menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Braam Thornless evergreen

Ga naar meest recente reactie

reneemettrie

Reneemettrie

Een jaar of 3 geleden kocht ik een braam, "thornless evergreen".
Behalve dat ze nog zo goed als geen vruchten gedragen heeft, is ze alles behalve "evergreen" en, wat nog vervelender is, ze heeft erg gemene stekels. Is dit normaal? Ligt het aan de verzorging of is ze geënt op een gewone braam?
zaterdag 19 mei 2012 - 17:50
powerlite

Powerlite

Nee , is de verkeerde soort .
Enten doen ze niet , allee niet dat ik weet. stekt reuze makkelijk.
Ga terug naar de plantenzaak indien dat mogelijk is. Een beetje zelfrespecterende zaak zal je met plezier en verontschuldiging een nieuwe plant meegeven.

Die dingen raken soms wel eens door elkaar. gebeurt overal. zeker in zaken waar de klanten vanalles vastpakken en later weer terug zetten op de verkeerde plaats omdat ze verderop een schoonder exemplaar/ras zagen.
Etiketten vallen er al es af , eentje verkeerd terug gehangen ....

zaterdag 19 mei 2012 - 18:04
guy_fruit

Guy_fruit

De Thornless Evergreen is enkel in de buitenste cellagen vrij van stekels.
Als je de wortels beschadigd door diepe grondbewerkingen dan ontstaan uit de wortels nieuwe scheuten met stekels.
Eigenlijk is dat een beetje een verouderd ras, er zijn nu nieuwere rassen die grotere bessen geven die tevens snel zoet smaken. O.a. Chester Thornless.

Als de productie en bes grootte, belangrijker zijn dan de smaak dan kan je ook Black Satin planten. Indien Black Satin te vroeg geoogst wordt, dan blijft die erg zuur. Voor verwerking tot jam is dat geen probleem.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2012/04/leifruit-van-bramen-frambozen-en.html
zaterdag 19 mei 2012 - 21:09
powerlite

Powerlite

Nog nooit voorgehad , alle nakomers tot nu toe stekelloos. goed om weten , dan weet ik wat er aan de hand is als het ooit gebeurt.

Black Satin vind ik persoonlijk een ontgoocheling . Ik denk dat het bij mij zijn laatste jaar is.

Lochness daar ben ik zeer tevreden van , voor mij persoonlijk 1 van de beste.
Tripple crown is ook erg lekker.

chester thornless heb ik nog niet kunenn proeven, zal daar es een plantje van moeten aanschaffen.

bedankt voor de info Guy,
zaterdag 19 mei 2012 - 21:41
sugar

Sugar

Lees eens goed... de topic starter zoekt een wintergroene braam. Dan denk ik dat Thornless evergeen wel een logische keuze is.

Ik heb zelf Triple Crown, Helen, Loch Maree, Loch Tay (die twee laatste zijn nakomelingen van Loch Ness met beter smakende vruchten (maar minder goed houdbaar)).
En mijn voorkeur gaat dan toch uit naar braambozen, zo vind ik de Taybes geweldig.
zondag 20 mei 2012 - 00:29
reneemettrie

Reneemettrie

Interessante info allemaal.
Wintergroen is nu ook niet zo belangrijk.
Ik zal de wortels misschien beschadigd hebben bij het wieden of verplanten van een scheut.
Zelf heb ik hier het meeste succes met de Japanse wijnbes. Frisse vruchten die je niet in de winkel kunt kopen, en ook zonder bladeren charme in de winter vanwege de rode stengels met zachte stekels.
zondag 20 mei 2012 - 07:43
BartDR

BartDR

Ik heb ook een thornless evergreen staan.
Nu hebben mijn nieuwe scheuten ook geen stekels.
Dit moet toch ook het geval zijn? Ik zou het raar vinden moest je "moederplant" stekelvrij zijn en de nieuwe scheuten niet?

Allesinds die van mij is zeer productief, ik knip de oude scheuten ook niet, ik laat hem "verwilderen" zeg maar. Dan krijg je een mooie volle struik. Vorig jaar geplant en staat nu vol met bloesems.

Wat, in mijn ogen, ook een aanrader is, de Himalaya.
Snelle en sterk groeiende plant, productief, grote sappige bessen.
Wel serieuze stekels ^^

Dat je na 3 jaar nog steeds geen vruchten heb is niet normaal.
Misschien ligt het aan de plaats waar hij staat? Niet genoeg zonlicht, grond die vocht niet lang genoeg kan vasthouden of te weinig voedingsstoffen heeft?

Heb je al eens je grond behandelt met meststof voor kleinfruit? Dat kan echt wonderen doen!

In wat voor een omgeving woon je? landelijk, stedelijk, …? Als je landelijk woont en je hebt goed wat plaats op overschot is het aanplanten van wat vaste, winterharde bloemen ook een goed idee. Daar komen bijen op af, die zoals iedereen wel weet, het stuifmeel verspreiden
vrijdag 15 juni 2012 - 10:24
reneemettrie

Reneemettrie

Aan de ene kant staat een meidoornhaag, aan de andere kant (de zuidkant) is een veld.
Wil zoveel mogelijk biologisch doen maar heb nog niet veel kompost, dus dit jaar heb ik één keer meststof voor kleinfruit gebruikt. Misschien een keertje meer proberen.
Kleigrond, droogt snel uit, al is dat momenteel niet bepaald een probleem . Dacht dat het kwam door te weinig snoeien, niet dus...
Aalbessen en Japanse wijnbes doen het hier beter.
En ja, ik woon buiten, en heb een aantal wintergroene of winterbloeiende planten(bv. Fargesia, Viburnum bodnantense, winterakonietjes, kruipend zenegroen,...
Hommels en vlinders zijn hier wel meer welkom dan bijen, heb hier 4 honden rondlopen (verklaart voor sommige bessen (bvb. aardbeien) ook wel de schrale oogst .
vrijdag 15 juni 2012 - 20:23
BartDR

BartDR

Is het echt kleigrond, maw is de bovenste grondlaag direct klei of licht die bvb een meter onder het oppervlak?

Ik denk dat je misschien eens wat goed moet bemesten. Nu zeker met dit natte weer, dan kruipt het goed de grond in
Ik strooi ongeveer 3 à 4 keer per jaar meststof voor kleinfruit, dan goed inwerken in de grond. Het enigste probleem dat je dan wel hebt is het onkruid dat snel komt oprukken.
vrijdag 15 juni 2012 - 20:30
reneemettrie

Reneemettrie

Weet ik eigenlijk niet... Als het droog is komen er korsten (nu wel niet waar het fruit staat). Zal dus idd eens wat vaker bemesten.
vrijdag 15 juni 2012 - 20:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon