menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen snoeien

simsonB

SimsonB

Ik ben verleden week 3 fruitbomen gaan kopen 2 kersen en 1 nectarine, ze zijn ongeveer 1,5 meter hoog.Na hoeveel jaar zou ik vruchten kunnen hebben? Wanneer zou ik deze best kunnen (moeten) snoeien?
dinsdag 2 januari 2007 - 19:51
Victor44

Victor44

Bart,ik heb verleden jaar ook een nectarine geplant en er zijn reeds enkele vruchten in het plantjaar op deze boom geweest.Wat kersen betreft heb ik ook al een paar kersen in het plantjaar zelf gehad,maar of ze vlug kersen dragen is wel afhankelijk van een paar factoren nl.
- mooie vertakte bomen met 4 à 5 gesteltakken die het liefst horizontaal op de stam staan.
-de soort onderstam.
-de variëteit.
Maar na een drietal jaar zou er toch al een paar kilo moeten ophangen,en na vijf jaar zeker 10 tal kg.
Snoeien van steenfruit mag alleen in de zomer na de pluk zeker niet in de winter.De nectarine zou ik na de winter alle takjes op drie à vier ogen snoeien, de kersen moet je de eerste twee jaren niet snoeien, alleen de gesteltakken afbuigen en horizontaal vastbinden.Geeft sneller vruchthout en kersen.
Welke soorten heb je gekocht?

Grtj.victor
dinsdag 2 januari 2007 - 21:08
simsonB

SimsonB

Ik heb van kersen de soorten "Kordia" en "schneiders spate knorpelkirsche" gekocht, en bij nectarine staat op het kaartje "Prunus var. nucipersica (nectarine)"

groeten Bart
woensdag 3 januari 2007 - 10:44
Victor44

Victor44

Kordia is een dikke donkere zeer lekkere kers die redelijk goed tegen het barsten kan,een van de betere op dit ogenblik.Scheiders spate knorpelkirsche is ook een dikke lekkere kers maar barst gemakkelijk als het regent,en wel minder kersen dan de kordia.Maar twee soorten zijn wel gelijktijdig rijp.

Grtj.victor.
woensdag 3 januari 2007 - 16:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon