menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruisbestuiving - welke afstand

Ga naar meest recente reactie

Matabish

Matabish

Ik kreeg voor moederdag een mooie 'Beurré Hardy' cadeau van m'n zoon maar
omdat die enkel door kruisbestuiving
vruchten geeft heb ik er nu een 'Doyenné du Comice' bijgekocht.
Op welke afstand van elkaar kan ik die best planten?
Alvast hartelijk bedankt!

Regengroetjes (eindelijk!),
Matabish.
dinsdag 31 mei 2011 - 18:41
Polplastron

Polplastron

Voor de bestuiving heeft die afstand volgens mij weinig van doen. Honingbijen vliegen tot drie kilometer ver en solitaire bijen blijven zowat binnen de 300m. Dat is allebei groter dan de meeste tuinen zijn hé!
dinsdag 31 mei 2011 - 18:46
Matabish

Matabish

Bedankt Pol, dan kan ik die tweede wat meer in de zon zetten.
En ik die géén peren in m'n tuin wilde! Ik lust ze niet, maar de buren misschien wel!
Och, ík zal tenminste van de mooie bloesems kunnen genieten!
dinsdag 31 mei 2011 - 19:10
renate67

Renate67

Wat zijn zonen toch hopeloos ontactisch/onpraktisch kon die nou echt geen fruitboom voor je kopen van fruit dat je lust??
Sorry heren en zonen op dit forum, jullie zouden dat natuurlijk NOOIT doen, jullie weten wel beter. Maar veel zonen zijn helaas anders.
Renate
woensdag 1 juni 2011 - 19:33
Matabish

Matabish

Zo is het Renate, maar hij gaf ze mij met zoveel liefde dat ik echt niks te pruttelen vond!
'k Was 's maandags nog in de plantenkwekerij geweest en had enkel petunia's gekocht voor in de bloembakken omdat ik ècht geen plaats meer had voor iets anders.
En dààr stond hij dan op moederdag te glunderen met een 'Beurré Hardy', een framboos (wist niet dat ik er al 5 had), een rode en een blauwe doornloze braambesstruik (had ik ook al 2x)!
Die peer is enkel kruisbestuiving (!) en dus moest er een tweede bijkomen!
Dan maar weer naar het plantencentrum hé!
Enfin, dan toch ook nog maar een stamroos en twee dezelfde struikrozen gekocht voor in potten.
Nu heeft alles toch een plaatsje gevonden, al heb ik wel een zieke Viburnum moeten wegdoen, die heeft dus geen herkansing meer gekregen!
En och, met een lekkere peer kan je altijd wel iemand plezieren.

Groetjes,
Matabish.
woensdag 1 juni 2011 - 19:51
renate67

Renate67

Goed bedoeld is het natuurlijk altijd wel. En toegegeven hij heeft u wel flink verwend.
Renate
donderdag 2 juni 2011 - 20:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon