menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appel en kersenboompjes bladluis

Ga naar meest recente reactie

triske

Triske

hallo

Vorig jaar plante ik een appelboompje ( jonagold ) laagstam en kreeg last van bladluis, deze waren na behandeling met speciaal middel voor appelbomen verdwenen.
Dit jaar had het boompje mooie bloesem maar nu terug bladluis en een massa ! ze zitten in de opgekrulde bladeren met heel veel.
Heb nu al 2 keer behandeld met hetzelfde produkt als vorig jaar maar er bebeurt niks.
Wat kan ik beste doen nu ?

De kersenboompjes daar zie ik geen beestjes maar iets eet aan de bladeren.
iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ? ik heb ze dit jaar gezet en ze kregen nog geen bloesem. nu wel iets gezien een soort kevertje in groen en paar zwarte en allemaal gaatjes in de bladeren dus !

Het is de éérste keer dat ik fruitboompjes zet ben dus leek en hoop dus echt dat ik hier wat kan bijleren van de kenners

groetjes en alvast bedankt
triske
maandag 2 mei 2011 - 15:09
Lino

Lino

Hang een oorwormenpotje in je bomen: omgekeerd bloempotje met stro.
Dan gaan daar oorormen in wonen en die eten dan de luizen op.

http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekten_plagen/oorwormen_nestplaatsen_maken.htm
maandag 2 mei 2011 - 16:11
sennevb

Sennevb

Duurt het lang eer de oorwormen erin kruipen, heb al 2 weken deze potten hangen en nog steeds massa's bladluizen
maandag 2 mei 2011 - 16:34
Eve

Eve

Huishoudhandschoen aandoen en knijpen maar. Het geeft niet dat er ergens een paar overblijven, dat geeft de lieveheersbeestjes eten zodat die dan terug zullen blijven komen en het werk voor u doen.

Als ge spuit dan zijn er geen luizen over voor de goeie insecten om op te eten, dus die goeie die blijven dan weg - en ge moet dan blijven spuiten. Ne keer ge het eerste jaar door zijt (met een rubberen handschoen de luizen plat wrijven als het er echt veel te veel zijn) wordt het gemakkelijker. Wij spuiten al een paar jaar niet meer en het stikt er nu van de goeie beestjes. Af en toe heeft een jonge plant wat last van luizen - wel, gewoon knijpen of een harde waterstraal en dat komt weer goed.


Veel succes.
maandag 2 mei 2011 - 19:24
triske

Triske

bedankt ik ga dit zeker proberen we knijpen erop los hihi
groetjes
maandag 2 mei 2011 - 20:22
Polplastron

Polplastron

Gewoon geduld hebben: mezen zijn op dit moment erg op zoek naar voedsel en bladluizen horen daar zeker bij. Als je een plaag laat gedijen komen er vanzelf sluipwespen, lieveheersbeestjes en oorwormen naar toe.

Overigens lijkt zo'n plaag meestal erger dan ze is. In de natuur wordt er toch ook niet met pesticiden gespoten en toch staan daar hele bossen met bomen.

Het geheim? Zorgen voor een ideale standplaats voor iedere plant. Zorgen voor schuilplaatsen voor predatoren en zorgen dat je tuin een leuke plek wordt voor zowel de schadelijke als de niet schadelijke dieren.

Dat noemen ze ecologisch evenwicht. Volgens sommigen is dat in een tuin niet te verwezenlijken en ben ik, en enkele anderen op dit forum, niet meer dan een eco-fundamentalist op geitenwollen sokken, maar dat spreek ik toch tegen: in mijn rozentuin wordt al jaren niets gespoten en dat gaat erg goed. (Hoewel mijn moeder nog steeds denkt dat mijn rozen dit jaar niet zullen bloeien omdat er zoveel luis op zit. Ze dacht dat vorig jaar ook en het jaar daarvoor. Mijn kinderen weten al beter! )

Groeten,

Pol
maandag 2 mei 2011 - 21:17
triske

Triske

ok reuze bedankt voor je reactie ! ik hoop dat je gelijk hebt want boompje ziet er echt wel zielig uit nu
maandag 2 mei 2011 - 22:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon