menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kaalgewreten bessenstruiken..

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Een triest zicht is het alle bessenstruiken volledig kaalgegeten door rupsjes.
Alleen de bessen hangen nog aan de takken.
Mijn behandeling met bruine zeep heeft dus blijkbaar niets geholpen,biologische methode
Afspuiten hielp ook al niet...
Nu is het te laat maar wat kan ik in de toekomst nog gebruiken?
Liefst geen gif...
Grtjes,ines
vrijdag 23 juni 2006 - 23:32
Adrienne

Adrienne

Hoi Ines,

Ik koop altijd wortels van de tabakplant.
1/2 emmer wortels de rest water.
24 uur laten trekken en sproeien.

Wordt ook gebruikt door duiven melkers zo heb ik het leren kennen.
Dus niet schadelijk voor de natuur.
Ik heb er al twee jaar goede resultaten mee.

Spuit het zelfs op de rozen en de luisen pakken ook hun biezen.

Groetjes Adrienne
vrijdag 23 juni 2006 - 23:48
ines

Ines

Bedankt Adrienne dat moet ik volgend jaar uitproberen!
zondag 25 juni 2006 - 00:36
andre

Andre

Een van de beste biologische producten om rupsen te vernietigen is het product Bacillus thuringiensis merknamen Thuricide HP, Bactospeine, Dipel. dit is niet schadelijk voor andere insecten zoals b.v. bijen en in het bijzonder voor mensen .
Groetjes andre
zondag 25 juni 2006 - 13:23
ines

Ines

Bedankt André,grtjs,ines.
zondag 25 juni 2006 - 16:25
lemeroos

Lemeroos

Een triest zicht is het alle bessenstruiken volledig kaalgegeten door rupsjes.
Alleen de bessen hangen nog aan de takken.
Mijn behandeling met bruine zeep heeft dus blijkbaar niets geholpen,biologische methode
Afspuiten hielp ook al niet...
Nu is het te laat maar wat kan ik in de toekomst nog gebruiken?
Liefst geen gif...
Grtjes,ines


Hi;Voor mij is het ook een triestig zicht ,de blaadjes hangen er wel nog aan maar de bessen zijn verdwenen ,mijnheer en mevrouw merel hebben goed hun best gedaan !ze hebben toch nog enkele hele kleintjes laten hangen voor mij !zeker te zuur voor hen !
donderdag 13 juli 2006 - 15:21
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,
We hebben enkele honderden bessnetruiken staan en moeten bijna nooit ingrijpen.
Het gaat hier trouwnes niet om rupsen, maar om larven van de bessenbladwesp (dus baterdrupsen).
Wij controleren elke twee dagen onze planten en kunnen dan steeds de pas uitgekomen larfjes doodwrijven. We hoeven dan niet het zeer giftige nicotine (tabak) te gebruiken of een onschuldig bacteriepreparaat in te zetten. Kies je voor deze laatste milieuvriendelijke en niet ongezonde methode, dan moet je vanaf begin mei elke 14 dagen het product toepassen tot begin september...
(kijk ook eens naar 'ziekten en plagen' op volgende website (
http://www.proeftuin.info).
Succes
Marc
donderdag 13 juli 2006 - 19:45
ines

Ines

Bedankt voor het antwoorden...
Nu kan ik niets doen er is niets meer behalve de kaalgewreten stengels maar misschien preventief
nog voor volgende winter ?
Zijn die bessen nog eetbaar na al dat gefriemel door die beestjes?
Vele bessen zijn afgevallen en een derde is slap en nog altijd zurig maar rood wel, ik denk dus wel rijp?
Groetjes,ines.
dinsdag 18 juli 2006 - 00:47
Uvacrispa

Tekst aangepast

Uvacrispa

Ines,

De bessen zullen inderdaad minder lekker zijn, maar ze zijn wel nog bruikbaar.
Soms lopen de struiken in juli-augustus opnieuw uit. Het is dan best om eventuele belagers dan zeker te vernietigen, zodat de planten nog wat extra energie kunnen opdoen.

Marc
dinsdag 18 juli 2006 - 12:38
ines

Ines

Bedankt ik leg zoals in de site verwijzing een nieuwe mulchlaag en onderzoek regelmatig op aantastingen ...
Waarom hebt U geen vertrouwen in Nicotineplantensap?
Is er een wisselwerking ?
(ik heb het middel nog niet gebruikt als bestrijding...)
Een woordje graag op voorhand bedankt.
Grtjs,ines.
dinsdag 18 juli 2006 - 17:41
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste Ines,
Nicotine is een ernstige gifstof, ook voor de mensen. Hoewel het van natuurlijke oorsprong is, is het een gif dat alles dood. Tevens is het zeer moeilijk om het correct te doseren, zodat je ook geen idee hebt hoelang je er in feite moet van af blijven voor het niet meer giftig is. De bessen kunnen nadien nog steeds nicotine bevatten en dan ook de effecten van nicotine veroorzaken (zenuwachtigheid, hogere bloeddruk,... ).
Als de concentratie echt te hoog is kan je ook je planten verbranden, zodat alle bessen en bladeren afvallen...
Op vandaag kies je dan ook beter voor een ongevaarlijk product, en dan nog liefst eentje dat geen neveneffecten heeft op mensen of andere levende organismen...
Honderd jaar terug was dit een regelmatig gebruikt product, maar toen gebrui,te men ook zaken als loodchelaat, kwikzouten en dies meer... (maar ja dat was de goede oude tijd, en mensen moeten toch van iets sterven zeker... )
dinsdag 18 juli 2006 - 20:30
ines

Ines

Bedankt voor Uw uitleg Marc ik begrijp Uw standpunt.
Het moeilijke de dag van vandaag is "het" te vinden die efficient werkt en verantwoord blijft maar
door de vele informatie ziet een mens: het bos door de bomen niet meer.
Het ene moment is het onbeschrijflijk goed en het andere moment dodelijk,zo is ook nicotine gebruikt in de homeopathie om bepaalde ziektebeelden bij de mensen te genezen, nu ik weet niet of dat nog het
geval is...grtjs,ines.
dinsdag 18 juli 2006 - 22:10
Adrienne

Adrienne

Hoi Marc,

Ik ga uwen uitleg zeker niet weerleggen, zo slim ben ik na ook weer niet !
Maar...... waarom gebruiken de duivenmelkers het dan al jaaaren.
Dan waren die prijsbeesten toch ook al lang groggie hé?
Ze spuiten er heel er kot mee uit !!

Enfin, misschie nen tip wat dan wel goed is.
Ik weet het niet meer.

Doeii en mercikes !
dinsdag 18 juli 2006 - 22:16
Uvacrispa

Uvacrispa

Ines en Adrienne,
Zoals bekend zit de natuur vol verdegingsmiddelen tegen andere organismen die daar ook willen groeien, of de plant opeten.... Chemische stoffen zijn er daar eentje van.
De mens heeft die producten zeer vroeg leren gebruiken, zoals blijkt uit de natuurdokters bij 'natuurlijke' volkeren en waar de etnobatanici nu van, trachten te leren hoe en waarom ze bepaalde lokale planten gebruiken om dan nadien eventueel de actieve stof te kunnen analyseren en na te maken.
Wij komen ook met de werking van een ganse reeks plantenstoffen in contact en ondergaan er de invloed van, vaak zonder ons dit te realiseren. Denk maar aan koffie.
Het klopt dat vele stoffen in een juiste dosering een heilzame werking hebben. Het is echter wel kwestie om deze dosering te kennen alsook eventuele bijwerkingen (zo kan pure nicotine aangebracht op de huid leiden tot een hartstilstand)...
Natuurlijke producten hebben zeker hun plaats, ik wilde echter alleen waarschuwen voor een onbekend gebruik en de risico's voro andere dieren alsook de mensen zelf die met tabaksextracten gaan werken, zeker als er een onschuldig preparaat bestaat dat enkel werkt tegen de 'plaagdieren' en de nuttige insecten, huisdieren, buren en de natuur verder ongemoeid laten...
Maar zoals reeds aangegeven volstaan een regelmatige inspectie en 'groene vingertechniek' ook in vele gevallen om deze plaagbeestjes in een vroeg stadium te vernietigen zonder het inzetten van chemische hulpmiddelen.
woensdag 19 juli 2006 - 12:34
ines

Ines

Marc ik versta wat U bedoeling is...
Het maueel vernietigen is nu een van de dingen waar ik zoooooo een hekel aan heb...
kruisbessen zijn nu niet van de zachtste en meerdere keren kan ik met doorprikte vingers
niet verder werken, Adrienne: ook ondervonden?

Als spuiten toch te laat is en niet aan te raden en de vruchten hangen er nog,waarom dan nog iets proberen,ik laat die beestjes in het vervolg gewoon hun gang gaan...al is het geen fraai zicht.
U schrijft ook dat ze terug nieuwe scheuten met blad maken dus...
Probleem opgelost.
Bedankt en groetjes,ines
woensdag 19 juli 2006 - 15:35
Adrienne

Adrienne

Marc merci voor den uitleg.
Tja Ines zo leren we alle dagen weer wat bij hé
K'weet nu nog wel niet wat ik als vervanging moet nemen.
Maar allez we lossen dat wel op als t' nodig is.
En wat dat prikken betreft, ha waarom denkt ge da'k ik geen secretaresse pollekes heb.
Ofwel doen het de rozen, de braambessen enz....
Heb ik daar dan eens geen probleem mee
dan bijt er verdorie ne kleine meutte in mijne vinger.
gtjs adrienne
woensdag 19 juli 2006 - 22:10
ines

Ines

Adrie U hebt ze toch nog alle vijf ?(ik bedoel aan ieder hand vijf vingers?)
woensdag 19 juli 2006 - 22:14
ines

Ines

Adrienne ik dacht dat Uva-crispa pleitte voor een bacteriepreparaat....en dan in mei beginnen
behandelen.
woensdag 19 juli 2006 - 22:17
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Jawel, gelukkig maar.
Maar die mannekes bijten vandeeg door.
Marcel is al verschillende keren moeten komen over pakken.
Omdat ik niet verder kon zonder verzorging.
Als ze geboren worden hebben ze al vree scherpe tandjes.
En da's niet altijd even prettig.
gtjs adrienne
woensdag 19 juli 2006 - 23:55
lisa

Lisa

nu zullen jullie wel lachen,ik laat ieder jaar onderaan de besjes staan,en daar eten zij van de rest laten zij toch echt ongemoeit ,ik kan nu nog besje laten hangen en jawel ze eten ze niet af ,rouwens de vogels kpmen in het begin ook maar ze laten ook genoeg over
grts,lisa
donderdag 20 juli 2006 - 11:43
Uvacrispa

Uvacrispa

Lisa,
ik ga er vanuit dat de insecten die de blaadjes afeten inderdaad niet aan de bssen komen...

wat betreft de opmerkingen over de bladeren, daar zitten naar mijn kennis geen stekels op, dus dat lijkt me vrij ongevaarlijk. ik moet toegeven dat ik wel al enkele malen die beestje heb gekweekt om hun levenscyclus beter te doorgronden, maar hun kaken heb ik nog niet bekeken, zal ik eens onder de stereoscoop leggen...

Wat betreft het prikken van stekelbessen, als de struiken voldoende zijn gesnoeid kan je praktisch alle bessen prikvrij plukken. Bij een snoeidemonstratie geef ik ook stevast het advies om een sterk gestekelde stekelbessenstruik aan te planten om je snoeikunst in praktijk te evalueren (alke bes kunnen plukken zonder je te prikken)

Trouwens als dit snoeien niet zo goed lukt (???), dan helpt volgende suggestie misschien wel: draag soepele lederen handschoenen en bescherm je onderarmen met een plastic manchet die je maakt door van een PET-fles de top en bodem te snijden en dan over je handen te schuiven zodat ook je polsen en onderarmen beschermd zijn tegen het prikken ....
donderdag 20 juli 2006 - 12:46
ines

Ines

Natuurlijk zitten er geen stekels op de blaadjes dat gaat goed vooral als de blaadjes bovenaan staan,
eens ze dieper hangen dan komt het pas....
zoals Uvacrispa schrijft met de nodige bescherming gaat het...toch zijn het niet mijn beste vrienden
maar ik heb ze graag
donderdag 20 juli 2006 - 15:18
Uvacrispa

Uvacrispa

Ines,

We hebben in onze collectie stekelbessen ook enkele rassen die bijna geen stekels, of zelfs helemaal stekelvrij zijn...
vrijdag 21 juli 2006 - 10:57
ines

Ines

Hola dat is interessant!
Nog nooit gehoord van stekelbessen zonder stekels!

Eens rap zien op Uw site of ik het kan terugvinden..ja inderdaad weeral wijzer.
Als de kwaliteit even goed of nog beter is vind ik het overwegen waard om de mijne deze winter te vervangen.
Bedankt voor de info,groetjes,ines.
vrijdag 21 juli 2006 - 16:02
Nigella

Nigella

wij hebben de stekelbessen laten groeien als 1 stam en als die voldoende hoog was, hebben we pas zijscheuten laten uitgroeien en die zijn aan draad geleid, dat maakt het makkelijker om te plukken.

blijkbaar zou je ook op die manier aalbessen kunnen kweken
zaterdag 22 juli 2006 - 20:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon