menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Frambozen praatje

Ga naar meest recente reactie

GillesGarden

GillesGarden

Hallo iedereen.

Hier gaat een nieuw topic van start genaamd "frambozen praatje". Hier zullen we het hebben over de verschillende soorten frambozen. Tips & trucks. Weetjes. En dus ook veel praten. Er bestaat ook al een ander topic genaamd aarbeien praatje. Daar kan je ook nog steeds terecht.

Ik heb vandaag zojuist een nieuwe en mooie frambozenplant geplant. De soort van mij is "Malling Promise". Ik heb al gehoord dat dat de meest bekenste is. Of dat zo is weet ik niet. Ze staat in de volle grond en ik heb er ook wat mest bij gedaan. Er staan ook al een paar bloemetjes op. Hoe het verder evolueert kunnen jullie hier lezen.

Dus iedereen mag hier op het topic vanalles zeggen over frambozen. Hopelijk krijgen we weer veel berichtjes binnen en loopt het proces goed verder.

Groetjes GillesGarden

Ps: in de volgende berichten kan je nog een paar foto's zien.

Bij deze foto kan je de plant zien. Ze is bemest met speciale fruit meststof en ik heb ze ook laten herlijden langs een bamboestok

Fruit

zondag 24 april 2011 - 11:55
GillesGarden

GillesGarden

Hier is nog eens de plant van dichtbij

Fruit

zondag 24 april 2011 - 11:56
GillesGarden

GillesGarden

Hier zijn de eerste bloemetjes die eropstaan. Hopelijk komen er snel frambozen op. Kan iemand me misschien ook zeggen of ik ze moet beschermen tegen de vogels??? Groetjes Gilles Garden

Fruit

zondag 24 april 2011 - 11:57
tally79

Tally79

frambozen heb ik ook
rode en gele
maar bij mij volgens mij nog geen bloem te zien
zondag 24 april 2011 - 12:28
DannyH

DannyH

Normaal kan je beter de frambozen beschermen tegen de vogels hoewel ik dit verleden jaar zelf niet heb gedaan, dit jaar doe ik het wel omdat hier 11 planten staan waarvan aan de meeste reeds meer dan 100 vruchten (of wat vruchten moeten worden).
Afgelopen jaar was het eerste jaar met dus heel wat minder vruchten.
Ook schieten nieuwe plantjes als kruid uit de grond, momenteel een 70 tal nieuwe scheuten.

Dit allemaal door een aantal stekjes die ik van de buurman kreeg anderhalf jaar terug


Dit jaar ook een plant met gele frambozen gekocht en 2 Tayberry's.
zondag 24 april 2011 - 14:04
tally79

Tally79

oh ja tayberry heb ik ook nog
zondag 24 april 2011 - 14:13
cetinel

Cetinel

vorig jaar heel wat tayberries en gele frambozen gegeten,de vogels lieten die toch redelijk gerust vind ik,dit jaar heb ik ook rode frambozen waarvan 1 al wat knoppen heeft,dit is een zomerras,ik weet niet of de rode meer vogels zullen aantrekken,maar denk het eigenlijk wel ,ook denk ik dat het feit dat mijn poes nogal veel door de tuin dartelde er voor zorgde dat er minder fruit werd aangegeten door de vogels,zal dit jaar dus waarschijnlijk anders zijn..
zondag 24 april 2011 - 14:53
gerardmer

Gerardmer

Dit jaar hebben wij ook voor het eerst wat zachtfruit staan.
Het lijkt wel of de framboos weer helemaal terug komt.

In onze tuin staan 2 tulameen dit is een zomerframboos
De gele herfstframboos fallgold
En de rode herfstframboos autumn bliss
En een tayberry.

verder nog 2 doornloze bramen.


Zelf zo ik graag wat stekken maken en daarom ga ik eens op dit forum struinen.

gr. jeroen
zondag 24 april 2011 - 20:04
GillesGarden

GillesGarden

De eerste framboos komt er al een klein beetje door
vrijdag 29 april 2011 - 20:39
sugar

Sugar

Ik heb zelf 8 verschillende frambozenrassen aangeplant
- Polka
- Pokusa
- Autumn Bliss
- Joan J
- Himbotop
- Tulameen
- Glen Doll
- Glen Magna

Deze planten heb ik uitgekozen om zowat heel het jaar door frambozen te hebben . Vooral POkusa is op dat vlak zeer speciaal : vorig jaar vruchten tot aan de eerste vorst in december, en dit voorjaar zijn de bloemen op deze plant al uitgebloemd, dus over een drietal weken zou ik opnieuw frambozen moeten kunnen eten


Verder heb ik ook nog een zwarte framboos en enkele braambozen geplant (Boyson, Tayberry, Buckingham).
zaterdag 30 april 2011 - 00:24
GillesGarden

GillesGarden

De eerste framboosjes komen er al door ben super gelukkig
En bij jullie komen er bij jullie ook al en voor degene die al lang plantjes hebben heb je daar een grote oogst van. En dan nog een klein vraagje komen bij frambozenplanten ook uitlopers???

Alvast bedankt
dinsdag 3 mei 2011 - 20:14
Eve

Eve

Ja, in de zin dat nieuwe takken gewoon uit de grond komen piepen elk jaar in de buurt van de plant die ge er ingezet hebt. Die nieuwe takken houdt ge dan voor uw fruit van het volgende jaar, terwijl de oudere takken (die gefruit hebben) weggeknipt worden.

Die nieuwe takken kunnen zelfs een kleine meter van de oorspronkelijke plant vandaan komen opduiken.
dinsdag 3 mei 2011 - 21:09
GillesGarden

GillesGarden

Ok maar moet ik die tak van nu dan kort afknippen of bijknippen??? want ik ken iemand die heeft hem al jaren en heeft nog nooit geknipt
dinsdag 3 mei 2011 - 21:17
DannyH

DannyH

De frambozen zijn hier ook in volle ontwikkeling.
Hier heb ik nu voor het tweede jaar frambozen staan (11 planten) en er staan per plant flink wat frambozen aan vooral bij de planten die niet zijn gesnoeid.
De frambozen maken geen uitlopers zoals de aardbeien dat doen maar zetten zich verder als kruid met nieuwe scheutjes die hier als paddestoelen uit de grond schieten.
dinsdag 3 mei 2011 - 21:21
GillesGarden

GillesGarden

Hallo iedereen.
Ik heb zonet nieuwe foto's van de frambozen getrokken. Ze zijn goed aan het evolueren. Zijn deze ook WINTERHARD of niet?? Alvast bedankt

Fruit

woensdag 4 mei 2011 - 17:43
GillesGarden

GillesGarden

Dit zijn de eerste framboosjes

Fruit

woensdag 4 mei 2011 - 17:44
GillesGarden

GillesGarden

In deze blaadjes zitten gaatjes. Hoe zou dat komen komt dit door de mieren of door de storm die net is gebeurd. Ik weet het niet dus zouden jullie kunnen helpen. Want aan de voet van de plant zie ik geen mieren ofzo lopen dusik weet niet wat het eigenlijk is!! Alvast bedankt

Fruit

woensdag 4 mei 2011 - 17:46
Hilde1741

Hilde1741

ik heb herfstframbozen staan en die dragen nu volop ontwikkelende vruchtjes! Echt ongelofelijk hoeveel het er zijn ! Ik heb ze deze winter gewoon onbeschermd in een stenen pot laten staan en ze zijn helemaal goed gekomen. Ben superblij !
donderdag 5 mei 2011 - 14:17
GillesGarden

GillesGarden

Dit is ng eens de plant

Fruit

vrijdag 6 mei 2011 - 18:37
GillesGarden

GillesGarden

Dit is hoe de frambozen er nu bijstaan. Ik vind het wel al een mooie plant. Maar ik heb maar weinig bloemen. Wanneer zullen er meer opkomen???? Iemand Die Dit weet??????????????????????????????

Fruit

donderdag 12 mei 2011 - 19:54
GillesGarden

GillesGarden

De eerste frambossjes

Fruit

donderdag 12 mei 2011 - 19:54
Limoncello

Limoncello

Ik zet er ook even de soorten bij dat ik heb op dit moment:

• Cascade delight
• Glen Ample
• Heritage
• Schönemann
• HimboTop
• Golden Everest
• Ottawa
• Autumn Bliss
• Goldfrucht
• Polka
• Purple Raspberry
• Fallgold
• Marosa

Ik zet er hier op mochten er mensen zijn die deze soorten zoeken.
woensdag 7 december 2011 - 08:19
gvdwiele

Gvdwiele

Mijn ervaringen met frambozen:

- Ik kweek al 6 jaar Malling Promise. Ben er tevreden van, maar er zijn betere rassen

- Ik heb ongeveer 5 lopende meter frambozen staan. Dat geeft zo'n overvloed aan bessen dat ik de merels maar laat doen, ze kunnen de toevloed toch niet aan. Dus geen netten erover.

- Elk jaar in februari snoei ik al de dode takken weg en bind ik de jonge takken aan

- Vervolgens plaats ik er een stuk kippengaas rond, zet er een 5-10 kippen erin en laat die een namiddagje wroeten en pikken. Gegarandeerd nauwelijks frambozenkever de zomer daarop. Het alternatief om geen wormpjes in de frambozen te hebben is immers spuiten met gif, en dat zie ik hoegenaamd niet zitten (bedenk eens wat je eet bij frambozen die je koopt...)
vrijdag 3 februari 2012 - 14:29
Paertje

Paertje

Ik heb sinds deze week ook een zevental zomerframbozeplanten geplant, het alombekende ras Malling Promise, blijkbaar niet het beste ras maar ja, dat was het meest aanwezig in tuincentrum. Ik heb ze in een rijtje geplaatst tussen twee palen. Tussen de palen een draad van ongeveer halve meter hoog en één van ongeveer een meter. Het was eigenlijk de bedoeling om een klein haagje te creëren om een ietwat slordige hoek te verstoppen. Maar wellicht is dit niet echt dé methode om zoiets te creëren.
Nuja, ze staan er nu hé. We kunnen er maar de vruchtjes van dragen hé. Een andere gelijkaardig haagje zou ik proberen te vormen met struikjes van bramen Black satin. Even getwijfeld over kiwi maar daar is blijkbaar veel geduld voor nodig? Hebben jullie ervaringen hiermee?
woensdag 17 april 2013 - 15:47
GillesGarden

GillesGarden

Ik heb nu al een viertal jaar een kiwibesplant. Na 3 jaar kwamen er voor het eerst vruchtjes op. Vorig jaar had ik dus het eerst lekkere kiwibessen. Maar je moet natuurlijk wel 3 jaar wachten en ik denk dat dat bij kiwi ook zo iets is van een 3 jaar.

zondag 28 april 2013 - 12:48
dries944

Dries944

Hoe diep zouden die worteluitlopers gaan van frambozen? Wortelbegrenzer gebruiken of ze in een pot/bak zetten? Wie heeft hier ervaring mee?
donderdag 3 december 2020 - 18:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon