menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zespri gold kiwi

Ga naar meest recente reactie

Hansleo

Hansleo

Deze kiwi gold staat al jaren in onze tuin (uit zaadjes opgetrokken) en bloeit dit jaar voor het eerst.
Kan iemand mij vertellen of dit mannelijk of vrouwlijk is en weet iemand misschien de bijbehorende andere plant om te bestuiven ????
Hartelijk dank alvast

Fruit

woensdag 4 mei 2011 - 21:38
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Het is volgens mij een éénhuizige, dwz dat je een mannelijke plant nodig hebt voor de bevruchting. Helaas duurt het weer jaren totdat zo'n plant bloemen draagt.

Ben niet zeker maar misschien kan je het eens proberen met een tweeslachtige kiwibes? Die kan je nu vollop kopen met knoppen in.
donderdag 5 mei 2011 - 07:29
guy_fruit

Guy_fruit

Hansleo,
De foto is niet duidelijk genoeg.
Kan je eens een detailfoto van 1 bloem nemen en hier plaatsen?

Mvg,
Guy
donderdag 5 mei 2011 - 07:49
Hansleo

Hansleo

bij deze de gewenste foto alvast bedankt

Fruit

donderdag 5 mei 2011 - 09:10
Hansleo

Hansleo

en nog een van een bloem dichterbij

Fruit

donderdag 5 mei 2011 - 09:17
Hansleo

Hansleo

Voor zover de duidelijkste foto .
Ik hoop dat u hieruit kunt zien wat het is mannelijk of vrouwlijk.
Blaadjes kleuren van wit naar geel oranje en beginnen nu af te vallen, de struik hangt overvol met bloemen tot wel 12 per trosje en bloeien nu al vanaf 24 april dus al 11 dagen.
hoop dat u mij iets meer kunt vertellen in iedergeval welke kiwi hier bij hoort om vrucht te dragen.

Fruit

donderdag 5 mei 2011 - 13:38
Claudia69

Claudia69

Ziet er in elk geval een stevige plant uit. Op welke locatie staat hij / heb je hem ergens langs geleid?
donderdag 5 mei 2011 - 13:47
Hansleo

Hansleo

Hoi hoi staat op de zuid oost kant uit de wind tegen de garage muur bovenste gedeelte komt boven de garage uit zodat die beschut staat en de heledag zon krijgt.
In het begin even langs een ijzeren rek geleid maar groeide zo snel dat ik het via haken in de muur heb vast gemaakt.
Groetjes hoop dat iemand nu weet wat het is en wat er bij hoort.

Fruit

donderdag 5 mei 2011 - 13:53
depauws

Depauws

Hansleo
Op de foto's zie je duidelijk de gele stuifmeelknoppen, wat wijst op een mannelijk exemplaar.
In het midden zit wel een heel erg klein bolletje dat lijkt op een vruchtbeginsel, met daarop stampers. Maar deze zijn in elk geval veel kleiner dan het vruchtbeginsel en stampers die ik zie op mijn kiwi deliciosa Hayward.
Ik vermoed dat Kiwi Zespri een 2-huizige plant is ( dus mannelijke of vrouwelijke planten).
Je hebt een mannelijke plant.
Het valt toch op dat de bloei erg vroeg is, hier staan de kiwi weliswaar in knop maar het zal toch nog 1 of 2 weken duren eer er bloei is.
Groeten
Silvain
donderdag 5 mei 2011 - 18:49
Hansleo

Hansleo

Hoi hoi
Kan iemand mij dan vertellen hoe ik aan een vrouwlijk exemplaar kom van de kiwi gold want met een vrouwlijke groene kiwi zal het wel niet lukken denk ik.
Of zijn er andere mogelijkheden zoals stekken of wie wil er een stek ruilen ???
Met vriendelijke groeten
Hansleo
donderdag 5 mei 2011 - 19:56
guy_fruit

Guy_fruit

Het is inderdaad een mannelijke plant.
Dit stuifmeel is geschikt om geelvruchtige en groenvruchtige kiwi's te bestuiven. Zelfs kiwibessen kunnen ermee bestoven worden.

Het stekken van gewone kiwi's gaat niet zo gemakkelijk. Afleggen en enten gaat beter.

Mvg,
Guy
donderdag 5 mei 2011 - 21:11
Hansleo

Hansleo

Ok bedankt voor het antwoord.
Hier volgt dan de vraag : wie heeft er een vrouwlijke kiwigold plant en wil daar een ent van afstaan evt ruilen voor een mannelijke ZEER goed ruim bestuivende kiwi gold.(man zoekt vrouw)
Hartelijk dank alvast
MvrG Hansleo
Ps kan iemand mij dan ook vertellen hoe je moet enten !!
donderdag 5 mei 2011 - 21:40
greener

Greener

Of probeer uit te vogelen of een kiwibes ook je zespri kan bevruchten.
Dan koop je een kleine jonge kiwibes en heb je met wat geluk volgend jaar al bloemen om te bestuiven.
(bv 2 huizige Issai)

Sebas
zondag 8 mei 2011 - 10:17
guy_fruit

Guy_fruit

Hansleo,
Kijk eens naar de vraag "Kiwiplanten"! Victor44 heeft een vrouwelijke gele kiwi staan en kan je mogelijk helpen.

Link met info hoe je kiwi's kan enten:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/03/kiwis-enten-is-niet-moeilijk.html

Guy
zondag 8 mei 2011 - 13:40
Victor44

Victor44

Dit is één van mijn zaailingen van Zespri -Gold,ik denk dat dit een vrouwelijke bloem is. Ze waren in het begin wit ,maar zijn nu ook mooi geel gekleurd en ruiken erg zoet.[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
Ik zou je een scheut kunnen bezorgen,maar dan wel voor volgend jaar,hij is dit jaar pas herplant en heeft nog geen zijscheuten.
Groeten
Victor
zondag 8 mei 2011 - 20:10
Hansleo

Hansleo

Geachte Victor
Zou zeer graag in contact willen blijven omtrend onze kiwi zeker omdat beide uit zaadjes opgetrokken zijn .
Die van ons bloeit dit jaar voor het eerst en zeer heftig tot wel 12 bloemen aan 1 tros.
Als ik een takje zou kunnen overnemen dan heel graag zal wachten tot het u uitkomt.
Met vriendelijke groeten Hansleo
zondag 8 mei 2011 - 21:08
Victor44

Victor44

Hansleo,
Ik wil je graag verderhelpen,maar kan dit pas volgend groeijaar. Deze kiwi heb ik verplant gehad en hij heeft geen zijscheuten,maar volgend jaar laat je me maar iets weten wanneer je een twijg wil hebben om te enten.
Onderstaand een wat betere foto
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
maandag 9 mei 2011 - 14:18
alextam

Alextam

Waar vinden jullie die zespri gold plant? Want ik wil die anders ook in mijn tuin zetten

Groetjes,

Alex
maandag 9 mei 2011 - 21:41
Hansleo

Hansleo

Hoi alex.
Hier hoe ik het gedaan heb.
Men neme een kiwi gold halen er de zaadjes uit , maken ze schoon en laten die enkele dagen drogen en doen die op een stuk watten die nat gemaakt zijn met water en doen dat geheel in een plastic zakje en knopen die dicht.
Vervolgens op een constant warme plaats leggen en veel geduld hebben tot de zaadjes uitkomen.
Mvr gr Hansleo
maandag 9 mei 2011 - 22:52
alextam

Alextam

Hoi Hansleo!

Bedankt voor je tip. Maar kan ik eventueel later mss in het jaar een entje van je krijgen?

Groeten,

Alex
maandag 9 mei 2011 - 23:25
Hansleo

Hansleo

hoi Alex
Zal inderdaad dit jaar eens moeten gaan snoeien dus vraag er af en toe eens naar.
Moet zelf nog kijken wanneer hij gesnoeid moet worden.
Heb hem tot nu toe gewoon laten groeien.
Mvrg Hansleo
dinsdag 10 mei 2011 - 10:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon