menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoei verwilderde fruitbomen

Ga naar meest recente reactie

marqdevries

Marqdevries

Bij de aankoop van ons huis stonden in de tuin reeds twee verwilderde fruitbomen. Het betreft hier een sierappel en een perenboom. Ik wil deze graag behouden. Mijn vraag is hoe en wanneer ik deze het beste kan snoeien. Bijgevoegd twee foto's om de staat van de wildgroei te verduidelijken.

Fruit

vrijdag 16 december 2011 - 13:46
marqdevries

Marqdevries

Hierbij een foto van de perenboom...

Fruit

vrijdag 16 december 2011 - 13:47
Kriskras

Kriskras

Marqdevries schreef:

Mijn vraag is hoe en wanneer ik deze het beste kan snoeien

Kerselaars en pruimelaars mag men niet tijdens de winterperiode snoeien, en andere planten maar best ook niet. De reden is vooral omdat de bomen in die periode zich in de winterslaap bevinden en zich dus niet van de verwondingen zouden kunnen herstellen. Schimmels en bacteriën krijgen dan de vrije loop.

Best snoeien in het begin van de herfst (september) of het begin van de lente, vanaf einde maart.

Het snoeien zelf is redelijk eenvoudig uit te voeren, gewoon de naar binnen groeiende takken verwijderen. En alles wat naar buiten groeit laten staan of knippen naar believen.

De reden waarom men best de naar binnen groeiende takken snoeit is dat die veel licht afnemen en dat daardoor de productie van het fruit sterk afneemt. Niet echt belangrijk voor de sierappel natuurlijk, maar wel voor de perelaar.

Tip: zoek op deze webstek eens naar "snoeien".

Em meer dan genoeg treft men hier aan:

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&page=1&tid=4323
zaterdag 17 december 2011 - 10:49
sugar

Sugar

Pitvruchten worden best gesnoeid in de periode januari - maart. Ik zou gezien de warme herfst nog even wachten met snoeien (kans op kankerinfectie).
zaterdag 17 december 2011 - 20:39
marqdevries

Marqdevries

Dank voor de tips! Ik ga ermee aan de slag.
vrijdag 23 december 2011 - 11:53
gvdwiele

Gvdwiele

Nooit meer dan 1/3 van het takvolume verwijderen in 1 jaar, anders zal de boom afsterven. Spreid desnoods je ingreep over meerdere jaren.

Concentreer je in eerste instantie op het verwijderen van schurende takken (schade bij wind, kans op infecties) en op het luchtiger maken van de bomen door takken in het centrum te verwijderen.

Dode takken, slechtgeplaatste takken etc... neem je ook weg.
woensdag 25 januari 2012 - 11:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon