menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestuiving kersenbomen

Ga naar meest recente reactie

Sensi

Sensi

Hallo,

Ik vraag me iets af. Ik ben op zoek naar een kersenboom om bij een reeds aangeplante "Hedelfinger" te zetten. Op het internet kom je echter nogal tegenstrijdige bestuivingstabellen tegen. Wat is een betrouwbare bestuivingstabel of kent iemand uit ondervinding een ras dat Hedelfinger bestuift?

En ook; blijkbaar zijn er 'bestuivers voor Hedelfinger' en 'Hedelfinger bestuift', maar dit zijn niet dezelfde soorten merk ik.. Komen er dan aan allebei de bomen wel kersen, of enkel aan de Hedelfinger?

Nooit gedacht dat kersenbomen zo ingewikkeld in elkaar zaten

Alle hulp is welkom zoals je merkt

zondag 17 april 2011 - 22:57
Chef

Chef

Hedelfinger Riesenkirsche bestuift: Karina, Oktavia, Pollux, Puther Dikke, Summit, Viola.

Hedelfinger Riesenkirsche wordt bestoven door: Bigarreau Napoleon, Dubbele Meikers, Pater van Mansveld, Udense Spaanse
zondag 17 april 2011 - 23:06
Chef

Chef

Aanvulling: Dubbele Meikers is wel een geschikte kandidaat denk ik. Dit ras is gedeeltelijk zelfbestuivend en bestuift de Hedelfinger bovendien. De Dubbele Meikers is een nogal zure kers (weliswaar minder zuur dan morel). Nadeel van dit ras is dat de vruchten niet allemaal gelijktijdig rijpen. De Dubbele Meikers is een sterk ras.
zondag 17 april 2011 - 23:18
Sensi

Sensi

Bedankt voor het advies. Ik lees dat Hedelfinger Karina ook kan bestuiven, stel dat ik een Karina zet, komen er dan aan de Hedelfinger zelf ook nog kersen? Of is het enkel de boom die bestoven wordt die vruchten kan dragen?
zaterdag 23 april 2011 - 01:47
Chef

Chef

Bestuiving kan soms wederzijds zijn maar in deze combinatie is er geen wederzijdse bestuiving. Als u Karina plaatst zal Hedelfinger geen of nauwelijks kersen geven omdat Karina geen bestuiver is voor Hedelfinger, tenzij er andere bestuivers in de nabije omgeving staan die Hedelfinger bestuiven (bijvoorbeeld wilde kersenbomen).
zaterdag 23 april 2011 - 22:51
Woesa

Woesa

Zou graag dit najaar 3 zoete kersenbomen willen planten maar vind nergens een duidelijke combinatie van soorten die een goeie bestuiving geven naar elkaar en waar de vrucht zich een beetje opvolgt zou er mij hier iemand kunnen helpen aub
donderdag 14 juni 2018 - 13:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon