menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien voortplanting

Ga naar meest recente reactie

GillesGarden

GillesGarden

Hallo iedereen.

Ik heb een vraagje inverband met de voortplanting van aardbeien. Ikzelf heb elsanta's. Hoer moet ik die laten voortplanten. Is dit via stek ofzo ik weet het niet dus a.u.b. wat hulp.

Alvast bedankt
vrijdag 29 april 2011 - 22:14
cetinel

Cetinel

je kan ze op een datingsite zetten




aardbeien maken uitlopers met mini plantjes aan die als ze de grond raken gaan wortelen,deze kun je als ze groot genoeg zijn afknippen en in een bloempotje laten wortelen,of je zet er een bloempotje onder en zet het plantje vast met een krammetje of zo en als het worteltjes heeft dan kun je het plantje losknippen van de moederplant.
maar je beitjes zijn nog jong en hebben hun krachten nodig om nu bloemekes en vruchten te produceren.
vrijdag 29 april 2011 - 22:27
leeuwtje

Leeuwtje

Ik zou de uitlopers nu nog verwijderen. Anders gaan je aardbeien kleiner worden.
Maar aan het eind van het aardbeienseizoen kun je best laten zitten. Ze wortelen dan al wat en je kunt ze later op de goede plaats zetten of oppotten.
vrijdag 29 april 2011 - 23:29
GillesGarden

GillesGarden

DUs de nieuwe plantjes komen automatisch. Want bij mijn vroegere plantjes kwam elk jaar een palntje erbij. DIe zaten wel in volle grond!

Groetjes GIllesGarden
zaterdag 30 april 2011 - 08:24
DannyH

DannyH

Afgelopen jaar had ik de uitlopers ook op kleine potjes vastgemaakt met als resultaat 24 nieuwe plantjes.
Met de komst van de winter had ik deze allemaal binnenhuis gezet met als resultaat dat niet één het heeft overleeft.
Ook al mijn plantjes in bloembak (gewone potgrond) hebben het niet gehaald dus zal ik het dit jaar slimmer moeten aanpakken.
zaterdag 30 april 2011 - 19:24
GillesGarden

GillesGarden

Maar mijn vaag is. Moet ik nie takjes afsnijden voor meerdere plantjes en wanneer dan precies
zaterdag 30 april 2011 - 20:15
leeuwtje

Leeuwtje

je hoeft geen takjes af te snijden. Ik moet ook eerlijk zeggen dat je de jonge plantjes ook het best in de herst nog vast aan de moederplant kunt laten zitten en dat je dan in het voorjaar alles netjes op rijen plant. Dan is alles mooi de winter door en hebben ze al een mooi wortelgestel. Deze manier is het minste werk.
zaterdag 30 april 2011 - 21:32
krissie

Krissie

ik laat de uitlopers aan de plant totdat de
vlezige worteltjes een paar mm zijn ,
dan haal ik ze v/d plant en zet ze in water .
Na een dikke week zijn er dan de witte wortels
dan zet ik ze in potjes en plant ze in de herfst buiten
het zijn dan al mooie planten

groetjes
Krissie
zaterdag 30 april 2011 - 22:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je volgend jaar mooie planten wilt hebben, die een goede opbrengst geven dan ga je proberen voor augustus (liefst voor 20 juli) de jonge bewortelde plantjes eraf te halen. De beworteling kun je bevorderen door na de oogst goed water te geven. De bewortelde planten zet je rechtstereeks op de goede plaats als je grond vrij hebt en anders dichter bij mekaar op een wachtbed. Nooit direct kunstmest geven na het uiplanten, want dan verbranden de wortels gemakkelijk. Ook nooit met een drietand tussen de aardbeien werken. Alleen maar schoffelen of wieden.
zondag 1 mei 2011 - 09:49
leeuwtje

Leeuwtje

Jo waarom moet het voor 20 juli?
Om de nieuwe plantjes al aan te laten slaan of om de moederplant nog wat op krachten te laten komen?
zondag 1 mei 2011 - 22:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Om van de jonge planten al flinke planten te kweken in dit jaar. Die planten geven volgend jaar een goede opbrengst.
maandag 2 mei 2011 - 06:29
hugo
maandag 2 mei 2011 - 07:10
snarfie

Snarfie

ik laat al mijn stekken eraan zitten met het gevolg dat ik heel veel nieuwe plantjes krijg die het volgende jaar al aardbeien krijgen. Na een jaar of vier krijgen die van mij geen uitlopers meer
dinsdag 3 mei 2011 - 08:51
snarfie

Snarfie

ik heb altijd heel veel heel grote en lekker zoete aardbeien die zich ook nog eens massaal vermeerderen, tot wel vier keer zoveel. mijn aardbeienplanten met roze bloemen hebben de lekkerste (zoetste) aardbeien van allemaal. tot voor kort had ik er daar maar een van en opeens verscheen er een nieuwe met roze bloemen en toen ging die oudere plant massaal stekken maken: 8 nieuwe plantjes
dinsdag 3 mei 2011 - 09:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon