menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laagstam pruimelaar

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

ik heb in november een laagstam pruimelaar "Mirabelle de Nancy" geplant.
Ik denk bij nader inzien dat ie toch wat te dicht tegen een ook pas aangeplante haag gezet heb.

Hoeveel ruimte heeft deze variëteit nodig? Ik heb hem in principe 2 m diameter gegeven (cirkel met straal 1).

Kan ik deze nu nog verplanten?

zaterdag 21 januari 2012 - 08:49
minouke

Minouke

Dat kan nog, ik zou hem uit de grond halen met de spade dus niet te dicht bij de wortels en zeker niet los schudden en zo uittrekken.
Dit om eventueel al de bestaande fijn wortelhaartjes te sparen.
Maar zelfs als ze zouden beschadigd worden dan nog zal hij de verhuis overleven.
Het eerste jaar heb je zo al geen of erg weinig fruit.
Goed begieten zelfs bij regen nà het planten, om de aarde goed rond de wortels te krijgen.

Moest hij in pot gekocht zijn (geen blote wortel) dan is het zeker geen probleem om hem te verplanten.
zaterdag 21 januari 2012 - 09:19
sugar

Sugar

Verplanten kan geen probleem zijn.

Tip : haal het eerste jaar alle vruchten van de boom. Zo kan hij al zijn energie steken i het ontwikkelen van een gezond takken- en wortelgestel
zaterdag 21 januari 2012 - 11:25
furor

Furor

Niet de duidelijkste foto's, maar dit is de situatie zowat:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hij staat tussen de compostbak (paaltjes op 1.20 m van de stam) en de nieuwe aanplant van de haag (op 1.30 m).
Verder staat er een kornoelje op 1.80 m.

Heeft hij in principe plaats genoeg?
En er schiet mij nog iets te binnen. Kan de composthoop een negatieve invloed hebben op de pruimelaar? Aantrekken van pestsoorten?

Verder had ik nog een vraagje, in tegenstelling tot mijn hoogstam kerselaar heeft de pruimelaar reeds zeer veel en steile takken.
Geldt qua begeleidingssnoei bij laagstammen hetzelfde principe als bij hoogstammen, of mogen er bij laagstammen meer takken gevormd worden?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik denk dat deze serieus uitgedund moet worden?

Fruit

zaterdag 21 januari 2012 - 11:55
furor
zaterdag 21 januari 2012 - 17:02
guy_fruit

Guy_fruit

Werd die boom aangekocht in een kwekerij of tuincentrum?
Welke onderstam werd er gebruikt voor uw pruimenboom? Afhankelijk van de gebruikte onderstam kan de boom een diameter van 4 ofwel 8 meter krijgen.
De huidige voorziene groeiruimte (2m) lijkt me veel te weinig, zodat verplanten beter is.
De entplaats moet zeker 10-20 cm boven de grond blijven. Indien te diep geplant dan zal de boom veel te hard groeien.

Een pruimenboom snoeien kan je best doen tussen half april en half september. Momenteel lijken er veel te veel takken op uw boompje te staan. Ook staan verschillende takken te laag ingeplant aan de stam.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/04/pruimenbomen-snoeien-en-uitbuigen-geeft.html
zondag 22 januari 2012 - 09:20
furor

Furor

Bedankt Guy,

het boompje werd aangekocht bij Ecoflora. Geen idee welke onderstam.

De entplaats zit een 5-tal cm boven de grond, ik dacht niet dat ik nog veel hoger kon.

Bedankt voor de info!


Kan die composthoop negatieve invloeden hebben op fruitbomen?
zondag 22 januari 2012 - 09:38
depauws

Depauws

Furor
Ik zie eerst een positieve invloed van de composthoop.
Op een afstand van 1 meter zullen de wortels van de pruimelaar tot in de compost groeien en daar hun energie halen, met stevige groei tot gevolg.
De compost wordt verarmd en zitten allemaal wortels tussen.
Let op: een pruimelaar mag niet teveel bemest worden ivm gomziekte.
Jaarlijks de wortels afsteken halverwege tussen pruim en compostbak is ook een oplossing.

Groeten
Silvain
zondag 22 januari 2012 - 11:05
furor

Furor

Bedankt voor de info, Silvain!

Ik heb hem verplant op 2 meter van de composthoop en 4 m van de muur achteraan (= 2.5-3 m van de uitgegroeide haag). Waarschijnlijk heeft de wind nu ook wat meer spel en staat ie iets meer in de zon.

De ent (verdikking) begint nu 10 cm boven de grond, hoger kon ik niet.

Is dat standaard dat laagstammen in zo'n vertakte vorm verkocht worden? De harttak was al afgeknipt, en werd overgenomen door een andere, die blijkbaar vorig jaar zijtakken gevormd heeft.
zondag 22 januari 2012 - 11:15
gvdwiele

Gvdwiele

Mirabelle de Nancy is een interessant ras met lekkere, heerlijk zoete en kersgrote pruimen.
De boom draagt meestal overvloedig maar komt slechts laat in dracht. Bij ons in de tuin staat een exemplaar van 5 jaar oud en zelfs in 2011 (een uitzonderlijk fruitjaar) stonden er nog maar een tiental pruimpjes op.
Mirabelle de Nancy is overigens een zelfbestuiver, dat is niet zo met alle pruimenrassen. Verschillende rassen pruimen naast elkaar is altijd een pluspunt (bij ons staan een tiental rassen).
maandag 23 januari 2012 - 14:52
furor

Furor

Hallo,

zou je met dit weer eventueel al kunnen snoeien en/of uitbuigen?

Alle takken schieten in blad, steekt de plant dan niet onnodig veel energie hierin als ze dan toch binnen enkele weken moeten gesnoeid worden?
zondag 25 maart 2012 - 07:46
guy_fruit

Guy_fruit

Furor,
Door het abnormale zachte weer kan je vermoedelijk reeds uitbuigen. Let op dat het gebruikte touw niet kan insnoeren.
Probeer een viertal twijgen in een bijna horizontale stand te brengen.
De overige worden rond half april verwijderd.
Twijgen die lager dan 60 cm boven de grond staan worden later ook verwijderd.
Om zijtwijgen weg te snoeien kan je beter tot ca half april wachten.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/04/pruimenbomen-snoeien-en-uitbuigen-geeft.html
zondag 25 maart 2012 - 20:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon