiemd.
maandag 22 oktober 2012 - 18:31
WiPe

WiPe

Die zwarte mogen zelfs niet verkocht worden.

Ze worden Killer Walnoten genoemd!?

http://www.scientanova.com/2010/10/23/1038-de-killer-walnoten/

Heb je dat artikel gelezen? Dat artikel gaat niet over zwarte noten (Juglans nigra) maar over de vruchten van okkernoot (Juglans regia) waarvan de bolsters zwart geworden zijn.
dinsdag 23 oktober 2012 - 10:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon